יוסי בוזנח, מה הוא אומר? 
מה נשתנה הלילה הזה? שבכל השנים היה הפסח חג שיווי המשקל של תעשיית היין בארץ. מכירות היין היו דרמטיות כל כך ביחס לממוצע עד שמכירות הפסח הפכו לנקודת שיווי המשקל השנתית של יקבים רבים בארץ. בשנה האחרונה הפכה כאן מגיפת הקורונה עולמות, ובתוך טירוף הסגרים וההגבלות, עוצר לילה ומהפיכה צרכנית דיגיטלית שניתקה את הקשר האנושי עוד יותר, כמעט ולא נותר ניצוץ של שפיות. את נקודת האור המרנינה ביותר אני רואה בצריכת היין הביתית הקבועה, את הגידול המשמעותי בהגעה ליקבים ובילוי שם. אבל יותר מהכל את משרעת הקהל שפגשתי בשנה האחרונה, צעירים, מלאי חיים שלהערכתי שתו מעט מאד יין לפני שנה וגילו את חינו וקסמו.

הם  שינו את כללי המשחק, הם הגדילו את צריכת כאן בצורה משמעותית, כך שערערה במעט את חשיבותו של הפסח בין ימי צריכת היין שלנו וטוב שכך, שתייה יומית מתונה היא מאפיין נפלא, טוב בהרבה מאשר פיק אדיר בנקודת זמן מסוימת וריק עגום בשאר השנה.

אז לחיי צעירנו שהם עתידנו, אני מביא כאן את רביעייה שלי, כאלה שלא יחסלו את כיסו של השותה וישמחו עד מאד את ליבו בכל אחד מהסגנונות בהם יבחר.
 
גוורצטרמינר, קלאסיק, ברקן 2020: גוורצ' קטן ומלא נוכחות. תמורה מופלאה למחיר. המחיר: 30 ₪ ברשתות השיווק. כשר

סוביניון, בלאן נו ראסין 2019: סוביניון בלאן קטן וקסום מדרום צרפת. יבש, נעים לשתייה ומלא חיים. המחיר: 35 ₪.

שאטו ד’אסקלן פאלם, רוזה 2020: רוזה פרובאנסי ססגוני וחברותי, חלק ונעים, כולו פרי טרי. תמורה יוצאת מן הכלל למחיר. המחיר: 75 ₪.

אולארה ריוחה רצ'יינטה קריאנזה 2018: ריוחה מודרני, פרי כייפי, עשיר ושופע. מרקם רך ועוטף יחד תיבול נעים. קניה מעולה. המחיר: 49 ₪.

ברקן קלאסיק גוורצטרמינר  (צילום: יח''צ)
ברקן קלאסיק גוורצטרמינר (צילום: יח''צ)


מירה איתן, מה היא אומרת?
בשנים האחרונות אני מעדיפה יינות לבנים. ליינות הלבנים מנעד רחב ומעניין יותר של טעמים וריחות, שותים אותם מצוננים, הם קלים יותר ומתאימים למזג האוויר החם שלנו, גם בחורף. לארבע כוסות החג בחרתי בשלושה יינות לבנים, אליהם מצטרף יין אדום אחד מכובד, כי בכל זאת פסח.  

תבור שנין בלאן 2020 :חדש מיקב תבור. 100% ענבי שנין בלאן הגדלים בכרם יחידני ואקולוגי במצפה רמון, בגובה של 800 מטר מעל פני הים. יין עם ריכוז ניחוחות וטעמים נאה, תפוחים ירוקים, הדרים ודבש באף, ובפה גוף בינוני, חמיצות מינרלית ורעננה וסיומת נעימה. המחיר: 60 שקלים. כשר.

פלדשטיין, סוביניון בלאן 2019: היין עשוי מענבי סוביניון בלאן מחלקות נבחרות באזור הפלאטו שבכרם בן זמרה, ברמת דלתון שבגליל העליון המזרחי, אליהם התווספו 15% של ענבי רוסאן מכרם פקיעין שבגליל המערבי.  יין מיוחד ומתפתח, חגיגה באף ובפה, פרי טרופי עדין לצד חדות הדרית, מינרליות, פרחוניות ועשבוניות ירקרקה ורעננה וסיומת מתמשכת. המחיר: 100 שקלים. 

יתיר, נחל יתיר לבן 2019: יין אלגנטי וחגיגי המופק מענבי שנין בלאן וענבי ויונייה הגדלים בכרמים ביער יתיר. ניחוחות של פרי מאופק ונעים, הדריות נהדרת, רעננה ונעימה, ובפה ריכוז טעמים מהנה וחלק, שעליהם מנצחים טעמי תפוחים ירוקים וליים וסיומת ארוכה ונעימה. המחיר: 150 שקלים. כשר  

טפרברג, לגסי, קברנה פרנק 2016: 100% ענבי קברנה פרנק משני כרמים הרריים גבוהים, אחד בהרי אפרים והשני בהרי יהודה. יין עשיר עם ניחוחות מגוונים של פרי אדום שאליו מצטרפת ירקרקות עדינה ומושכת, שניהם עטופים באלון אלגנטי. בפה גוף בינוני ורך, תיבול נעים וסיומת ארוכה ומתמשכת. המחיר: 200 שקלים. כשר.

