"ראש עירייה מכהן מתמודד מול עצמו, לטוב ולרע. אם הוא מציג קבלות ועשייה – לא יכולים לנצח אותו בפייק", אומר ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן, בראיון חגיגי לרגל חג הפסח.

שאמה הכהן, שהחל לכהן כראש עיריית רמת גן בדצמבר 2018, לאחר מהפך דרמטי, מתחיל להיערך לקראת מערכת בחירות סוערת נוספת. "כבר מתנהל קמפיין של הפצת שקרים נגדי, אבל אני אנהל קמפיין שבו אציג את העשייה שהובלתי. רמת גן עברה מהפך והציבור ישפוט", הוא אומר בלהט. "אחרי ספירת הקולות, התוצאות יהיו מדהימות".

בתוך כך, המערכת הפוליטית המשוסעת ברמת גן כבר נכנסה לישורת האחרונה לקראת השקת הקמפיינים לבחירות, שצפויה להיות מרתקת. בבחירות שיתקיימו ב-31 באוקטובר יהיו כ-150 אלף בעלי זכות בחירה, שהם כ-20 אלף יותר לעומת הבחירות ב-2018. בשנים האחרונות גם הואץ המהפך הדמוגרפי בעיר, כשצעירים ומשפחות צעירות רבות הגיעו אליה. זה בא לכדי ביטוי בשיעור הגבוה של תושבים המתגוררים בשכירות, יותר מ-50%.

חבר מועצת העירייה ליעד אילני, שבסיבוב השני של הבחירות ב-2018 תמך בשאמה הכהן ולאחר הבחירות אף כיהן בתפקידים בכירים בקואליציה. לפני כשנתיים עזב בטריקת דלת ועבר לאופוזיציה, בין השאר בעקבות ראיון ל"המקומון", בו לא פסל את האפשרות להתמודד מול שאמה הכהן בבחירות הקרובות לראשות העירייה. מאז, אילני פועל בשטח וברשתות, אבל הוא לא לבד. גם ראש העירייה לשעבר ישראל זינגר לא פוסל אפשרות להתמודד שוב. השאלה אם אילני או זינגר יובילו את ההתמודדות מול שאמה הכהן תוכרע ככל הנראה בסקר, שיציג למי מהם יש סיכוי טוב יותר בבחירות. 

שאמה הכהן מדגיש, שמבחינתו, לא ממש משנה לו מי יתמודד נגדו. "לא יהיה לי מספיק זמן לפרט את העשייה הרבה שהובלנו בקדנציה הנוכחית. זה מה שיכריע", הוא קובע. "אני מנהל כל הזמן קשר ישיר עם התושבים. יותר מ-25 אלף תושבים פנו אליי ישירות לטלפון הסלולארי וקיבלו מענה".

"העשייה תגבר על רעשי הרקע"

במהלך הריאיון, מדבר שאמה הכהן בהרחבה על המערכת הפוליטית הסוערת, על הטענות לריבוי הנסיעות שלו ושל בכירים בעירייה לחו"ל וטוען בביטחון: "העשייה היא שתקבע. היעד שלי הוא להגדיל את הכוח של הרשימה בראשותי, כדי שאוכל להתרכז בעשייה למען התושבים ולא בתחזוקת הקואליציה".

הוא מדבר בפתיחות על הבעיות המורכבות עמן מתמודדת העיר, על רקע עומסי התנועה הכבדים ומצוקת החניה, ומפרט את התוכניות שלו לטווח הקצר והארוך. במהלך הריאיון הוא גם הזמין אותי להתלוות אליו לסיור בכיכר אורדע (רמב"ם), שעוברת מתיחת פנים משמעותית. "זו הכיכר היפה ביותר בארץ", הוא מכריז בגאווה.

