בעיר שבכל דקה נפתחים בה מסעדת שף או בר יין מהונדס - תל אביב - שמחתי לגלות שלפני מספר חודשים נפתחה מסעדת רחוב קאריבית, או יותר נכון מזללה, עם תפריט אפרו-לטיני/ ג'מייקני, אשר שואב את השראה שלו מכור ההיתוך של אזור פלטבוש בברוקלין - אזור צבעוני ושמח, המרכז ערב רב של מהגרים.
המראה של "פלטבוש" קצת מתעתע במבט ראשון: נראה כמו קפה-בר די פשוט. אבל מאחורי השולחנות הפשוטים מסתתרת מזללה כיפית, המציעה אוכל מסקרן - מנות שאנחנו כמעט לא רואים בארץ, והגיע הזמן שנראה. מי כמוני יסכים שקצת נמאס ממנות קטנות של דג נא על לבאנה או עוד מסעדת שוק.
ב"פלטבוש" תמצאו הרבה עוף, בננות פלנטיין, דגים, תירס ורוטב ג'רק ג'מייקני. התפריט מגוון, ומציע לא מעט צמחוניות וכמה מנות דגל מהמטבח המסקרן הזה.
בעיקרון, ג'רק היא מילה כוללת לשיטת התיבול והצלייה שמגיעה מג'מייקה. תערובת הג'רק שבה משרים את הבשר כוללת תבלינים רבים, ובהם פלפלים חריפים, בצלים, שום, קינמון, ציפורן, מוסקט, ג'ינג'ר ועוד.

תיבול עוקצני

התחלנו עם סביצ'ה מוסר חתוך גס עם תיבול עוקצני, חמצמץ, מלווה בהרבה בצל סגול ותירס קלוי, לצד רצועות כיפיות של צ'יפס בננה פלנטיין (59 שקל). המשכנו למנה חמודה של מאפה גמייקני שנקרא PATTY, אשר מגיע בצורת חצי סהר ממולא בבשר וירקות (28 שקל). זו מנה חביבה שבה הבשר קצת נבלע בתבלינים העזים, אבל הביס טעים. מנת הכנפיים ברוטב ג’רק-מנגו הייתה טעימה ממש (52 שקל), והיא שיחקה על המעושן-חמצמץ.
לקחנו גם ארפה (55 שקל), ואת מנת הדגל - הג’רקי צ’יקן (40 שקל). הארפה, שעשויה מקמח תירס, כבר ביקרה בתל אביב כמה פעמים ונחלה הצלחה. זו בעצם פיתה מקמח תירס לבן, שבמקרה של “פלטבוש” מגיעה דקה יותר ממה שחוויתי בעבר, גדושה באבוקדו ובעוף מפורק - יופי של ביס, שמשלב מעושנות, חמצמצות ומליחות. חוץ מהעוף יש גם מילוי צמחוני וטבעוני. הג’רקי צ’יקן הוא מה שמהווה את הטעמים הקלאסיים של המטבח הזה - עוף שמושרה באותה מרינדה, נצלה ועובר למעשנה. ניתן לקבל את הג’רקי צ’יקן בתוספת פסטה בתיבול ג’רק, או בתוספת אורז עם שעועית וקוקוס (84 שקל), ואפשר להזמין רק את העוף (40 שקל). אנחנו הלכנו רק על העוף, והוא היה נהדר, רך בטירוף. המעושנות שלו נתנה לביס כל כך הרבה עוצמה, והתיבול היה שם לאורך כל הזלילה, הכל היה חזק - הטעמים, הריחות, העסיסיות. תענוג.
לא הגענו לקינוח, כי החלטנו לקחת פינה קולדה במקום. תכלס היא הייתה רעננה וכיפית והתאימה לנו יותר לטעמים של הארוחה, אבל יש פה עוגת רום וקוקוס, שנשמעה ממש מסקרן.
“פלטבוש” מביאה מטבח אחר, לא מוכר, מסקרן וטעים - לעיר שיש בה כמעט הכל. אנחנו זקוקים לזה, העיר זקוקה לזה, כי מתישהו נהיה פה רווי מכל המקומות והטעמים שחוזרים על עצמם.
אז לכו ל”פלטבוש”, קחו פינה קולדה ועוף מעושן, בננה מטוגנת ועוגת רום, ודמיינו חולות זהובים וים כחול, ובעיקר עתיד רגוע ושלו יותר. כי מגיע לנו.

פלטבוש - יהודה הלוי 52, תל אביב
פתוח בימים שני-שבת