פתח תקווה פורצת דרך בתחום התחבורה העירונית: כ-200 מנהלים בכירים מענף התחבורה בישראל השתתפו השבוע בכנס תחבורה ארצי ראשון מסוגו שהתקיים בעיר, בשיתוף עיריית פתח תקווה, משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון והרשות הארצית לתחבורה ציבורית.
הכנס התמקד באתגרים התחבורתיים המורכבים העומדים בפני העיר, שהיא מרכז מטרופוליני עם 285,000 תושבים, חמישה מבתי החולים הגדולים בארץ, שלושה אזורי תעסוקה ומרכזי קניות הממגנטים אליהם מדי יום כ-50,000 מבקרים.
במהלך הכנס הוצג החזון התחבורתי האסטרטגי של העיר, הכולל השקעה של מיליארדי שקלים בתשתיות ופתרונות תחבורה חדשניים. בין הפרויקטים המרכזיים:
עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית שיחברו את העיר אל גוש דן
הפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים לשיפור זרימת התנועה
רמזורים חכמים שיקנו עדיפות לאוטובוסים ולרכבות קלות
מסופים מתקדמים לקליטת מאות אוטובוסים חשמליים
שבילי אופניים שיחברו בין פתח תקווה למוקדי תחבורה ציבורית ולערים סמוכות
בהיבט של תחבורה עתירת נוסעים, יושקעו בעיר שני פרויקטים לאומיים מרכזיים: פרויקט הרכבת הקלה בתקציב של כ-49 מיליארד ₪ ופרויקט המטרו בתקציב משוער של כ-150 מיליארד שקל.
בין הפרויקטים הספציפיים שכבר מקודמים: תחנת רכבת חדשה בדרום העיר, קישוריות לקו הסגול במערב העיר, ותוספת של 11 תחנות מטרו שיחזקו את מערך הקו האדום של הרכבת הקלה.
במקביל לתשתיות הפיזיות, מקדמת העירייה תכנית חינוכית חדשנית שמטרתה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית כבר מגיל צעיר, כולל הנפקת כרטיסי רב-קו מרוכזת לבתי ספר, במטרה לבסס דפוסי התנהגות ברי קיימא.
"התחבורה היא אתגר לאומי, ואנחנו בפתח תקווה לא מחכים אלא פועלים כדי להוביל תכניות תחבורתיות שאפתניות," אמר רמי גרינברג, ראש עיריית פתח תקווה. "העיר שלנו גדלה ומתפתחת במהירות, ואנחנו משקיעים את כל המשאבים כדי שתהיה חכמה, נוחה ונגישה לתושבים, לעובדים, למבקרים ולדורות הבאים".
אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון, העניקה מחמאות מיוחדות לעיר: "פתח תקווה היא דוגמה ומופת לאיך עושים מהפכה תחבורתית. שרת התחבורה רואה בעיר הזאת את הדוגמה לחיבוריות, לקישוריות ולחזון שלה".
איתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע, הוסיף: "המהפכה התחבורתית היא עכשיו ואין ספק שפ"ת היא אחת הערים שמובילה את מהפכת התחבורה הציבורית בצורה מאוד מהותית. בשנים הקרובות אנו נשיק בעיר גם את הקו הסגול ובשנת 2028... תהיה אלטרנטיבה לרכב הפרטי".