עברנו כבר ליל סדר אחד במתכונת מצומצמת וכולי תקווה שליל הסדר הבא יהיה קצת יותר שמח. כך או אחרת, היקבים המקומיים נערכים לחג, וכמו בשנים כתיקונן, מנצלים את העלייה בהתעניינות ביין, לקראת חג הפסח ומשיקים את יינות הדגל שלהם. בספרות המקצועית לא תמצאו את ההגדרה הזו, מבחני ההסמכה לאנשי יין, לא כוללים זיהוי של יינות 'דגל' בטעימה עיוורת, וכל יצרן רשאי להניף את הדגל מעל יין או סדרת יינות לבחירתו. שתי סנוניות ראשונות שהושקו ממש לאחרונה, מבשרות על אביב מעניין וטעים. 
 
 רקנאטי, ספיישל רזרב אדום 2017
"זה לא יוצא דופן להשיק יין בזום". פתח לני רקנאטי, מבעלי היקב, את השקת היין שהתקיימה, ברוח התקופה, באמצעות האינטרנט. "אני מקווה" הוא אמר לפני שהעביר את רשות הדיבור ליינן הראשי של היקב, קובי ארביב "שבשנה הבאה ניפגש ביקב החדש", והתכוון למשכנו החדש של היקב שאמור להיפתח בגליל בסוף השנה האזרחית או בתחילתה של השנה הבאה. 

"ספיישל רזרב" אמר ארביב, "הוא היין היחיד שמלווה את היקב מיומו הראשון, מבציר 2000". היין, מיוצר רק בשנים טובות ולכן "ספיישל רזרב 2017" הוא היין החמישה עשר בלבד. בצירים 2002 ו-2010 היו חמים מכדי לעשות מהם יינות בסגנון בורדו - הסגנון שבו נעשה היין לפני שהיקב פנה לכיוון הים-תיכוני. לפני שטעמנו את היין, נחשפנו לחמשת המרכיבים מהם יעשו קובי והצוות שלו את מהדורת 2019: סירה מפולפל וקברנה סוביניון עשבוני מהגליל העליון, מרסלאן פרחוני מרמת הגולן, פטיט סירה עוצמתי מעמק יזרעאל, וקריניאן מחוספס משפלת יהודה, מחומרי הגלם הללו, שאת חלקם הייתי מוכן לשתות כמו שהם, עברנו למוצר הסופי.  

היין נעשה משלושים וחמישה אחוזי סירה, שלושים וחמישה קברנה סוביניון, ושלושים אחוז שנחלקים בין שלושת הזנים האחרים: קריניאן, פטיט סירה ומרסלאן, והתיישן שמונה עשר חודשים במיכלי עץ וחביות גדולות. יש לו ניחוחות מפתים ועשירים של עשבי תיבול ים תיכוניים, פרחים, תבלינים, פירות אדומים ושחורים טריים, פירות בשלים ונגיעה מדויקת של חבית. בפה מתגלה יין מלא חיים, עם טעמי פרי מהנים, חמיצות טובה, מרקם מלטף וסיומת ארוכה ומורכבת. תוכלו ליהנות ממנו עוד היום, אבל לטעמי תוכלו לעשות את זה גם בעוד עשור. או יותר. המחיר: כ- 189 שקלים.

רקנאטי ספיישל רזרב אדום  (צילום: עמרי מרון)
רקנאטי ספיישל רזרב אדום (צילום: עמרי מרון)
 
כרמל סיגנצ'ר. הסדרה שהתחדשה
השקת המיתוג החדש של סדרת יינות הפרימיום מבית כרמל, לא התקיימה בזום, אלא במפגש פנים אל פנים. האמת, התגעגענו. לדברי מנכ"ל היקב נדב ארנס הסדרה כוללת את היינות הטובים ביותר של היקב, שנעשו מענבי ארבעה עשר כרמים נבחרים ברחבי הארץ, וזכו לטיפול הטוב ביותר, ביקב קטן ואיכותי הפועל באתר ההיסטורי של כרמל בזיכרון יעקב. תחת קורת הגג של 'סיגנצ'ר' אוחדו מספר סדרות שאל רובן נחשפנו בעבר: 'מדיטרניאן ואטס', הים תיכונית, 'ויניארדס' סדרת יינות מתתי-אזורים ברחבי הארץ, 'סינגל וניארדס, יינות מכרמים יחידים, שני יינות הדגל: 'לימיטד אדישן' ו-'מדיטרניאן' ויין בסגנון פורט בשם 'מעליא' (שזה 'מעולה' בארמית).  

