“הפוליטיקה היא מקום טוב, כל עוד אתה מקדם דברים למען הכלל, וזה מה שאני רוצה לעשות כמחוקקת”, אומרת חברת מועצת עיריית רמת גן חיה מנע, המתמודדת בפריימריז של הליכוד במחוז דן על מקום ברשימה לכנסת.
אם מנע תיבחר לכנסת, היא תסגור מעגל משפחתי. בעלה, דוד מנע, כיהן כח”כ מטעם הליכוד בכנסת ה-13 וה-16, ומילא בעבר תפקידים ציבוריים בכירים, ובהם מנכ”ל שירות התעסוקה וסמנכ”ל המוסד לביטוח לאומי. “אנחנו מייצגים את האדם הקטן, עם אג’נדה חברתית לתיקון עוולות”, היא מציינת. “אני רואה עצמי כלוחמת חברתית-משפטית. הכישורים והניסיון מסייעים לי במאבקים שלי, ויש לי את היכולת לתרום למדינה ולרמת גן”.
מנע, אם לארבעה בנים, בני 16, 20, 22 ו-27, כיהנה ומכהנת בשורת תפקידים ציבוריים. “הייתי יו”ר הנהגת ההורים בבית הספר הגפן, סגנית יו”ר מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין, והחזקתי את תיק קידום עסקים, מעמד האישה ושוויון מגדרי בעיריית רמת גן”, היא מספרת. “ייסדתי את פורום הנשים של להב - לשכת ארגוני העצמאים, אני מכהנת כיו”ר לשכת הקשר של לשכת עורכי הדין במחוז, ולא מזמן מוניתי לחברה במועצת המוסד לביטוח לאומי”.
נפגשנו בקפה “שקד” בשכונת רמת חן. במהלך הפגישה מנע מדברת בהרחבה על תוכניותיה, אם תיבחר לכנסת, ועל המערכת הפוליטית הסוערת ברמת גן. “אני מעריכה שלקראת הבחירות המוניציפליות באוקטובר 2023, האופוזיציה תהיה מאוחדת מאחורי מועמד מוסכם, שיהיה לו את הסיכוי הגבוה ביותר לנצח את ראש העירייה”, היא אומרת היום. 
את מעריכה שהאופוזיציה באמת תתאחד לקראת הבחירות?
“כבר מזמן האופוזיציה מאוחדת. המטרה היא להציב מועמד אחד מול ראש העירייה. עדיין מוקדם לקבוע מי יהיה המועמד. נעשה סקר ונפעל בהתאם לתוצאות”.
למה לא פרשת מהקואליציה אחרי שאביהוא בן משה עבר לאופוזיציה?
“היחסים שלי עם אביהוא מצוינים. הסברתי לו את השיקולים. הגעתי לפעול, לעשות ולשנות למען תושבי ותושבות העיר, וזו הייתה הקדנציה הראשונה שלי. הוטעיתי, כשנתנו לי לחשוב שאוכל לפעול ולעשות, וגם המידע שמסרו לי נגד אביהוא התברר בדיעבד כלא נכון. אנחנו משתפים כיום פעולה, ואני מכבדת ומעריכה אותו”.
את מצטערת שלא עברת איתו לאופוזיציה?
“אם בזמנו הייתי יודעת את הדברים שהתבררו לי בהמשך - ייתכן שהייתי מקבלת החלטה אחרת”.
מה גרם לך לעבור בסופו של דבר לאופוזיציה?
“לא הייתה אז יועצת למעמד האישה ולא הייתה מנהלת מחלקה. לא מונו בעלי תפקידים ולא היה דרג מקצועי. יש לשנות את חוק היועצות למעמד האישה, כך שבכל רשות תהיה מחלקה שכפופה למנכ”ל העירייה. הנשים מהוות 51% מהאוכלוסייה”.
למה החלטת להתמודד כעת לכנסת?
“כלוחמת חברתית-משפטית, הנושא החברתי זורם בדמי, והכישורים והניסיון מסייעים לי. יש לי את היכולות והכלים לתרום למדינה ולרמת גן. אנחנו מצויים בתקופה כלכלית קשה של יוקר מחיה וסוגיות נוספות שדורשות מענה. הממשלה הנוכחית היא אנטי-חברתית. היא פגעה באוכלוסיות חלשות”.
הבעיה היא מחסור קשה בעובדים. יש קושי להשיג עובדים.
“אנשים רבים יצאו ממעגל העבודה בעת משבר הקורונה ולא חזרו. צריכים לסייע למעסיקים ולתת להם את הכלים. הם המנוע. אני יכולה להחזיר הביתה לליכוד עצמאים ועצמאיות רבים, שמכירים את הפעילות שלי בשדולה למען העסקים הקטנים. יש לי קבלות גם כפעילה בשדולת הנשים”.
מנע סבורה שיש לבצע תיקון חקיקה, בנוגע למינויים של בכירים שהם חברים במפלגות. “כיום החוק חל רק על מי שחבר בגוף בוחר של מפלגה. בזמנו, כשעבדתי בבית המשפט, הייתי צריכה לוותר על החברות שלי במרכז הליכוד, אבל יש מפלגות שאין להן גוף בוחר, והחוק לא חל עליהן. זו אפליה”.
נראה שבכירים בליכוד ברמת גן לא מתכוונים לתמוך במועמדות שלך לכנסת.
“עדיין מוקדם לדעת, והכל פתוח עד הפריימריז. בסניף צריכים לתמוך במועמדת רמת גנית ולחזק את הליכוד בעיר שלה”.
מנע מודה שכיום מעמדם של חברי מועצה מהאופוזיציה ברשויות המקומיות חלש יחסית. “קיים חוסר איזון בין ראש הרשות לחברי המועצה, שהכוח שלהם קטן ויוצר קושי בהתנהלות. יש צורך לשנות את פקודת העיריות”, היא טוענת. “חברי מועצה, בדומה לחברי הכנסת, צריכים תקציב לקשר עם הבוחר, ויש לקבוע מעמד רשמי לראש האופוזיציה”.
מהי העמדה שלך בסוגיות של תכנון ובנייה?
“אני תומכת בהתחדשות עירונית של מתחמים במסגרת פינוי-בינוי, אבל צריך לגלות גמישות ולאפשר בעת הצורך התחדשות עירונית נקודתית במסגרת תמ”א 38. ראינו מה קרה ברמת גן, כשבניינים פונו ונהרסו, בשל חשש לקריסה ולחוזק המבנה. יש מקומות שלא ניתן לבצע בהם פינוי-בינוי, אז צריכים לפנות למסלול של תמ”א 38”.
מה היעד שלך?
“לקדם נושאים חשובים למען הכלל. הפעילות הציבורית נותנת לי סיפוק עצום. כשאני מתקנת עוולות, התחושה טובה, וזה מה שאני רוצה לעשות”.