גילוי נאות: אני לא מתה על כתבות יין לחגים מאולצים. ראש השנה ופסח זה הכרח, אנשים קונים הרבה יין בחגים האלה ומחפשים המלצות.  כל השאר נראה די מיותר. אבל כאן מגיע טוויסט בעלילה, כי את השנה האחרונה כמעט אפשר כבר להכתיר בתואר 'שנת היין'. בחנויות היין, במרכולים ובחברות המשלוחים מדווחים על עליה רצינית במכירות האלכוהול, והיין מככב בגדול. פתאום התחלנו לשתות בבית, בארוחות צהרים, ערב או סתם כך בגינה הקרובה, כאילו יש לנו כבר תרבות יין מבוססת של מאות שנים. אז אם יש חג קטן שמעניק עוד סיבה למסיבה, וסיבה להמלצה, מי אני שאתנגד. במוחד אם לחג הזה מייעדים את היינות בוורוד - צבע האופטימיות והתקווה, מה שכולנו כל כך צריכים עכשיו.
 
"שלך, ולנטיין"
ולנטיין דיי הוא חג אהבה שמקורו במסורת הנוצרית, ולמרות שאינו חג רשמי מציינים אותו במדינות רבות ברחבי העולם. בישראל הוספנו אותו לחג האהבה העברי שלנו שחל בט"ו באב, והרי לנו שתי סיבות לחגוג אהבה. מה רע?

שורשיו ההיסטוריים של החג אינם ברורים לחלוטין ומגיעים עד לתקופת האימפריה הרומית. במסורת הנוצרית אפשר למצוא מספר אגדות על הקדוש ולנטינוס, ויש הטוענים שהיו שלושה קדושים בשם זה. אחת האגדות, הרווחת ביותר מבין כולן, מציגה את ולנטיין ככומר במאה השלישית לספירה, שבניגוד לציוויו של הקיסר קלאודיוס ה-2, שאסר על צעירים להינשא לפי דיני הנצרות, השיא זוגות אוהבים בחשאי. כשגילה הקיסר את מעשי ולנטינוס הורה להוציאו להורג. רגע לפני, עוד כשהכומר היה כלוא בכלא הרומי, שלח מכתב לבת הסוהר שעמה התיידד וחתם עליו "שלך ולנטיין" (From your Valentine) , ביטוי שהפך עם השנים לאמרה שגורה. בעשורים האחרונים של המאה ה-20 נעלמת לאיטה זהותו הדתית של החג (בעיקר בארה"ב) והוא הפך למועד חילוני מערבי בו נחגגת האהבה.

מתוך קולקציית זרים לאוהבים של רשת ZER4U (צילום: קית גלסמן)
מתוך קולקציית זרים לאוהבים של רשת ZER4U (צילום: קית גלסמן)

 
ורוד עולה
חג האהבה עוסק בזוגיות ובשידוכים, ובשנים האחרונות משדכים לו גם את יינות הרוזה, בשל צבעם הרומנטי. לא ברור עד כמה מתאים לשתות יינות מצוננים באירופה ובצפון אמריקה, בפברואר, אבל אין ספק שאצלנו, ארץ של קיץ ועונת מעבר, שבקושי מרגישים בה את החורף, אין יין מתאים יותר מרוזה בכל עונה. מדובר ביין שהוא לא אדום, למרות שהוא מופק לרוב מענבים אדומים. הוא לא יכול גם להיקרא לבן, כי צבעו ורוד, סמוק ואפילו לפעמים על גבול הכתום. לא פה ולא שם. בדיוק כמו מזג האוויר שלנו לאחרונה. מבחר יינות הרוזה המקומיים גדל משנה לשנה ועוד הרבה יינות כאלה מגיעים מהעולם כולו. מכיוון שהקורונה גורמת לנו להישאר בארץ, בחרנו 11 יינות רוזה מקומיים שנקרו לאחרונה בדרכנו.
 