יקב טפרברג, לגאסי, קברנה פרנק  (צילום: אייל קרן)
יקב טפרברג, לגאסי, קברנה פרנק (צילום: אייל קרן)

ניר קיפניס, מה הוא אומר?
מהגליל את עיר האבות ומוונטו לבורדו. בחרתי שתי כוסות לבנות ושתיים אדומות שילוו באלגנטיות את ערב החג. 

יקב אלכסנדר, סדרת הורים – ליזה סוביניון בלאן: אם התרגלתי מיקב אלכסנדר לבקבוקים כבדי משקל, עם יינות שזקוקים לארוחה בשרית לצדם כדי לסחוט עוד מחמאה, אזי היין הזה הוא כולו כיף בבקבוק. באמת, אני לא יכול לחשוב על מלווה טוב מזה, שנבצר בכרם שמלאו לה 35 שנים מאזור כרם בן זמרה שבגליל העליון, כדי להתאים למנות הראשונות של הסדר, בדגש חזק על הדג הממולא – לא בדיוק מאכל איטלקי, גם לא תוניסאי, אבל מחמיא מאוד לסוביניון בלאן הזה. תענוג.  המחיר: כ- 100 שקל. כשר

 יקב רמת חברון, מכפלה- קברנה סוביניון ומרלו: הבלנד הקלאסי הזה צריך את הזמן שלו, לנשום, להיפתח ולאוורר מעט את טעמי החביות – צרפתית ואמריקאית – שבהן יושן במשך 24 חודשים. אם הכנתם שוק טלה כמנה עיקרית לארוחת החג, זה הבקבוק האידיאלי ללוותה. המחיר הולם את הייחודיות: לא זול, אבל איזה עוד בקבוק אוצר בחובו אלפי שנות היסטוריה? המחיר: כ-240 שקל. כשר

טנוטה קבוטה סופראזוקו גארדה ריזלינג DOC: ריזלינג גרמני קלאסי – ארומטי ומרענן, עם טאץ' איטלקי . ביקב  טנוטה קאבוטה, קופורודוקציה איטלקית-רוסית מאזור היין הנפלא של ונטו, יש 90% ריזלינג ו-10% מנזוני, שחברו כאן ליין נפלא בניחוח אגס וגם תפוח, עם משהו הדרי – ופה שמזכיר פאי חמצמץ וכיפי, עם סיומת הדרית שמושכת כבר את הלגימה הבאה. אידיאלי למנות ראשונות, אבל עוד יותר מכך – כדי להעביר בנעימים שעה קלה עם האורחים שהקדימו כדי להימנע מהפקקים. המחיר: כ-90 שקל

רולנד, לה גרנד שה דה פראנס, בורדו: בלנד קלאסי של קברנה סוביניון ומרלו מאזור היין היוקרתי בעולם ובבקבוק שמעיד על תכולתו, כלומר – עושה את כל הרושם הנדרש. ולא רק רושם, במקרה הזה, אלא גם – ואולי בעיקר, הטעם. החוויה מתחילה בארומה של וניל ופירות טריים ומתפתחת למרקם קטיפתי שיעטוף באהבה כל נתח בשר אדום שיעמוד על שולחן החג. הבקבוק הכבד והתווית המטאלית יאפשרו לכם את כל הרושם שבעולם ובמקרה הזה, לא רק הטעם אלא גם המחיר, יגרמו לכם לחייך. המחיר: כ-80 שקל

רולנד, לה גרנד שה דה פראנס, בורדו  (צילום: מתוך האתר)
רולנד, לה גרנד שה דה פראנס, בורדו (צילום: מתוך האתר)

חיליק גורפינקל, מה הוא אומר? 
בחרתי ארבעה יינות בוטיק מקומיים שאני מאד אוהב והייתי שמח לשתות כל יום, לא רק בפסח.

פרולטר 2019, יקב עבייה:  יוסי יודפת הוא כנראה לא רק ההיפי האחרון בעולם היין (ומעולם לא היו הרבה כאלה ממילא, לפחות לא אצלנו) אלא גם אחד מיוצרי היין הכי פרועים ומקוריים במקומותינו. הוא עושה יין טבעי, יהיה זה אשר יהיה, בלי ריסוסים, בלי שמרים מתורבתים, כמעט בלי גופרית. יין הפרולטר שלו הוא ניסיון הרואי לייצר יין לא יקר, יחסית, בעולם בו יין בוטיק, גם היינות שלו, עולים הרבה מעל 100 שקלים. 100% קריניאן מכרם מבוגר מאד מניב יין מפתיע מאד, צעיר ברוחו ובטעמו ומקסים בכל הווייתו. המחיר: 80-90 שקלים. 

