אתמול (שני) פורסם כי בית הדין הרבני בתל אביב התיר בצעד חריג לאיש לשאת אישה שנייה עקב נסיבות לא שגרתיות על אף החוק שאוסר ביגמיה ולמרות "חרם דרבנו גרשום". אז מה זה בעצם "חרם דרבנו גרשום"?



המילים "חרם דרבנו גרשום" אינן מוכרות לישראלי הממוצע אך משפיעות גם בימינו על נקודות מפתח בחברה הישראלית. בעיות במשפחה אינן דבר חדש וגם לפני אלפי שנים היה צורך בטיפוח והעצמת הקשר הזוגי.



לשם כך קמה קבוצה של רבנים ובראשם רבנו גרשום (אשר חי בגרמניה לפני כאלף שנה) ותיקנו תקנות שונות שמטרתן משותפת, להעצים את השלום בבית. היה ברור שכדי להשפיע על הציבור היהודי יש לפנות לרבנו גרשום אשר כונה בפי כל "רבנו גרשום מאור הגולה" משום שחימם והאיר את לבבות היהודים בגלות אירופה.



התקנות התפשטו בקרב קהילות ישראל ותקפות עד היום. אחת התקנות המרכזיות שתוקנו קובעת שאסור לאדם להתחתן עם שתי נשים כדי שלא להרבות במריבות בבית. הנאמנות הכפולה לשתי נשים בבית אחד עלולה ליצור תחרות ומתחים רבים ולפגוע אנושות במרקם העדין והאוהב של הבית.



חכמים חששו לפגיעה בבניין הבית וטענו שאפילו אם האישה הראשונה מסכימה, אסור לקחת אישה שנייה. תקנה זו התבססה בקרב קהילות רבות שהכירו בחשיבות הגדולה שבבניית זוגיות יציבה ושמחה.



ישנם מקרים יוצאי דופן בהם דווקא קיום התקנה ככתבה וכלשונה עלול לפגוע בזוגיות ולכן יש לבדוק את הצורך בה. יש שהתירו להתחתן עם שתי נשים אחרי שמאה רבנים הסכימו שיש בכך צורך והיו כאלו שאמרו שאין צורך בכך.



תקנה זו התפשטה בקהילות צרפת גרמניה ופולין, אך לא בקהילות ספרד, ארץ ישראל ומצרים. בקהילות שיש ספק אם קיבלו את התקנה נוהגים שלא להתיר את החרם. כיום נוהגות כל הקהילות שלא לפגוע בבית ולכן שנתיים אחרי הקמת המדינה הרבנות הוסיפה ניסוח כזה לכתובות הנחתמות בארץ.



כמובן שלכל כלל יש יוצא מן הכלל וגם כיום יש מצבים נדירים בהם בית הדין הרבני מתיר לאדם לשאת שתי נשים אחרי מיצוי כל האפשרויות הרגילות. בית הדין הרבני בתל אביב קיבל החלטה אמיצה אתמול לחרוג מהתקנה למען ערכי המשפחה בעקבות הנסיבות הייחודיות.



הכותב הוא ר"מ בישיבת הבקעה