עם בוא האביב לא רק הטבע מתעורר, אלא גם שאלות כבדות משקל כמו: איפה עושים את החג, מה נלבש, ומה נאכל.
בעיקר מה נאכל, כי בכל זאת – זה חג. 

אצלי במשפחה לא היה נהוג לשתות יין בחגים , או בכלל. בליל הסדר שתינו תירוש שעבד על תקן היין המחויב במסגרת ארבע הכוסות. זה מה שהיה וזה מה שהכרנו. סבא שלי, ז"ל, היה היחידי ששתה בערב הזה כוהל, וזה היה בדרך כלל וישניאק (ליקר דובדבנים חמוצים) שהכין לבד. אנחנו הילדים היינו מחסלים את בקבוקי התירוש וגורמים להורים שלנו ללילה לבן בהתמודדות עם ילדים המצויים תחת השפעה כבדה של סוכר. 

השנים עברו, אני גדלתי והכרתי את עולם היין, וכך גם גדלה סצנת היין. יתרונותיה של הגלובליזציה והטכנולוגיה באו לידי ביטוי גם במודעות גדולה יותר שלנו לצריכת יין ולמגוון הקיים, וגם בהתרחבות משמעותית של ייבוא יינות לישראל ממדינות בעלות תרבות והיסטוריה ארוכים משלנו. (לפחות ביין). מרתק ומהנה לראות את ההורים שלי, שכאמור לא למדו מעולם על יין או לשתות אותו, מתייעצים איתי לפני החג איזה בקבוק(ים) להביא לשולחן החג ומה יהלום היטב את המנה הראשונה או העיקרית.

ואם השנה לא נפל בחלקכם התענוג לטייל במהלך החגים ברחובותיהם של ערים זרות, ישנן אפשרויות רבות לעשות טיול קצר לפחות לבלוטות הטעם שלנו. והפעם, חשקה נפשי להמשיך לטייל באזוריה הדרומיים של איטליה. 

אם כבר יקב אז שיהיה בטירה. פנטיני (צילום: באדיבות הלקוח)
אם כבר יקב אז שיהיה בטירה. פנטיני (צילום: באדיבות הלקוח)

איטליה היא מדינה מגוונת גם בתנאי הקרקע שלה (ים, הרים, מישורים ואפילו הרי געש) וגם במגוון זני הענבים המקומיים הקיימים בה. מעל 350 זנים מקומיים רשמיים קיימים באיטליה ומעל 20 אזורי יין ייחודיים. כתוצאה מכך – בכל אזור באיטליה תשתו יין שכנראה יהיה שונה מאוד מזה שתטעמו באזור השכן לו. תנאי הקרקע השונים משפיעים, אך גם השימוש בזנים שונים שייחודיים בדרך כלל ספציפית לאותו אזור.

אחד האיזורים שתפסו תאוצה בשנים האחרונות הוא דרום איטליה, איזור שהרבה נסעו אליו לזלול פיצות נאפולינטניות או לטייל במרחבים הירוקים אבל לא באמת הכירו את היינות שלו. היבוא מדרום איטליה רק גדל משנה לשנה. אנו מתחילים לראות יותר זנים מיוחדים ופחות "סטנדרטיים" משתלטים, וחברות ייבוא מתמחות שקמות על טהרת היקבים האיטלקיים המקומיים.

מבין היינות הראשונים שיובאו לארץ (על ידי חברת צלינסקי איטליאן פרימיום - יוצאי הייטק שהתאהבו ביינות דרום איטליה הפחות מוכרים ואף עורכים באיזור סיורי יין) נמצאים אלו של Group Fantini. יצרן יין צעיר יחסית  (במונחי "שנות יקב") שאני אישית מאד אוהבת.
היקב הוקם ב-1994 בתחילה באברוצו, על ידי שלושה חולמים שגם הם היו מצוידים בחזון משל עצמם - לייצר יין בשיטות מסורתיות ומזנים ייחודיים לאזור בלבד במחירים נגישים. המודל העסקי הייחודי שלהם היה לאתר ולחבור לחקלאים מקומיים, ללוות באופן מקצועי את גידול הענבים עמם, ואז לייצר עבורם את היין במתקני היקב. חזון שהוא גם חברתי במובנים רבים.  

לא לקח זמן עד שהעשייה של שלושת המייסדים קיבלה מעמד והכרה כיצרן של יינות איכות ויינותיו זכו בפרסים רבים לרבות פרס "היצרן הטוב ביותר באיטליה". פעילות הקבוצה התרחבה גם לאזורים נוספים באיטליה (סרדיניה, סיציליה, קמפניה, בזיליקטה ועוד) ואפילו מעבר לים (למשל - ספרד) ועובד עם מיטב הכורמים והייננים בעולם. ועדיין, בכל אזור בו היקב השתקע – התעקש לייצר יינות מהזנים הייחודים לאותו אזור ולנצל את תנאי הקרקע הייחודיים לו. התוצאה היא יצרן יין בעל פורטפוליו עשיר והיצע מרהיב של יינות ייחודיים. 

ינות פנטיני (צילום: יחצ)
ינות פנטיני (צילום: יחצ)

לפני כשבועיים, הוזמנתי לערב טעימה של יינות הדגל של היקב עם דירקטור הייצוא של היקב שהגיע לבקר את ישראל. מלבד ההסבר המרתק על היקב וההיסטוריה שלו, טעמנו מדגם מייצג של כמה מיינות הדגל של היקב מאזורים שונים. הנה טעימה קטנה מאיזור גדול ומדהים

Calalenta Pecorino

יין לבן מאזור אברוצו העשוי מ-100% ענבי פקורינו, על שם הכבשה (ולא הגבינה) שהיתה נוהגת לנשנש את ענבי הכרם. משמעות השם Calalenta הוא "בציר לילה" וזה בשל תהליך בצירת הענבים בשעות החושך והתססה בטמפרטורה נמוכה יחסית ומבוקרת. התוצאה היא יין לבן ארומתי מלא בפירות "שמש" (אפרסק, משמש), מינרלי ובעל גוף שנשאר ומלווה נהדר דגים. 

