"ליבנו מלא געגוע למפות הלבנות ולתפריטים האהובים של השותפים שלנו לעשייה". כך כותבים אנשי יקב דלתון בקטלוג שצורף ליינות החדשים מסדרת עלמה. לא כך הם תיארו את ההשקה, אבל חגי ישראל ועונות השנה, לא מתנהלים בהתאם ללוח הזמנים של הקורונה. פסח מתקרב והיינות מהבצירים האחרונים מוכנים, כך שהיקבים נאלצים להשיק את היינות שלהם באמצעות שליחים. יקב דלתון, שהוקם בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת, לא פוסח על השינויים המתחוללים בענף היין הישראלי ומתאפיין, תחת ידיו של היינן גיא אשל, בכיוון קליל, חד וידידותי יותר מאי פעם.

עברי דבר עברית 
היינות החדשים זכו לתוויות חדשות, מלאות חיים, שעוצבו על ידי הגר ברקת, מעצבת צעירה שנפטרה ממחלת הסרטן בגיל 28. תוויות שהולמות את היינות שמאחוריהן יותר מאשר מקודמותיהן כבדות הראש. גם השמות הוחלפו: "אדום" במקום "סקרלט", "לבן" במקום "אייבורי" וכו'. רק הרוזה נשא רוזה. זה לא רק עניין חיצוני. המעבר לעברית מעיד על הרצון להתחבר למקומיות, במקום להתנער ממנה. אם לפני כעשור, רוב יצרני יין ישראלים דאגו להסתיר את מוצאם, היום הם יודעים שהדרך אל ליבו של הצרכן המקומי עוברת בשפה מקומית ובגישה מקומית.  

איך היינות
עלמה לבן הוא בלנד של ארבעה זני ענבים: ויוניה קולומברד, גרנאש בלאן ושנין בלאן מרמת הגולן והגליל, שחלקם תססו בחביות. יין מינראלי, ארומטי, מורכב מהנה ומרענן שיתאים מאוד לארוחות קלות בחודשי הקיץ (69 שקלים). אחיו הוורוד לסדרה, נעשה מענבי גרנאש אדומים וענבי פינו גרי שמשמשים בדרך כלל לייצור יינות לבנים. רוזה בהיר מאוד, אך בעל נוכחות ועומק שיאפשרו לו ללוות מנות חריפות, דגים ועוד (75 שקלים).
 
בגזרת האדומים, מציעה הסדרה שני יינות. "אדום" (79 שקלים) בלנד ים תיכוני של שיראז, גרנאש וקריניאן, עם ריחות פרי עשירים ומרקם מלטף ו-"אדום כהה" (79 שקלים) יין קשוח והעסיסי יותר שנעשה ברובו מזני בורדו: קברנה סובניון, מרלו וקברנה פרנק, עם תוספות מתובלות של שיראז וקריניאן.

יקב דלתון. המראה החדש של סדרת עלמה  (צילום: אורי גרון)
יקב דלתון. המראה החדש של סדרת עלמה (צילום: אורי גרון)

אווזי הבר
אל מדף בירות הקראפט המקומי (פעם קראנו להן 'בירות בוטיק'), הצטרפו בשבוע שעבר שתי מתאזרחות חדשות מבית מבשלת 'גוס איילנד'. המבשלה, שהוקמה בשיקגו והחלה להפיץ בירה באופן רשמי בשנת 1995, פועלת כיום תחת כנפיו של תאגיד הבירה הבינלאומי אנהוזר-בוש (לצד מותגים כמו סטלה ארטואה ובדווייזר) ומיוצרת במספר אתרים ברחבי העולם.
 
הבירות שנחתו בישראל הן בסגנון IPA, שמתאפיין בדרך כלל בנוכחות המודגשת של הכשות, אולם שתיהן מאוזנות, קלילות ונעימות לשתיה. מ-'גוס איילנד מידוואי' הבהירה והמעודנת, אפשר ליהנות כמות שהיא, גם ביום קיץ חם, ואחותה המורכבת המרירה והעמוקה יותר 'גוס איילנד IPA', תתאים לליווי של מנות חריפות. המחיר: 12-14 שקלים.

גוס איילנד IPA אריזת שישייה  (צילום: יח''צ)
גוס איילנד IPA אריזת שישייה (צילום: יח''צ)

היסטוריה של ייננות
'כרמי בת שלמה' הוקם בשנת 2010 אולם השורשים שלו מעמיקים עד לשנת 1889 שבה הקים הברון רוטשילד, בית ספר ללימוד יין, שבוגריו התיישבו במושבה 'בת שלמה' שבמורדות רכס הכרמל. בשנת 2010 הוקם יקב חדש הנושא את השם ההיסטורי, על ידי היזם אלי וורטמן והיינן ארי ארל.
 
לקראת פסח השיק היקב שני יינות: "רגבים 2018" המדויק והמהנה, שנוצר בשיתוף פעולה עם תוכנית "רגבים" המקדמת הישגים חינוכיים והתפתחות אישית של בני נוער באמצעות עבודת אדמה (140 שקלים). ו-"Betty's Cuvee 2018", המורכב והעשיר יותר ששמו הוא מחווה לברונית בטי סולומון דה רוטשילד, אימו של הברון שעל שמה קרויה המושבה. (190 שקלים).

יקב בת שלמה - רגבים 2018 (צילום: יח''צ)
יקב בת שלמה - רגבים 2018 (צילום: יח''צ)