ברקן, Reserve Gold Edition, רוזה 2020 
ביקב הגדול ביותר בארץ בחרו לחגוג את חג האהבה עם רוזה Gold, המיוצר מענבים הגדלים במרום הגליל העליון, בכרם עלמה. צבע אפרסק בהיר עם ניחוחות תפוחים, תותים והדרים. בפה טעמי אגס ואפרסק, וחמיצות טובה ומרעננת. המחיר: 39 שקלים.
יקב ברקן, רוזה כרם עלמה 2020 (צילום: יח''צ)
יקב ברקן, רוזה כרם עלמה 2020 (צילום: יח''צ)

רמת הגולן, הר חרמון, רוזה 2020
היקב הצפוני, ששם אותנו על מפת היין העולמית כבר כמעט ארבעה עשורים, מציג יין רוזה צעיר ופירותי עם ניחוחות של פרי אדום, תותים ופטל וחמיצות נעימה.  המחיר: 35 שקלים.

לקראת חג האהבה, היקב משיק מארז רומנטי לאוהבים, הכולל: בקבוק הר חרמון רוזה, שוקולד פרלין עם קרם לבן ושבבי קוקוס באריזות של עמותה המשלבת אנשים בעלי מוגבלויות בקהילה, שתי כוסות ופותחן יין. מחיר המארז: 61 שקלים.

יקב רמת הגולן, מארז וולנטיין (צילום: טל ציפורין )
יקב רמת הגולן, מארז וולנטיין (צילום: טל ציפורין )

טפרברג, Impression, רוזה 2020
מהיקב שבשנים האחרונות עשה קפיצת איכות, ושגם את היינות הפשוטים שיינניו מייצרים כיף לשתות, מגיע הרוזה הזה, המורכב מ-60% ברברה ו-40% גראנש נואר שנבצרו בכרם עמק איילון. ורוד בהיר וחינני, עם בשומת של פרי הדר, פרחוניות יפה ותיבול עדין. יין יבש, בעל חמיצות צעירה ורעננה ונוכחות פרי צעיר. המחיר: 40 שקלים.

יקב טפרברג, אימפרשן, רוזה  (צילום: יח''צ)
יקב טפרברג, אימפרשן, רוזה (צילום: יח''צ)

כרמל, 2 ווטס, רוזה 2019
אחד מיינות הרוזה היותר מבטיחים בשנים האחרונות מגיע מהיקב בו משולבת היסטוריה ארוכת שנים עם חדשנות ויצירתיות. ממסך בסגנון ים תיכוני המבוסס על ענבי טמפרניו, גרנאש, מרסלאן, קלדוק ומעט שרדונה, מאזור הרי יהודה ומהגליל. רוזה ורוד יבש, עדין ופירותי, עם ניחוחות רעננים של תותים ואשכוליות אדומות ובפה פירותיות עסיסית וחמיצות נעימה ורעננה. המחיר: 60 שקלים.

כרמל 2 Vats רוזה  (צילום: יח''צ)
כרמל 2 Vats רוזה (צילום: יח''צ)

סגל, רכסים, דישון, רוזה 2019 
יינות סדרת רכסים מגיעים מכרמים יחידניים גליליים. היין מיוצר מ-100% ענבי קברנה סוביניון. צבע ורדרד סמוק יפה, ניחוחות פירות אדומים, תותים ודובדבנים המשולבים בהדרים. בפה היין רענן, טעמי דובדבנים ופטל וטיפה תפוחים, חומציות טובה ורעננה. המחיר: 79 שקלים.

יקב סגל, רכסים דישון רוזה (צילום: יח''צ)
יקב סגל, רכסים דישון רוזה (צילום: יח''צ)

דרימיה, רוזה 2020 
מהיקב הקטן בסוסיא שבחבל יתיר, בין מדבר להר מגיע רוזה המיוצר מענבי מלבק מסוסיא בחבל יתיר וסוביניון בלאן מרמת ערד. טעמי הפרי של המלבק פוגשים את ההדריות המינרלית של הסוביניון בלאן ויוצרים יין יבש ורענן, עם ניחוחות של פרי אדום צעיר והדרים וחומציות מאזנת. המחיר: 80 שקלים.

