בחודש יולי 2020, בשיאה של מגפת הקורונה, התקיימה בפלורנטין, דרום תל-אביב ההשקה העולמית הראשונה של בירה חדשה מבית קרלסברג: קרלסברג לומה – בירת לאגר כשותית שפותחה בישראל בשיתוף פעולה עם חברת קרלסברג העולמית. אכן גאווה ישראלית. הבירה הבהירה, הארומטית והמרעננת שבתה את ליבם של רוב הטועמים מהלגימה הראשונה, הבקבוקים הראשונים שהגיעו אל ביתי נעלמו במהירות הבזק ואילו שבאו בעקבותיהם, והיו לא מעט כאלה, קיבלו אף הם את ברכת הבית.

קרלסברג לומה  (צילום: סטודיו פירמה)
קרלסברג לומה (צילום: סטודיו פירמה)

מאה שבעים וארבע שנים של בישול 
את מבשלת קרלסברג שנוסדה בקופנהגן, דנמרק, בשנת 1847 על ידי ג'יי.סי ג'יקובסן, אין צורך להציג. הבירה של קרלסברג נמכרת כיום בלא פחות מאשר מאה וארבעים מדינות ברחבי העולם, ולמרות שהיא לא תהיה תמיד הבחירה הראשונה של כל חובב בירה, אין ויכוח על כך שהיא פונה בהצלחה ניכרת לטעמם הרחב של צרכני הבירה בישראל ובעולם כולו.  

המבשלה אמנם מוכרת לרבים, אך מעטים יודעים על התגליות החשובות לתעשיית הבירה בפרט ולמדע בכלל, שהתרחשו במבשלת קרלסברג. בשנת 1883 הצליחו במעבדות המבשלה, לבודד את השמרים האחראיים לתסיסת הבירה. גילוי השמרים הטהורים, שזכו לשם Carlsbergensis yeast, שינה לעד את עולם הבירה, בכך שאפשר שליטה מלאה על תהליך בישול הבירה וייצור של בירה איכותית באותו טעם בכל פעם מחדש, במקום להסתמך על שמרים אקראיים.

הגישה יוצאת הדופן של מייסד המבשלה, שהעדיף לא לשמור את הידע לעצמו אלא לחלוק אותו עם מבשלות בירה נוספות, הביאה את השמרים של קרלסברג אל כל מבשלה בעולם. גם סולם ה-PH המשמש למדידת רמת החומציות בנוזל ומשמש את יצרני המזון, המשקאות הקוסמטיקה ועוד, נולד במעבדות של קרלסברג ואפשר, לראשונה בעולם, להגיע לדיוק מירבי בתהליכי הבישול והתסיסה, בדרך לאחידותם של המוצרים הסופיים.

בירה קרלסברג, פסטיבל Beers 2016 (צילום: יח''צ)
בירה קרלסברג, פסטיבל Beers 2016 (צילום: יח''צ)

במגרש של הקטנים 
לומה היא, אם כן, בירת לאגר לא מסוננת, בצבע זהוב, המיוצרת מלתת שעורה, מיצוי של לתת שעורה וחיטה ושלושה זני כשות. הבירה, שמכילה 5.2 אחוזי אלכוהול, ממש כמו הקרלסברג הוותיקה, מיוצרת בשיטה הקרויה Dry-Hoping. בלי להיכנס ליותר מדי פרטים טכניים, מדובר בהוספה של הכשות בשלב מוקדם של התסיסה, על מנת להגיע למיצוי טוב יותר של השמנים האתריים, הלא הם המרכיבים האחראים על הטעמים המרירים והארומות הפרחוניות. שימוש בשיטה הזו, מאפיין בדרך כלל יצרני בירות קראפט ויצרנים קטנים. נדיר למצוא אותו בקרב יצרני ענק בינלאומיים בסדר הגודל של קרלסברג.  

על פניו מדובר בבירת לאגר קלילה ומרווה, שעושה היטב את המלאכה, כמו כל לאגר כמעט, אבל לומה מצליחה להפתיע בגדול. לתת השעורה והחיטה מעניקים לה ארומות וטעמים מתובלים של דגנים, ואילו הכשות מעניקה ארומות עשירות, פירותיות ייחודיות, לצד מרירות מאוזנת ונעימה, ומורכבות נהדרת ולא מתחכמת, עם טעמים עמוקים ומהנים. אגב, כדי ליהנות מכל הטוב הזה, ממליצים במבשלה לנער קלות את הבקבוק לפני המזיגה. 

