לא "טרור פלסטיני": בימים האחרונים מתעוררים תושבי גוש דן לריח עשן חזק בבניינים וברחובות. אל מוקד 102 של מחוז דן הגיעו מאות דיווחים וקריאות מכל ערי גוש דן - ולכל האירועים הגיעו צוותי כיבוי לבדיקת התלונה. מבדיקה שנעשתה עולה כי מקור הריח הוא בשריפות מבוקרות שנעשות בשטחי רנתיס ביהודה ושומרון ולא בהצתה או שריפה מסכנת או שאינה בשליטה. בחסות הרוחות בשעות הלילה מגיע העשן ממזרח למערב ובשעות הבוקר "נח" באזורנו עד שמתפוגג.

הפקרות: בכיר במודיעין לשעבר חושף עוד מחדל שלא ידענו
הנורמליזציה תושלם למרות הכל? הצעד המפתיע של סעודיה

יצוין כי המנהל האזרחי נכנס לשטחי רנתיס ובחן את הנושא. גם אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס וראש המנהל האזרחי פארס עטילה מתכוונים להכניס כלים כבדים כדי לשטח את מקור השריפות.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי משעות הבוקר המוקדמות התקבלו במוקד הסביבה של המשרד להגנת הסביבה פניות רבות בנושא מפגעי ריח שריפה חמורים באזורי השפלה לרבות רמת גן, גבעתיים, שוהם, ברקת ופתח תקווה.  

תגובת מתפ״ש: "המנהל האזרחי רואה חשיבות רבה במיגור מפגעים סביבתיים באזור יהודה ושומרון, משקיע משאבים רבים ופועל תדיר לטובת כך, לרבות בנושא אתרי סילוק פסולת פיראטיים.באשר לשריפה באתר הפסולת ׳רנטיס׳- נציין כי יחידת קצין מטה לאיכות הסביבה במנהל האזרחי מבצעת פעולות רבות לכיבוי השריפה מרגע הדליקה, הכוללים: כיבוי השריפה באמצעות משאיות הנושאות עודפי עפר, שינוע אמצעי כיבוי נוספים למרחב ופעולות נוספות. נציין כי חלק מהבעירות כבר כובו, אך מלאכת הכיבוי עודנה נמשכת על ידי כלל הצוותים הרלוונטיים במנהל האזרחי".

הריח הגיע עד לגוש דן. השריפה ברנתיס (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
הריח הגיע עד לגוש דן. השריפה ברנתיס (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

על פי ניתוח שביצע מערך הניטור של המשרד להגנת הסביבה, המקור האפשרי לזיהום האוויר הוא שריפות, כאמור מאזור רנתיס שבשטחי הרשות הפלסטינית, שם מופעל אתר פסולת פיראטי. 

עוד נמסר, כי "המשרד להגנת הסביבה מוטרד מאוד משריפות הפסולת בשטחי הרשות הפלסטינית והשפעתן על הציבור והסביבה, ונמצא כל העת בקשר עם המנהל האזרחי, שכל הסמכויות לטיפול בפסולת ושריפתה ביהודה ושומרון נתונות בידיו. מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, נמצא כעת בשטח השריפה, יחד עם סמנכ"ל בכיר לאכיפה ולפיקוח, יצחק בן דוד (בנדה) וקמ"ט איו"ש של המנהל האזרחי, בני אלבז. זאת, כדי לוודא כי המנהל האזרחי והגורמים השונים מטפלים בנושא. מסיור בשטח עולה כי עיקר הפסולת הנשרפת היא פסולת בניין".

השריפה ברנתיס (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
השריפה ברנתיס (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

מנתוני תחנות ניטור האוויר הארצי, נמדדו עליות בריכוזי החלקיקים ובריכוזי הבנזן באזורים אלו. כמו כן, בשעות אלו שוררים תנאים מטאורולוגיים קשים, רוחות דרום מזרחיות חלשות אשר מקשות על פיזור מזהמי האוויר. שילוב השריפות והתנאים המטאורולוגיים מביאים לעליה בריכוזי המזהמים אשר נמדדו בתחנות הניטור. 

עוד נמסר, כי במקביל המשרד שלח כוננים לאזור מוקדי הפניות, וכי כרגע אין הנחיות התנהגות מיוחדת לציבור בנוגע לזיהום האוויר. המשרד יעקוב אחר הטיפול במפגע ויעדכן במידת הצורך.

בכבאות והצלה מבקשים מהאזרחים להכיר את התופעה אשר התרחשה גם היום כמו גם בימים האחרונים אך עם זאת, להיות ערניים ולדווח על כל אירוע חריג בטלפון 102 של מוקדי השליטה.