סוביניון בלאן 2019, יקב בר מאור: הסוביניון בלאן של רמי בר מאור הוא אחד הטובים גם במדינה שבה כבר יש לא מעט סוביניונים מעולים. חד, חמוץ, מאנייק אבל כל כך מרתק ומקסים שגם מי שמחפש לבן יותר ידידותי יישבה בקסמו. ואם לא, אז לא. המחיר: 100 שקלים. 

מסע ישראלי ורוד 2020, יקב ויתקין : אסף פז הוא מלך הזנים הלא נדושים. אין קברנה, אין מרלו, אין שרדונה, אין סוביניון בלאן. לא שכל אלה רעים אבל אסף עושה את זה אחרת. קריניאן, קברנה פרנק, גרנאש, ריזלינג. הרוזה שלו הוא אחד הכי מקסימים שיש. שמח, פירחוני, קליל ובעיקר מקסים בשמחה המתפרצת ממנו. המחיר: 75 שקלים. כשר.

לים 2016, יקב עגור: עוד יוצר יין פרוע במיוחד, ילד גדול שאינו מזדקן ואינו נרגע, שוקי ישוב מיקב עגור. לים שלו הוא יין מפתיע מאד, רגוע הרבה יותר מיוצרו אבל בלי לוותר על העניין הנצחי שמעוררים יינותיו של שוקי. בלנד של סירה ומורבדר, חצי-חצי, ארצי, כפרי, אדמתי, מחוספס אבל עם תועפות של חן ורגש. המחיר: 110 שקלים. כשר.

יקב ויתקין, מסע ישראלי וורוד (צילום: באדיבות היקב )
יקב ויתקין, מסע ישראלי וורוד (צילום: באדיבות היקב )

טליה לוין, מה היא אומרת?
כשאני מגיעה לארוחת פסח המשפחתית אני תמיד מביאה שני יינות, אחד אדום ואחד לבן. אחד קלאסי מוכר שכולם אוהבים, ואחד מעט יותר מתוחכם. לא רק כדי להוכיח את שמי כמי שכותבת על יין, אלא גם כי אני יודעת שערב פסח זו הזדמנות לחשוף גם את בני המשפחה שלא ממש שותים בימים כתיקונם ליינות חדשים. כמובן שאני מקפידה תמיד על יינות תוצרת ישראל, כי בכל זאת חג ויש לנו במה להתגאות.

יש משהו מאד חגיגי ונקי ב-סנואו 2020 של יקב טורא, שמתחיל קודם כל בנראות ובעדינות של הבקבוק וממשיך בטעם. מדובר בבלנד של סוביניון בלאן ושרדונה מעודנים מכרם ברכה שהתגבשו ליין יבש וצלול שיש בו פירותיות מעודנת שמתאימה לחג עם טעמים שמזכירים מלון ואפילו פומלה. הסנואו מתאים גם לאנשים שלא נוהגים לשתות באופן קבוע יין וכייף יהיה לפתוח אותו בשלב הקינוח ולשכר את סבתא. כמובן שהיין כשר. המחיר: 69 ₪ .

לחובבי הלבנים, היין הנוסף ברשימת המומלצים שלי לעיקריות הוא שרדונה מקורה 2018 של יקב אמפורה, מדובר ביין פרימיום מהסדרה הגבוהה של היקב. אני קוראת ליינות מהסוג הזה "יין של מסעדה", יש בו משהו יוקרתי וחגיגי שהולך יופי עם גפילטע פיש ולא רק עם לברק מפונפן. המחיר: 156 ₪. תאמינו לי ששווה כל שקל. 

לחובבי האדום שני יינות מומלצים שהם גם וואליו פור מאני הם דרום אדום  2019,  בלנד משובח של מרלו, שיראז, מלבק, זינפנדל, וקברנה סוביניון. עדין ופירותי מאד, מתאים למאכלי פסח ולמי שאוהב אדומים לא כבדים מידי. המחיר: 79 ₪. כשר. לשמרנים יותר, אמליץ על כרמל סלקטד קברנה סוביניון 2020. יש משהו מאד משפחתי ביין הזה בעיני, ישראלי הארד קור ובמחיר שמתאים לכל משפחה: המחיר: 30 שקלים. כשר.

Darom By Yatir - דרום מבית יתיר  (צילום: אייל קרן)
Darom By Yatir - דרום מבית יתיר (צילום: אייל קרן)