לשיטתו, הוא מצג קבלות ועשייה וחוזר על הטענה שראש עירייה מתמודד רק נגד עצמו. "אם הייתה לו קדנציה כושלת – כל בעלי האינטרס, המפלגות והתושבים יקיאו אותו. אם הציבור מאמין שטוב לו, שהעיר התקדמה מאוד בנושאים כמו ניקיון, פיתוח, שירות וחינוך – הוא יכריע. העשייה תגבר על רעשי הרקע".

מה היעד שלך בבחירות הקרובות?

"קודם כל לזכות ברוב ברור בבחירות לראשות העירייה, וגם להגדיל את הכוח של הסיעה במועצה. בבחירות הקודמות קיבלנו שלושה מנדטים, ואני מקווה שפעם הסיעה תהיה גדולה יותר ואוכל להיות מרוכז יותר בעשייה ובביצור העיר ופחות בפוליטיקה ובכיבוי שריפות".

להערכתך, נקודת הפתיחה שלך בקמפיין הזה טובה או פחות טובה מהבחירות הקודמות?

"בשתי מערכות הבחירות הקודמות התנהל נגדי קמפיין נגטיבי. הפעם אני מוכר לכל תושבי העיר ויש לי קבלות של עשייה. אני מקווה שמי שאהב את המהפך שקרה בעיר, שישקיע חמש דקות ויגיע להצביע. מי שלא מרוצה – יהיו כמה מועמדים ויהיה לו עבור מי להצביע".

את מי תעדיף כמועמד מולך, את אילני זו את זינגר?

"לי זה לא משנה. אני מתכוון להתרכז בקמפיין חיובי ובמה שנעשה בעיר ולהציג חזון לעתיד. בשתי מערכות הבחירות הקודמות לא ניהלתי קמפיינים שליליים וגם הפעם לא אחרוג ממנהגי".

רצות בעיר שמועות על מועמד חיצוני שיוצנח לקראת הבחירות במטרה להתמודד מולך. 

"אשמח שיהיה מועמד ראוי נגדי".

שאמה הכהן מבהיר: "עשינו המון. רמת גן עברה מהפך כמעט בכל מובן – ברמת הנגישות והקשר לתושב, בפיתוח המואץ, בניקיון ובחינוך. הכנסתי לזיכרון 25 אלף תושבים שפנו אליי ישירות וטיפלתי בבקשות שלהם. אני נגיש לכל אחד, גם לילדים שכותבים לי. כשאתה כותב בעצמך, משיב לכל פנייה ופנייה ומטפל בה, הסיפוק הוא אדיר. הקמנו בעיר יותר מ-130 קבוצות עירוניות".

יש גם טענות של תושבים שהוצאו מקבוצות כאלה לאחר שהעזו למתוח ביקורת על מהלכי העירייה.

"היו כאלה שניצלו את הקבוצות כדי להתסיס ולזהם את השיח. היו גם מקרים של תושבים פיקטיביים ובוטים. היה למשל מקרה של מספר טלפון של מישהו שטען שהוא תושב רמת חן, ובקבוצה אחרת הציג עצמו כתושב מרום נווה".

אתה מדבר על שירות לאזרח, אבל תושבים רבים טוענים שלא קיבלו מענה הולם לאחר שניסו לקבול על קנסות חניה או נסיעה בנת"צ.

"לראש עירייה אין סמכות לבטל דוחות, הסמכות היא רק בידי התובע העירוני והוא פועל על פי חוק. הנהגנו מדיניות של אכיפה מתחשבת בחניה. בסופי שבוע ובלילות אין אכיפה יזומה. רק במקרים בהם מתקבלות תלונות על עבירת חנייה המסכנת חיים, כמו חסימת צמתים ומעברי חצייה, או חסימת מדרכה המאלצת אמא לרדת עם עגלה ותינוק לכביש. אז מגיע פקח ורושם דוח".

תושבים טוענים שהליכי התכנון והבנייה עדיין נמשכים יותר מדי זמן. 