קללנטה פקורינו. יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)
קללנטה פקורינו. יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)

Calalenta Rosato

 יין רוזה מאברוצו, העשוי מ-100% ענבי מרלו. גם הוא, בבציר לילי וידני. המרלו המקומי ייחודי בטעמיו ובארומות המאפיינות אותו בשל תנאי הקרקע, ושיטת העשייה הייחודית מעניקה ליין הזה צבע כמעט לבן (ובטעות ניתן לחשוב בכוס שהוא יין לבן), אבל עמוס בארומה וטעמים של ליצ'י ופירות טרופיים וגוף נהדר. הרוזה הזה זכה מספר שנים עוקבות לרוזה הטוב באיטליה, ולא בכדי כל שנה המלאי ממנו נגמר מהר. מאוד. 

קללנטה רוזה. יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)
קללנטה רוזה. יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)

Edizione Bianco

עוד יין לבן מאברוצו, אך הפעם בלד של שלושה זנים: פקורינו, פיאנו וגרילו המניב יין לבן טרופי במיוחד עם המון פפאיה ומנגו ותבלינים שקצת מזכירים את המזרח הרחוק. יין נהדר גם הוא לליווי דגים ואפילו גבינות. 

EDIZIONE BIANCO יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)
EDIZIONE BIANCO יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)

Saragat – Monica Di Sardegna DOC

יין אדום העשוי מ-100% ענבי מוניקה מסרדיניה. מלבד התווית הנהדרת והייחודית הנושאת את הלבוש המסורתי בסרדיניה, מדובר ביין פרחוני, קליל ונפלא עמוס בפרי אדום. יין שיכול ללוות מגוון מנות, ואפילו דגים בשל אופיו הפרחוני והקליל.  

SARAGAT יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)
SARAGAT יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)

Aru – Monica Isola Dei Nuraghi IGT

בלנד ייחודי ולא סטנדרטי של 50% ענבי מוניקה ו-50% ענבי קריניאן מבציר מאוחר יחסית ויבול בשל במיוחד. התוצאה היא יין עשיר מאוד גם בארומות ובטעמים. הבציר המאוחר מורגש בטעמי פירות יבשים, לרבות שזיף, והמון תבלינים חמים ואפילו טבק. מצוין לליווי אוכל חמאתי ושמן.  

ARU יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)
ARU יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)

Edizione Cinque Autoconi   

יין אדום העשוי משילוב של חמישה זנים (ומכאן שמו – chinque) שכל כולם מחווה לזנים המקומיים: מונפולצ'יאנו, סנג'ובזה, פרימיטיבו, נגרואמרו ומלבזיה נרה. מדובר בכרמים המובחרות של היקב ממספר אזורים באברוצו ופוליה. כל אחד מהזנים מתיישן בנפרד בחביות במשך 12 חודשים ובסוף מצטוות לאחיו רק בתהליך הבקבוק. זהו יין הדגל של היקב ומדובר ביין בעל נוכחות מרשימה במיוחד, עם המון טעמי פרי שחור ותבליני ציפורן, קקאו, קינמון ועוד. המספר המופיע על הבקבוק מייצג את המהדורה הרלוונטית של היין והוא מתאים למנות בשר וגבינות מיושנות.

Edizione Cinque פנטיני (צילום: יחצ חול)
Edizione Cinque פנטיני (צילום: יחצ חול)

Governo all’Uso Toscano

יין טוסקני קלאסי שעשוי משילוב של סנג'יובזה (70%), מרלו (20%), קברנה סוביניון (5%) וסירה (5%). יין אדום מאוזן עם חמיצות נפלאה וטנינים מורגשים, פרחוניות מרובה וטעמי דובדבנים. גוף מלא שמלווה נהדר גם הוא מנות עיקריות ומנחמות. 

היישר מטוסקנה. יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)
היישר מטוסקנה. יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)

Three Dreamers

יין אדום שנושא את שמם וחזונם של שלושת המייסדים החולמים. 100% מונטפולצ'יאנו די אברוצו שמיוצר בשיטת אפסימנטו (ייבוש הענבים, בקור, עד שמאבדים חלק ניכר מהמים ומותירים פרי מרוכז). יין עשיר מאוד מלא בטעם של פרי שחור וריבתי ותבלינים עמוקים וחמים של קינמון, וניל וקפה. יין מלא נוכחות שלדעתי אפשרי לשתיה בכל ארוחה, ובעיקר לליווי חברה טובה ושיחה ארוכה.

שלושת החולמים של יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)
שלושת החולמים של יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)

 El Maso – DO Almansa

יין מספרד עשוי מ-100% ענבי גרנאשה מכרמים בנות מעל 90 שנה. מיושן במשך 12 חודשים ובעל גוף מלא, קטיפתי והמון טעמי פרי אדום ותבליני ליקריץ ואניס. יין שמחמיא לזן הארומתי הנהדר הזה ואפילו מתאים ליישון.  

אל מאסו. יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)
אל מאסו. יקב פנטיני (צילום: יחצ חול)

ואם כל זה לא עשה לכם חשק לכוס יין או טיול מיידי בנאפולי - אז חפשו לכם בקבוק בחנויות האלכוהול המובחרות אז אתם מוזמנים להמשיךלקרוא על היינות האלו באתר של היבואן או של היקב