אחת לשנה מעניק הרמטכ"ל אות יוקרתי למספר מצומצם של קציני מילואים ונגדים, העומדים בסטנדרטים וקריטריונים קשיחים של יוזמה, עקביות, השתתפות במערך המילואים והתמדה. מדובר בתואר הגבוה ביותר שמעניק הרמטכ"ל לחיילי המילואים, ובמעמד שרק מעטים זוכים לו.

ביום חמישי שעבר קיבל את אות מצטיין הרמטכ"ל חיים אוטמזגין, 49, נשוי ואב לשישה, חרדי, המשמש כמפקד היחידות המיוחדות של ארגון זק"א, קצין מילואים בדרגת רס"ן ותושב שכונת הדר גנים. בנוסף, מכהן אוטמזגין כמנכ"ל חברת "חיים מגן" לעובדים זרים בענף הבנייה, ובמקביל משקיע שעות רבות בהתנדבות ובהצלת חיים.

אוטמזגין, בן למשפחה חרדית, למד בישיבת אור ישראל וקיבל פטור משירות צבאי. לאחר נישואיו לרחל, החליט להילחם על זכותו להתגייס ולשרת בצה"ל. בגיל 23 בקשתו התקבלה, והוא גויס לשרת כמורה חייל. עם שחרורו, בתום שנתיים של שירות, בשל העובדה שהיה נשוי ואב לילדה, הצטרף למערך המילואים, כמדריך בבסיס ההדרכה, שבעבר נקרא בה"ד 16 וכיום חטיבת החילוץ וההדרכה. לאחר מכן, הועבר ליחידת החילוץ הארצית, השלים קורס קציני מודיעין אוכלוסייה, ועם השנים התקדם בדרגות. כיום הוא נושא על כתפיו דרגות רס"ן.

"יש לי מחויבות מאוד גדולה, בכל מה שקשור למוכנות לחירום, טיפול באירועי חירום, שגרה והצלה. השתתפתי בהרבה משלחות חילוץ בעבר. במסגרת תפקידי ביחידה, יזמתי שילוב של מתנדבי זק"א ככוח החובר ליחידת החילוץ. זו יחידה צבאית, שמפעילה אזרחים בשעת חירום. במסגרת הזאת, מתנדבי זק"א עורכים אימונים משותפים עם יחידת החילוץ, ואף נמצאים בתקן כוח האדם המיועד למשימות חילוץ בעולם".

הופתעת כשזכית באות הצטיינות?

"מחד, אני משפיל עיניי מול אנשי הכפיים ביחידה, וסבור שצריך להפנות זרקור לעשייה הפיזית המתמשכת שלהם. מאידך, העובדה שאני כחרדי מקבל את ההוקרה, מעידה שניתן לבצע שירות משמעותי גם כשהכומתה מעל לכיפה, מבלי לפגוע בערכי הדת והאמונה". 

אתה ממליץ לחרדים להתגייס?

"זו אמירה נכונה בחלקה. אני לא ממליץ לחרדים להתגייס, אלא סבור שחרדים יכולים בהחלט לתרום תרומה משמעותית ואיכותית בצבא, תוך שמירה על עולם הערכים והדת שבהם אנחנו מתנהלים, גם אם לעתים קיים קושי, שעליו ניתן להתגבר".

בין דברי ההסבר שכתבו מפקדיו, בנימוקי ההמלצה להצטיינותו, נכתב כי "חיים מהווה מקור מידע אמין, מהיר ומדויק באירועי אסון בארץ ובעולם, איש מקצוע ייחודי בתחום עיסוקו ובתפקידו הצבאי, המהווה עבור אלפי אנשים כתובת מקצועית ואנושית. לא אחת הביא חיים פתרונות לבעיות, שאיש לא הצליח לפתור. קצין מנוסה, שהיה שותף במשלחות חילוץ וסיוע בעולם ובמאות אירועים בארץ. אדם רגיש ואוהב אדם".

במכתב אישי שהעניק מפקד פיקוד העורף האלוף רפי מילוא, נכתב: ״קצין מקצועי ויוזם, עם ניסיון רב, שתורם לכשירות ומוכנות היחצ"א לחירום".

לסיכום, אומר רס״ן במיל' חיים אוטמזגין, "תהילת המצטיין חולפת, אך המחויבות  מתמשכת. אמשיך לפעול ככל יכולתי ולתרום מניסיוני, יחד עם מפקדי ומתנדבי זק"א, למוכנות העם בישראל לשעת חירום. המתנדבים בזק"א הם השותפים העיקריים לתואר הזה״.