הטעימה נפתחה עם מדיטרניאן 2 וואטס, לבן 2019 בלנד לבן ארומטי של מוסקט אלכסנדרוני, גוורצטרמינר, סוביניון בלאן וקולומבר, שהטעמים המאופקים שלו והמרירות הקלה בסיומת הפתיעו לטובה על רקע הניחוחות המתקתקים והעשירים (65 שקלים). היין הבא, סירה, עין זיתים 2018 מסדרת סינגל ויניארדס, היה הפתעה של ממש. סירה ישראלי שהתיישן במיכלי בטון בלבד, ללא מגע עם עץ. יין מרוסן, עם ניחוחות של פירות שחורים, תבלינים ופרחים, מרקם רך וחמיצות טובה (120 שקלים). ל-קריניאן, ואדי מילק מאותה שנת בציר, שנעשה מענבי גפנים בוגרות, יש ריחות של פרי אדום אדמה, תבלינים מתוקים וחמיצות טובה. בהשוואה לקודמו הוא הרגיש מעט מחוספס, אבל לטעמי הוא הולך על הצד האלגנטי של הקריניאן ועושה את זה מקסים (140 שקלים). היין האדום האחרון בטעימה מדיטראניאן 2017 הצליח לרגש גם את שועלי הטעימות הוותיקים והציניים שבנינו. עם ריחות מורכבים ומסקרנים של עשבי תיבול טריים ויבשים, תבלינים ים תיכוניים, פרחים מיובשים ופירות רעננים. המרקם שלו מעודן, המבנה עשיר ורך, החמיצות נפלאה והסיומת ארוכה ומתובלת. (150 שקלים).

יקב כרמל, סדרת סיגנצ'ר (צילום: אייל קרן)
יקב כרמל, סדרת סיגנצ'ר (צילום: אייל קרן)

מוזמנים להתקדם: טעימת סדרת 'קדומים' של יקב סגל 
אם אתם מתעניינים ביין ישראלי, סביר להניח שכבר נתקלתם בשאלה: 'זנים מקומיים קדומים. גימיק שיווקי או עתיד הענף?' עכשיו אתם יכולים לטעום ולהחליט בעצמכם. יקב סגל יציג את היינות מסדרת "קדומים", בטעימת זום שינחה היינן הראשי של ברקן וסגל MW עידו לוינסון. הטעימה תכלול שני יינות: דבוקי - זן קדום, אחד הבודדים שנשתמרו בארץ ישראל ומראווי, זן קדום נוסף שגדל בכרם ייחודי בהרי יהודה. המשתתפים בטעימה יקבלו לבתיהם ערכה הכוללת שני בקבוקים בנפח מלא וזוג כוסות יין, וכמובן גם קישור להשתתפות בסדנה.  מתי: יום חמישי, 4/3 בשעה 21:00. המחיר: 200 שקלים. המחיר לחברי מועדון: 170 שקלים. פרטים נוספים ורכישה באתר BLEND

סגל, קדומים, דבוקי 2019 (צילום: יח''צ)
סגל, קדומים, דבוקי 2019 (צילום: יח''צ)

הגולן הלבן: יין לבן חדש בסדרת "גולן" של יקב רמת הגולן
 
רבות נכתב, גם על גבי דפים אלה, על הסדרות המובחרות של יקב רמת הגולן. היינות מסדרת ירדן, היינות מכרמים יחידניים וירדן קצרין, האב הקדמון של יינות הדגל הישראלים. אבל מרוב התעסקות ביינות הצמרת, אנחנו נוטים לשכוח את השורשים. השקת "סוביניון בלאן 2020" מסדרת "גולן" של יקב רמת הגולן שכללה עד כה רק יינות אדומים, היא הזדמנות טובה להיזכר ביינות הצנועים והעשויים היטב הללו ובתמורה המלאה שהם מעניקים לכל שקל. זהו יין חד, מהודק ועשבוני, שמבטא את האופי הזני, ושבטמפרטורה נכונה, כלומר כשהוא קר מאוד, יתאים כמעט לכל הזדמנות: מכוסית של אחרי יום עבודה ועד לארוחות קלות. המחיר: כ-45 שקלים. להשיג בחנויות יין ומעדניות בלבד.

יקב רמת הגולן, גולן, סוביניון בלאן  (צילום: חגית גורן)
יקב רמת הגולן, גולן, סוביניון בלאן (צילום: חגית גורן)

קולינריה OnLife עם יינות של טפרברג
שנה לא קלה עברה על המסעדות. וגם על הסועדים. אתר און לייף בשיתוף פעולה עם אמריקן אקספרס ושירותי המשלוחים, מציע לשני הצדדים מעט נחמה, בדמות מארזים קולינריים של ארוחות שף, הכוללים גם את יינות סדרת Inspire של יקב טפרברג. הרשימה המלאה כוללת 10מטבחים שונים מרחבי העולם ו-50 מסעדות ביניהן: יפו תל-אביב, צפרה, הוטל מונטיפיורי, טאיזו, משיה, צ'יקטי, האחים ועוד. ברשימת היינות: סוביניון בלאן, פרנץ' קולומבר ו-ויונייה 2018, דבוקי, גוורצטרמינר ו-סוביניון בלאן 2019, קברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו וקברנה פרנק 2018 ועוד. פרטים נוספים ורכישה כאן

יינות טפרברג. אירוע הקולינריה של OnLife (צילום: מתוך האתר)
יינות טפרברג. אירוע הקולינריה של OnLife (צילום: מתוך האתר)