הפיקניק של לומה
בימים חמים אלה, יוצא לדרך פרויקט הפיקניקים של 'קרלסברג לומה' בשלל גינות אורבניות ופארקים ברחבי הארץ. במסגרת הפרויקט ינדדו אנשי קרלסברג לומה בין מיקומים שונים ויחלקו למבלים הפתעות ביניהן סלסלת פיקניק,מלאה בכל טוב מבית מעדניית הדליקטסן. 

מתי: הפרויקט מתקיים בשלוש פעימות: הפעימה הראשונה כבר מאחורינו, פעימה נוספת ב- 28 - 30 באפריל ופעימה שלישית ב- 4 - 7 במאי. בימי חול בין השעות 13:00-19:00 ובימי שישי 8:00 -19:00. 

איפה: בין המיקומים בהם יתקיים הפרויקט: בת"א- פארק הירקון, גינת הילטון, כיכר דיזנגוף, שדרות רוטשילד, גן מאיר, צ'ארלס קלור ועוד, העיר הלבנה בגבעתיים, הפארק הלאומי ברמת גן ופארקים בהרצליה, רעננה, כפר סבא, חולון וראשון לציון.   

ביכורים מהגליל: יינות חדשים מיקב רקנאטי
 
לכבוד חג השבועות, שהפך בשנים האחרונות לחגם של יינות הביכורים הלבנים, השיק יקב רקנאטי שני יינות חדשים מסדרת 'גליל עליון' החביבה והמוכרת: 'גליל עליון שרדונה 2020' שלאחר התיישנות של חצי שנה בחביות עץ, מציג את הצד הפירותי של הזן עם ריחות נעימים של הדרים ופירות לבנים ועוטף אותו בנגיעה מעודנת של ניחוחות חבית. יין נקי, מרענן ומוצק שאם תקררו אותו היטב יכול להוסיף לא מעט שמחה לכל ארוחה בבית או בחיק הטבע. ו'גליל עליון סוביניון בלאן 2020', יין מעודן, מאוזן והרמוני, עם ריחות קלאסיים של הדרים, עשב קצור ופרחים, מבנה חד וחמיצות טובה. יכול להיות נהדר כאפריטיף או כשסתם מתחשק לשתות משהו קר וגם כמלווה למנות פתיחה ודגים. המחיר: 59 שקלים.

רקנאטי, גליל עליון, סוביניון בלאן  (צילום: עמרי מרון)
רקנאטי, גליל עליון, סוביניון בלאן (צילום: עמרי מרון)
קיץ וורוד לבן
באותה אווירת ביכורים המאפיינת את ראשיתו של הקיץ, השיק גם יקב טפרברג זוג יינות חדשים מבציר 2020: 'רוזה אסנס' ו- 'אינספייר, סוביניון בלאן, רוסאן, ויונייה'. הראשון נעשה משלושה זנים אדומים: גרנאש, ברברה ומורבדר, שגדלו בעמק איילון ונבצרו בנפרד, כל אחד מהם במועד המתאים לו. יין בהיר וחד, שמצליח להיות חמצמץ ומרענן בלי לוותר על נוכחות הפרי האדום, בעיקר פטל ותות שדה. המחיר: 75 שקלים. השני, הלבן מבין השניים, נעשה מענבי סוביניון בלאן מהרי אפרים ורוסאן ו-ויונייה מעמק איילון, יין מאוזן ונעים לשתייה עם ריחות נעימים של פרחים, עשבי תיבול ופירות לבנים ומבנה רך המאוזן על ידי חמיצות טובה. יין לבן שכל אחד יכול לאהוב. גם המבינים וגם אלה רק רוצים לבלות. המחיר:  60 שקלים.
יקב טפרברג, אסנס, רוזה 2020 (צילום: איל קרן)
יקב טפרברג, אסנס, רוזה 2020 (צילום: איל קרן)