רגע לפני שאנחנו ניגשים להתחיל את תהליך הפרידה הגירושים כדאי שנזכור שיש מולנו אדם שהיה פעם אהוב שלנו. אומנם כרגע אנחנו בוחרים להיפרד אבל חשוב שנעשה זאת בצורה שתטיב איתנו ועם המשפחה שלנו.
את המשפט הבא שמעתי בשיחת ייעוץ גירושין עם לקוחה:  "נראה לך שאני אסכים לדבר הזה? שיגיד תודה שאני עדיין עונה לו להודעות!". הוא נאמר שברגע גדול של כעס אחרי פגיעה שחוותה בשבוע שעבר מהפרוד הטרי שלה. כל פרידה בין בני זוג היא חוויה שונה, והיא תלויה בהתנהלות שלנו מול בני הזוג שלנו אבל ישנם מספר כללים שאם נקפיד עליהם נבטיח לעצמנו סיכוי טוב יותר לעבור אותה ללא פגיעות אחד בשני.

אז מה לעשות?

1. לא ללכלך על הפרוד בפני חברים ומכרים.
הסיכוי שבן הזוג שלכם לא ישמע מה אמרתם עליו  ולא יפגע מכם - נמוך. בסוף יום על מנת להתגרש בטוב צריך לקיים יחסי אמון - וזאת לא הדרך הנכונה לבסס אמון. בא לכם ללכלך ולהוציא את כל הגועל החוצה - קחו מחברת וכתבו בה או אפילו יותר טוב - עלו על מונית ושפכו מול הנהג את כל מה שיש לכם על הלב. 

2. ריבים - רק בחדר הגישור. 
נושאים נפיצים או אי הסכמות - שמרו אותם לחדר הגישור - נוכחות של אדם שלישי ממתנת לרוב את התגובות , ובכלל המגשר יכול לעזור לכם לזוז מהפינות שאתם נתקעים בהם. ואת המובן מאליו- ריבי פרידה מול הילדים-הימנעו  מלריב ליד הילדים ולגמרי הימנעו לשתף אותם בדעות שלכם אחד על השני והמחשבות לגבי פרידה, אל דאגה - הזמן לשתף עוד יגיע בהמשך.

3. זכרו שהתקופה הזאת סוערת, אבל היא רק כאן לזמן קצוב. 
נכון - עכשיו הכל סוער ומפחיד, אבל כמו עוגיית מזל סינית - אני יכולה להגיד לכם - ששנה מהיום -אתם תהיו במקום אחר. השנה הראשונה לפרידה היא שנת התאבלות על הקשר - אבל החיים ממשיכים וכך גם אתם  תמשיכו הלאה. עשו הכל להגיע להסכם מכבד ומדויק עם הבן זוג שלכם וזכרו שיום אחד תסתדרו והכל יירגע.

4. אל תעשו צעדים חד צדדיים.
ללכת להתייעץ זה בסדר, אבל רק לפתוח תיק בבית משפט/רבנות - זה בדיוק ההפך. הדרך היחידה להתגרש בהסכמה היא לבנות תקשורת טובה ויחסי אמון עם בן זוג - ולקבל הודעה על פתיחת תיק גירושין לא תוביל אותכם ליחסי אמון שאתם מחפשים בתהליך גישור. לעומת זאת תקשורת משתפת היא דרך נפלאה לסלול את הדרך קדימה

5. לא להקשיב ליועצים רעים. 
העולם סביבנו מלא אנשים שהתגרשו לא טוב, עורכי דין אשר מרוויחים מכל דיון בבית משפט, ואנשים שרוצים לעשות טוב - אבל בעצם לא יודעים דבר על גירושים ופרידות מוצלחות.

בתאל בר גיורא  (צילום: ניקי וסטפל)
בתאל בר גיורא (צילום: ניקי וסטפל)

על כל עצה שתקבלו שאלו את עצמכם :

האם היא מובילה אותי לאן שאני רוצה להגיע? האם היא תואמת את הערכים שלי?
האם היא תייצר מצב מלחמה מול הגרוש העתידי שלי? ומה הנזק שאני אגרום לילדים שלי בעקבות העצה הזאת? 
תשמרו על עצמכם ועל המשפחה שלכם  וקחו אתם יחד עם ההורה השני  את האחריות לקבלת החלטות שנכונות לכם, כמו שעשיתם עד ההחלטה להיפרד.
בסופו של יום - אתם מכירים את המשפחה שלכם ואתם יודעים מה אתם צריכים.
מכאן הבחירה באיזה דרך ללכת היא שלכם,האם אתם רוצים לסבול או לעבור את התהליך הפרידה מועצמים. השנה הראשונה לפרידה היא קשה, אבל בעזרת גישור טוב ותהליך פרידה בריא ניתן  לקצר את משך הסבל המיותר.

בתאל בר גיורא היא מגשרת גירושין ומלווה אישית בתהליכי פרידה במשרד הגישור "נדב נישרי מגשרים".