רגע לפני הסגר השני וערב יום הכיפורים, זכיתי להגיע אל יקב כישור, עם סיום הבציר שהיה לא פשוט. אם לא היה די בקורונה, הרי שהשרב המפתיע תרם אף הוא את שלו וסיבך עוד יותר את העניינים. יקב כישור, נמצא בכפר כישורית שבגליל המערבי, ומעסיק בוגרים בעלי צרכים מיוחדים, המתגוררים בכפר. לשם הגנה על הדיירים, החל מחודש פברואר, כשהקורונה עוד נדמתה לכולנו כמו שפעת עם יחסי ציבור שתחלוף עד סוף השבוע, הוחלט בכפר על סגר מרצון. החוסים לא יוכלו לצאת ואורחים לא יורשו להיכנס. לכן כבר מפברואר השנה לא ניתן היה לבקר ביקב או במרכז המבקרים שלו.

עם גילוי של שלושה חולים בקרב החוסים בכפר, יצאה ד"ר טל ברגמן, ראש אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות, לבחון ולסייע לצוות במקום. חמושה באישור, הצטרפתי אליה לביקור, וכך זכיתי להגיע ליקב בימים בהם הוא מנותק מהעולם החיצון. המזל המשיך לשחק לי, כי הגעתי בדיוק כשהיינן איתי להט, המשמש כיועץ ליקב, ערך עם יינן היקב והכורם ריצ'רד דיוויס, את ההכנות לקראת הסגר השני ואת בחינת התסיסות שהחלו במכלי הנירוסטה עם סיום הבציר.

יקב כישור, מיכלים וחביות  (צילום: דייויד סילברמן )
יקב כישור, מיכלים וחביות (צילום: דייויד סילברמן )

בציר בין קורונה לשרב
בציר 2020 התחיל נפלא, מספר דיוויס, אלא שאז הגיע גל חום והשרב הגדול והיה צורך לסיים במהירות. במובן זה יש ליקב כישור יתרון, שכן 110 דונם של כרמיו נמצאים סביב היקב וכוח האדם מתגורר במקום. אומנם היה צורך בהקפדה מיוחדת עקב הקורונה, אבל עדיין ניתן היה לבצור במהירות וביעילות. השנה נבצרה לראשונה חלקת שרדונה, אם כי ככל הנראה נפגוש אותה רק ביין מהבציר הבא. הזנים שמגדלים בכרמי כישור: קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו,פטיט ורדו, גראנש, סוביון בלנק, ויונייה וריזלינג. 

היקב מייצר בין 40-60 אלף בקבוקים בשנה, בסדרות: כישור, משגב וכרם נחל יוסף. יין הדגל של היקב, 'כרם מצודת תפן' הוא בלנד בסגנון בורדו, ויין נוסף בשם 'עין יפעם' הוא בלנד של קברנה סובניון וסירה. על פי הייננים והיועץ, אנחנו אמנם אנחנו זמן קצר אחרי הבציר, אבל כבר ניתן להרגיש קווים מובהקים ונקיים של הזנים, וארומות נפלאות. ביקב מרוצים למרות שהיבול לא היה רב השנה, ועל אף השרב, ריצ'רד אומר שעוד נופתע מבציר 2020 לטובה. כך שאולי בכל זאת השנה הזו לא תהיה בזבוז מוחלט.

יקב כישור, בציר 2020 (צילום: דייויד סילברמן )
יקב כישור, בציר 2020 (צילום: דייויד סילברמן )

זה לא כל כך נעים לראות מרכז מבקרים סגור
בשונה ממרכזי מבקרים ביקבים רבים אחרים, שזכו לעדנה מסוימת בין סגר לסגר, מרכז המבקרים של כישור הקדים כאמור לסגור את שעריו ובכך וויתר לחלוטין על תחום התיירות היין והאירועים. יותר מכך, המצב השאיר את העובדים דיירי המקום כמהים לקשר ועבודה שבימים כתיקונם מספקת להם נורמליזציה.

לשכת גיוס המונים 
יאיר אונא מנהל היקב, בשיתוף מנכ"ל כפר כישורית, שוקי לוינגר, השיקו בתחילת המשבר קמפיין גיוס המונים, שהציע מגוון תשורות במטרה לשמור על מרכז המבקרים. הם הניחו שייקח להם פרק זמן של קרוב לחודשיים לגייס את ההון שביקשו, אולם עם ישראל התגייס והסכום הושג תוך שבוע. זאת ועוד, כמות ההזמנות גדלה, במיוחד לקראת חג הפסח ושוב לקראת חגי תשרי. גופים רבים, בעלי עסקים וחברות ביקשו לספק לעובדיהם שי לחג מינות היקב, לצד שפע של הזמנות מהשוק הפרטי ששמח לפרגן. כך הפך מרכז המבקרים למרכז אריזה ענק שסיפק שפע תעסוקה לדיירי כישורית וכמעט רוקן את היינות מהמדפים.

יאיר אונא, יקב כישור, על פרויקט מימון המונים בימי קורונה. (צילום: ורד ברלל) 

בכל זאת נשאר משהו לטעום
למרות גל המכירות נוכח הסגר והחגים, עדיין נותרו מספיק יינות לטעום ולקנות:

משגב, ויונייה 2018 
יין קייצי, שכדאי לפתוח אתו את הבוקר. עגלגל ובעל נוכחות רעננה. פרחוני, מעט אגס ופירות לבנים. 14% אלכוהול. המחיר: כ-85 שקלים 

כרם נחל יוסף, ריזלינג חצי מתוק, 2018 
מתיקות נעימה ולא  משתלטת לצד חמיצות מעודנת. רענן, עם אף ארומטי. טעמי פרחי הדר, תפוח, ג'ינג'ר ודבש. יכול עוד להתיישן בקבוק. 9.5% אלכוהול. המחיר: כ- 100 שקלים.

יקב כישור, מרכז המבקרים, טעימת יין  (צילום: דייויד סילברמן )
יקב כישור, מרכז המבקרים, טעימת יין (צילום: דייויד סילברמן )

משגב GSM 2017
בלנד של גראנש, סירה ומורבד, יין שממש חיכיתי לטעום, ושבדרך צפונה חלקנו, ד"ר ברגמן ואנוכי את ההמלצות ששמענו עליו. יין עוצמתי, בעל צבע עז, עם סיומת ארוכה ואף של פירות יער, תבלינים. גוף בינוני, עשיר אך מתאים גם לארוחה טובה בקיץ הישראלי. 13.5%. המחיר: כ- 95 שקלים.

כרם מצודת תפן 2016  
בלנד של קברנה סוביניון, קברנה פרנק ומרלו, מכרם נטוע למרגלות מצודת תפן, מבטא טרואר מיוחד בין שני אזורי גידול: הגליל המערבי והגליל העליון. יין מורכב ועשיר, בעל צבע בורדו עמוק, ניחוח פירות אדומים רעננים, מעט תבלינים, פלפל, חמיצות מאוזנת וסיומת בעלת נוכחות. 14.5% אלכוהול. לטעמי,מצדיק את היותו יין הדגל. המחיר: כ- 140 שקלים. 

כרם נחל יסף, קברנה פרנק, 2018  
צבע אדום עמוק, ארומה של פרי אדום ותבלינים. טעמים של פטל שחור ודובדבן. מעודן ולא כבד. 14% אלכוהול. המחיר: כ- 100 שקלים.