"השירות כיום מהיר ויעיל יותר. כבר אין מעכארים באגף הנדסה, ועובדים גם בשעות הערב כדי לעמוד בעומס. יש צורך בעובדים מקצועיים נוספים, אבל לצערנו, קשה לגייס כיום עובדים מקצועיים, בשל השכר הנמוך יחסית".

אתה מרוצה מרמת הניקיון בעיר?

"רמת הניקיון השתפרה מאוד, אבל עדיין לא מושלמת. העיר הרבה יותר נקייה, אבל ניקיון לא מצטלם. התלונה הכי נפוצה שאנחנו מקבלים היא על יותר מידי רכבי איסוף אשפה ומכונות טיאוט, הפועלות על בסיס יומי באזורים נרחבים בעיר וגורמים למטרדי רעש ולהאטת התנועה".

איך היחסים בין הנהלת העירייה לוועד העובדים?

"אנחנו פועלים על פי הסכמי העבודה בשלטון המקומי, והיחסים עם ועד העובדים טובים. הגדלנו משמעותית את השי לחג, ובפסח הוא יעמוד על 1,608 שקל. בתל אביב גובה השי הוא 1,100 שקל. רמת גן היא מהערים שמעניקות את השי הגבוה ביותר לעובדים".

איך העירייה מתמודדת עם מצוקת החניה באזורים שונים בעיר?

"הקמנו חניונים על שטחים עירוניים וגם על שטחים פרטיים, שכרנו חניונים לטובת התושבים בשעות הלילה, ברחובות הצלע ושרת. היכן שניתן, מאתרים מגרשים פרטיים פנויים, שבעתיד אמורים לבנות עליהם, ומכשירים מגרשי חניה זמניים. אני מעריך שמדובר על תוספת של מאות מקומות חניה".

העדפתם להקים גינה ציבורית במקום חניון במתחם הבניין שנהרס ברחוב ביאליק 33.

"רצינו להקים שם חניון זמני, אבל מבחינה בטיחותית זה היה מסוכן, כי מדובר ברחוב סואן, שבסמוך לו זו הכניסה והיציאה מחניון בניין העירייה".

הפקעתם גם הרבה מקומות חניה ברחוב ביאליק.

"זה גרם להגברת המסחר ברחוב. ב-2019 עסקים רבים ברחוב ביאליק היו ריקים, וכיום הם פורחים. בביאליק ובהרצל פועלים כעשרה בתי קפה, מסעדות ופאבים. ביאליק מתעורר והופך לרחוב שוקק. רואים שהביקוש גובר".

גובר, אבל עדיין רחוק מהביקוש ברחוב כצנלסון בגבעתיים.

"אנחנו לא מתחרים בגבעתיים. ביאליק הוא חלון הראווה של העיר. השקענו כ-40 מיליון שקל בשדרוג כיכר רמב"ם (אורדע) והיא תשתלב בידרוג שמבוצע בימים אלה בשדרות הילד ובגן המלך דוד, בהשקעה של כ-60 מיליון שקל נוספים. השקענו סכום חסר תקדים, כ-100 מיליון שקל, בשדרוג מרכז העיר. כשהקו האדום של הרכבת הקלה יחל לפעול, יגיעו מבקרים רבים גם מחוץ לעיר ומרכז רמת גן יהיה הלב הפועם של העיר".

"זלזלו ולגלגו"

לאחרונה אמר ישראל זינגר אמר בראיון ל"המקומון", כי שדרוג כיכר רמב"ם היא בכייה לדורות, כי לא הוקם תחתיה חניון תת-קרקעי, וכי ראש העירייה הבא יצטרך להרוס את הכיכר כדי להקים את החניון. שאמה הכהן הודף את הטענה. "לזינגר היו תוכניות רבות על הנייר, אבל מעבר לדיבורים, הביצוע היה פחות. אין קשר בין שדרוג הכיכר לחניון תת-קרקעי. בעתיד יוקם חניון כזה בהמשך במפגש הרחובות הרא"ה, הרצל, ביאליק ולבבי. זה יהיה חניון רובוטי, שלא יצריך ירידה חדה לחניון תת-קרקעי. מעל החניון ייבנה בניין, שיכלול שימושים ציבוריים ומגורים, גם לדיור בר השגה".

