ביום אחד החיים שלנו התהפכו. המציאות שלנו השתנתה. השינוי ברמת הסטרס הקיומי היה מידי. הרוגע פינה מקום לדאגה, עצב ואי וודאות שאין אדם בסביבה שלנו שזה פוסח עליו. כולנו דואגים לילדים שלנו, לפרנסה שנפגעת במיידי ודאגות כלכליות מהעתיד שמחכה לנו מעבר לפינה.

לא כדאי לנו להתמודד לבד עם העומס הריגשי של מצב מלחמה, של חוסר וודאות, של שבירת כל שיגרה המוכרת לנו. לא כדאי לנו להתמודד לבד עם שינויים בהסדרי הראייה ושהייה אינטנסיבית עם הילדים. בזמנים כאלה אנחנו צריכים את העזרה אחד של השני.

אנחנו לא נוכל לעבור את התקופה הזו ולשמור על השפיות שלנו ועל הילדים שלנו, אם לא נשתף פעולה יחד. אבל איך אנחנו מצליחים להישאר בטוב במצב הזה ולא הופכים ל"אויבים" שנלחמים על צדק ועקרונות, כל אחד מתוך הפחדים וההגנות שלו? הנה כמה עצות : 

בתאל בר גיורא (צילום: ניקי וסטפל)
בתאל בר גיורא (צילום: ניקי וסטפל)

אל תנסו להשוות ביניכם

זאת עובדה ידועה. אתם אנשים שונים, כל אחד מכם מגיע עם נרטיב שונה, סיפור חיים שונה וכל אחד מכם מתמודד עם לחצים ואי ודאות בדרך אחרת. אל תצפו מהגרוש/ה שלכם להתנהג כמוכם, זה לעולם לא יקרה.

אל תניחו הנחות

למרות שהייתם זוג הרבה שנים ויש לכם ילדים משותפים אתם עדיין לא יכולים לקרוא את המחשבות של הגרוש/ה שלכם. אל תניחו שאתם יודעים מה עובר לגרושים שלכם בראש, מה הם חושבים או מרגישים. זאת הזדמנות נהדרת לבדוק איתם. נצלו את הרגע לשאול. יש סיכוי גדול שתגלו דברים מעולם לא חשבתם עליהם. 

הגרוש/ה איבדו את זה? עזרו לו או לה

מה זה בעצם אומר? קחו פיקוד. אפשרו להם לצאת מהסיטואציה שמלחיצה אותם כרגע ולהירגע. היו סביבה תומכת אחד לשנייה. לרוב בני אדם בעת מצוקה, חרדה וסטרס לא זוכרים את הכוחות שלהם או את המשאבים שלהם. עזרו להם להיזכר בכוחות שלהם.

אל תחפשו פתרונות אידיאלים אלא אופטימליים

זה לא הזמן למצוא את הפתרון המושלם. תנסו לאמץ גמישות מחשבתית. דברו על הבעיה, חשבו על פתרונות אפשריים להתמודדות איתה, ובחרו בפתרון אופטימלי לימים אלו גם אם אינו אידיאלי. ביום שאחרי, כשהשגרה תחזור, תוכלו לקבל החלטות אידיאליות.
וזכרו, עכשיו כל מה שצריך הוא להתרכז רק במה שהוא בשליטתכם ובהשפעתכם.

הכותבת: בתאל בר גיורא היא מגשרת גירושין ומלווה אישית בתהליכי פרידה במשרד הגישור "נדב נישרי מגשרים". https://www.nadavnishri.co.il