מנהיגי הקהילות היהודיות באירופה התכנסו אתמול בעיר פורטו שבפורטוגל ביוזמת איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA) לכינוס חירום נגד האנטישמיות הגואה ביבשת, בהשתתפות נציגים מממשלות אירופה הממונים על המלחמה באנטישמיות. המשתתפים קיבלו החלטה המקדמת בברכה את תוכניות הממשלות השונות למלחמה באנטישמיות, אך הביעו דאגה עזה על הנטייה לקשר את הפעילות נגד האנטישמיות לזו נגד
הגזענות בכלל וצורות אחרות של אפליה.

לטענתם, האנטישמיות היא ייחודית. המנהיגים יצאו נגד עקרון ה"אינטרסקציונליות" הפופולרי היום וקבעו שיש מעט מאוד אמפטיה לקהילות היהודיות מצד קבוצות מותקפות אחרות, בגלל תמיכתן של אותן קהילות יהודיות בישראל. המנהיגים קראו למסודות האיחוד האירופי לקדם החלטה שתאסור על בעלי עמדות אנטישמיות לכהן בתפקידים רשמיים במוסדות האיחוד.

"אנו מחויבים למדינת ישראל תחת כל ממשלה נבחרת ומתפללים להגברת הלכידות החברתית בארץ. קוראים לפוליטיקאים הישראלים לזכור שלהחלטות אפילו להצהרות על אפליית מיעוטים בישראל השלכות חמורות על חיי יהודים באירופה", ציינו המנהיגים. יו"ר איגוד הארגונים היהודיים, הרב מנחם מרגולין, אמר כי מנהיגי הקהילות הפועלים נגד האנטישמיות אינם זוכים לשיתוף פעולה מצד הפוליטיקאים במדינות השונות ועליהם להתאחד בפעילותם. המנהיגים דורשים מהאיחוד גם פעילות מתואמת למלחמה בהכחשת השואה.

סגן הנשיא לענייני קידום חיי האזרחים באירופה של נציבות האיחוד האירופי, מרגריטיס שינאס, אמר כי יישום תוכנית הפעולה האירופית מתקדם, אך עדיין 38% מהיהודים ביבשת הודיעו על רצונם לעזוב אותה. הנציבות מטילה על כל הממשלות את האחריות ליישום תוכנית המלחמה באנטישמיות לצד בנייתם של החיים היהודיים באירופה. 19 מדינות באירופה פרסמו עד כה תוכנית למלחמה באנטישמיות.

במהלך הכינוס הוקרנה הודעת וידיאו מוקלטת של עמיחי שיקלי, שר התפוצות והמאבק באנטישמיות והשר לשוויון חברתי, שבה התייחס שיקלי לחשיבות המלחמה באנטישמיות. הכינוס נערך גם כמחווה של הזדהות עם קהילת יהודי פורטו, שנמצאת במשבר קשה ביחסיה עם השלטון הפורטוגלי מאז מרץ בשנה שעברה, כאשר הואשמה בהנפקה בלתי חוקית של אישורים לצורך קבלת אזרחות פורטוגלית לישראלים רבים, ובין
היתר לאוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ'.

נשיא הקהילה בפורטו, גבריאל סנדרוביץ', אמר ל"מעריב" כי הנתק עם השלטונות נמשך עד היום.תומר אלדובי, מייסד הפורום למאבק
נגד אנטישמיות ברשת, מסר כי בתקופת מגפת הקורונה ומאז תחילת המלחמה שפרצה באוקראינה, בעקבות הפלישה שלהצבא הרוסי, יש עלייה ניכרת בפוסטים אנטישמיים.