שאמה הכהן מציין, שהעירייה מקדמת פרויקט רב-שנתי לשדרוג הגנים הציבוריים בעיר. "גן שאול (הקופים) מצוי בשלבי עבודה סופיים. העבודות כללו את שחזור הגן ההיסטורי. אחרי שתאגיד המים יסיים את העבודות הנדרשות במאגר שבגן, יוקם מעליו מתחם משחקים. בחלקו המזרחי של גן אברהם יצאו לדרך עבודות שדרוג, ורשימת הגנים שעוברים מתיחת פנים עוד ארוכה".

רבים טוענים שהושקעו כספים רבים מדי בפארק הלאומי.

"בפארק הלאומי כבר הושקעו כ-40 מיליון שקל כדי להפוך אותו לאחד מחלונות הראווה של רמת גן. אחת מהטעויות של האופוזיציה הייתה, שתקפו את ההשקעה בפארק הלאומי. מאות אלפים מבקרים במקום מידי שנה. זלזלו ולגלגו, אבל הפארק לאטרקטיבי. אחרי שביל נעמי שמר, שודרג האמפי, הוקם מתחם כושר מתקדם, שודרג שביל ההליכה סמוך לחומת הספארי ובקרוב ייפתח מתחם מסעדות בכניסה לפארק ויבוצעו עבודות פיתוח נוספות".

למה החלטתם לממן חוגים לכל ילדי העיר ולא להתרכז במי שזקוק לסיוע?

"בפרויקט רמת גן פלוס נתנו הזדמנות שווה להרחבת שעון החינוך. גם לילד של הורים עשירים יש יותר מוטיבציה להירשם. כבר רואים זינוק של מאות אחוזים בהרשמה לחוגים כמו מוזיקה ושחמט. זה מהלך שהצדיק את עצמו ורואים את התוצאות".

מתי נזכה להפחתת הצפיפות בבתי הספר היסודיים?

"בבתי הספר התיכוניים יצאנו למהלך להורדת הצפיפות ל-29 תלמידים בכיתה. בבתי הספר היסודיים הסמכות היא של משרד החינוך, לא שלנו. השקענו סכומים חסרי תקדים בשיפוצים במוסדות חינוך ובבניית גני ילדים ובתי ספר חדשים. אחרי 30 שנה נבנו ארבעה בתי ספר חדשים בעיר – בגין, נבון, התבוני והגפן. מושקעים משאבים רבים גם בשעות העשרה. תקציב החינוך גדל משמעותית. רמת גן זכתה בפרס החינוך הארצי וזה הישג גדול".

מה עם עומסי התנועה הכבדים. יהיה לזה פתרון?

"חלק מהעומסים נובעים מעבודות התשתית של הקמת הרכבת הקלה. כאשר הקו האדום ובהמשך הקו הסגול יפעלו, העומסים יפחתו משמעותית, לצד מעבר של רבים לתחבורה ציבורית ולנסיעה בשבילי אופניים שאנחנו מקדמים. הצטרפנו לבקרת הרמזורים של נתיבי איילון, והחל מהחודש הבא היא תווסת את הרמזורים. אני מקווה שזה יסייע להפחתת העומסים. 

"בציר אלוף שדה מתבצעות עבודות התשתית של הקו הסגול. הצבנו שני שוטרים בשכר בשעות הלחץ של הבוקר בצומת הירדן-נווה יהושע ובירדן-אלוף שדה, ונתנו אפשרות לילדים המתגוררים באזור להגיע לבתי ספר וגנים בשעה 6:45, דבר שמאפשר להורים לצאת לפני שעות הלחץ. עומסי התנועה הכבדים הם בכל מטרופולין תל אביב, ואין פתרון קסם לטווח הקצר. אנחנו מנסים לפעול היכן שניתן".