יקב דרימיה, רוזה  (צילום: יח''צ יקב דרימיה )
יקב דרימיה, רוזה (צילום: יח''צ יקב דרימיה )

יתיר, רוזה 2019
מהיקב הדרומי המצטיין, שהציב לעצמו כמטרה להדגיש את הייחודיות האזורית ביינותיו, מגיע אחד מיינות הרוזה המוצלחים בישראל. ממסך מענבי מורבדר וטמפרניו, מכרמי יער יתיר. רוזה לא בהיר, יבש מאוד, עם ניחוחות של פרי אדום, פטל ותותים וגם אפרסק וחומציות מאזנת וחדה שמשאירה את הפה רענן מאוד. המחיר: 90 שקלים.

יקב יתיר, רוזה  (צילום: יח''צ)
יקב יתיר, רוזה (צילום: יח''צ)

רקנאטי, גרי דה מרסלאן 2020 
מהיקב המייצר בשנים האחרונות הרפתקאות עם  יינות מזנים ייחודיים, מגיע רוזה המיוצר מענבי מרסלאן. צבע בהיר ונאה, יין עדין ואלגנטי, ארומטי מאוד, בעל ניחוחות פרחוניים נעימים וטעם פירותי ועגול, עם חומציות מאזנת ונעימה. המחיר: 99 שקלים.

רקנאטי, גרי דה מרסלאן  (צילום: עומרי מירון)
רקנאטי, גרי דה מרסלאן (צילום: עומרי מירון)

הרי גליל, יראון, רוזה 2020
היין, המגיע מהיקב הגלילי שלקח על עצמו בשנים האחרונות להוביל את חזון הבר קיימא כדרך חיים ביקב, בכרמים ובסביבה החברתית, מורכב מממסך של ענבי סנג'ובזה, סירה וגרנאש. יין פירותי וקליל, עם ניחוחות של תותים והדרים ובפה טעמי אפרסקים, מלונים ותותים וחמיצות נעימה ורעננה. המחיר: 102 שקלים.

לקראת חג האהבה השיק היקב מארז רומנטי הכולל: בקבוק רוזה, מפת שולחן ורודה, נר ריחני ושוקולד איכותי, בסל קש עיצובי. רוב המרכיבים יוצרו במפעלים המעסיקים אנשים עם מוגבלויות. המחיר:  280 שקלים באתר היקב.

יקב הרי גליל, מארז וולנטיין  (צילום: שני לוי)
יקב הרי גליל, מארז וולנטיין (צילום: שני לוי)

קסטל, רוזה 2020 
מיקב הבוטיק המשפחתי מהאהובים בארץ, מגיע אחד מיינות הרוזה היותר מוצלחים, שלא בא שייגמר. היין מיוצר מענבי מרלו, מלבק וקברנה פרנק שנבצרו בכרמי היקב הנטועים בהרי ירושלים. רוזה ורוד בהיר גביש יפהפה, אחד מיינות הרוזה המורכבים ביותר, ניחוחות של פרי אדום טרי מתאזנים על ידי חמיצות חדה ונעימה בפה. יין שילווה כל סוג ארוחה שהיא בכבוד. המחיר: 105 שקלים.

רוזה 2017  יקב קסטל (צילום: יח''צ)
רוזה 2017 יקב קסטל (צילום: יח''צ)

פלדשטיין, רוזה גרנאש 2019
היינן אבי פלדשטיין רואה לעצמו זכות "לצייר מפה" ולחפש את השביל בו נמצאת זהות הנובעת מזנים, סגנון, אדמות, אקלימים והיסטוריה, המתחברים לקסם אחד. רוזה מענבי גרנאש מכרם פקיעין שבגליל. יין רוזה בהיר וחינני, ניחוחות פרחוניים נעימים משולבים בפרי אדום טרי, פטל ותותים, וחמיצות חדה המיועדת ליין גסטרונומי. יין מאופק ואלגנטי, אחד מיינות הרוזה המעניינים ביותר בטעימה. המחיר: 110 שקלים. 

יקב פלדשטיין, גרנאש רוזה  (צילום: יח''צ)
יקב פלדשטיין, גרנאש רוזה (צילום: יח''צ)