ראשי ערים סמוכות לרמת גן אומרים שנת"צ באלוף שדה יקל על הלחץ.

"בעתיד יהיה נת"צ, אבל כל עוד יש נתיב נסיעה אחד ומתבצעות עבודות של הרכבת הקלה, זה לא יקרה".

מה קורה עם עבודות השדרוג ברחוב הירדן, שמוסיפות על הלחץ?

"העבודות ברחוב הירדן מורכבות והן כוללות ניקוז והחלפת תשתיות מים וביוב. לא ניתן לעבוד בשעות הבוקר, כדי לא להחמיר את עומסי התנועה. הפרויקט כולל גם הקמת שבילי אופניים, וזה בא על חשבון מקומות חניה. העתיד הוא במעבר לתחבורה ציבורית ורכיבה על דו-גלגלי. צעירים רבים שהגיעו לעיר כבר מיישמים את המעבר מרכבים פרטיים וזה עוד ייגבר לאחר הפעלת קווי הרכבת הקלה ורשת שבילי האופניים".

"גאווה עירונית"

כשאני שואל את שאמה הכהן על הטענות הקשות בדבר התנהלותו האישית והנסיבות הרבות שלו ושל בכירים בעירייה לחו"ל, הוא מסביר: "כמי שהיה שגריר ישראל באונסק"ו במשך ארבע שנים בחו"ל וראה כיצד דברים נעשים בתחומים שונים, אני מאמין שהדרג המקצועי מקבל רעיונות חדשים וחשיפה לדברים חדשים בביקורים בחו"ל. אלה סיורי למידה. ברגע שמשלחת אינה כוללת את ראש העירייה, לא תשמע עליה מילה. 

"באופוזיציה תקפו את הוצאת המשלחת של מנהלי ומנהלות בתי הספר לדנמרק ואנגליה. ראשון לציון הוציאה משלחת דומה לסינגפור, ירושלים הוציאה משלחת כזו לפינלנד. במקום לפרגן, מחפשים עוד סיבה לנגח את ראש העירייה. כשחברים באופוזיציה טסו בעבר לחו"ל בעת שהיו בקואליציה, הכל היה בסדר מבחינתם".

מנהלי בתי הספר לא קיבלו רק טיסה לחו"ל, אלא גם הוצאות אש"ל.

"יש הוצאות נלוות בנסיעה לחו"ל, וגם פקידי ממשלה שטסים לחו"ל מקבלים אש"ל".

באופוזיציה טוענים, שרמת גן כבר בת 102 שנים, אבל אתה מתעקש לחגוג את שנת ה-100 בגלל הבחירות, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. 

"רמת גן הוכרזה בשמה הנוכחי בשנת 2023. עד אז היא נקראה עיר גנים. בנוסף, הייתה תקופת קורונה ולא ניתן היה לציין את שנת ה-100 להיווסדה של העיר, אז האירועים מתקיימים השנה. שיפרנו את מצבה הכספי של העירייה ומגיע לעיר לחגוג 100. יהיו אירועים מרשימים, כמו פסטיבל האור בפארק הלאומי, מרוץ הניאון בלילה ועוד. זו גאווה עירונית".

מה יקרה ביום העצמאות?

"נרחיב את האירועים לבמות נוספות ברחבי העיר וגם בקיץ נקיים מגוון אירועי תרבות".

לסיום, אי אפשר שלא לדבר על השסע הפוליטי בישראל. להערכתך, תהיה תהיה לו השפעה על הבחירות המקומיות?

"אני מעריך שתהיה למה שקורה במישור הלאומי השפעה על הבחירות המקומיות, לא רק ברמת גן".