בימים האחרונים מפיץ משרד הדתות פייק ניוז אודות מצב הנישואין בישראל. על פי הנתונים "החדשים" כמעט כל אזרחי ישראל היהודים מתחתנים ברבנות ומצב הנישואין הדתי בישראל מצוין. האמת, לצערנו, הפוכה. הנתונים האמתיים מלמדים שהחברה הישראלית דווקא נעשית חילונית יותר. מי שרוצה, כמוני, לשפר את המערכת צריך להודות באמת ולא לטמון את הראש בחול.

נפתח בנתונים המוטעים. משרד הדתות מסתמך על הודעה לתקשורת של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מלפני מספר חודשים. לצערנו, החוקרים של משרד הדתות לא הבינו את נתוני הלמ"ס ולכן התוצאות שלהם פשוט לא נכונות. הנה כמה דוגמאות:

כמה אנשים נישאים בנישואין אזרחיים מידי שנה?
לפי דוח משרד הדתות ישנה ירידה במספר האזרחים הישראליים שנישאו בנישואים אזרחיים בחו"ל: רק 982 זוגות יהודים נישאו בנישואין אזרחיים בשנה הקודמת. לפי המשרד מדובר ב"ירידה של 7.5% בכמות הזוגות שנישאו בנישואים אזרחיים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד".

האמת: אף אחד (גם לא משרד הדתות) לא יודע את המספר המדויק של נישואין אזרחיים בחו"ל. נתוני הלמ"ס עליהם מסתמך משרד הדתות אינם כוללים את סוג הנישואין (דתי, אזרחי) בחו"ל אלא רק את עצם קיומם. בנוסף, הירידה לכאורה במספר הנישואין האזרחיים נובעת מכך שהדיווח עליהם אינו מיידי אלא מאוחר: הדיווח על נישואין בחו"ל מתרחש כשהזוג חוזר לישראל או כשהזוג מחליט לדווח על כך. זאת ועוד, ניתוח לאורך שנים מעלה שלא חלה שום ירידה בהיקף הנישואין האזרחיים. הערכה היא שבישראל מתחתנים כ-4500 יהודים מידי שנה בנישואין אזרחיים. או בניסוח אחר, כ-8% מכלל הזוגות הנישאים מידי שנה (בארץ ובחו"ל) נישאים אזרחית. 

כמה אנשים נישאים בנישואין דתיים בחו"ל?
המשרד טוען ש50% מהנישאים בחו"ל מתחתנים בנישואין דתיים בארצות המערב ולא בנישואים אזרחיים.

האמת: לא ברור על סמך מה מניחים חוקרי משרד הדתות שכל ישראלי שהתחתן בארה"ב או בצרפת העדיף את הרבנים שם על פני הרבנים כאן. למשרד הדתות אין שום דרך להעריך כמה התחתנו בחו"ל בנישואין דתיים. סביר יותר להניח שחלק ניכר מאלו שמתחתנים בארצות הברית מתחתנים דווקא בנישואין אזרחיים בעיריית ניו יורק או במקום אחר. כולנו מכירים אנשים כאלו. כך שמספר הנישאים בנישואין דתיים בחו"ל כנראה קטן הרבה יותר ממה שהמשרד מפרסם.

כמה עולים מצליחים להוכיח את יהדותם ברבנות?
המשרד טוען שרק 3% (122 מתוך 4000) מהעולים שנשלחו לברר את יהדותם לקראת נישואין נמצאו כלא-כשירים להתחתן ברבנות. לכאורה, הרבנות מכירה ביהדות של כל העולים.

האמת: המשרד לא מדווח לנו כמה זוגות הרשומים כיהודים כלל לא הגיעו לברר את יהדותם ברבנות. על פי נתוני הלמ"ס, אלפי (!) עולים הרשומים כיהודים לא טורחים להגיע לרבנות והם מעדיפים להתחתן בנישואין אזרחיים בחו"ל, בכדי להימנע ממפגש עם הממסד הדתי הישראלי שלא מוכן להכיר ביהדותם.

כמה אנשים נרשמים לנישואין ברבנות בישראל?
המשרד טוען שיש ירידה של "אחוזים בודדים" בכמות הנרשמים לנישואין בשנים האחרונות.

האמת: בשלשת השנים האחרונות יש ירידה של 2000 (!) איש הנרשמים לנישואין ברבנות מידי שנה! וכל זאת למרות הגידול הדמוגרפי של האוכלוסייה היהודית בישראל. לא הייתי קורא לזה ירידה קלה בלבד.

לסיכום העובדות: ככל הנראה כמעט 10% מהיהודים בישראל בוחרים להינשא אזרחית כל שנה. לכאורה זהו שיעור קטן יחסית למדינות אחרות, אולם בהתחשב בעובדה שכדי להינשא אזרחית צריך גם לקנות כרטיס טיסה לחו"ל ולוותר על החגיגה המשפחתית, זה דווקא מספר לא קטן. תוסיפו לכך את העובדה שמספר היהודים הנרשמים לנישואין דרך הרבנות בישראל הולך ויורד. במלים אחרות, יותר ויותר ישראלים מביעים אי אמון בממסד הדתי.

ומכאן לפרשנות: בהשוואה בינלאומית החברה הישראלית עדיין מאוד שמרנית. בעוד במדינות מערביות רבות המשפחה המסורתית מתפרקת, אצלנו מרבית האזרחים מתחתנים ולכל הפחות בוחרים להביא ילדים במסגרת משפחתית. רובנו עדיין בוחרים את הרבנות כאופציה המועדפת לנישואין. אלא שמצב זה שברירי למדי והוא יכול להתהפך במהירות. ואכן, בניגוד לאזהרות על ההדתה, החברה הישראלית השמרנית הופכת לחילונית יותר.

לכן, הגידול בנישואין אזרחיים, בחיים משותפים ללא נישואין ובחלופות נוספות צריך היה לשמש כתמרור אזהרה בפני הרבנות ובפני אלו, כמוני, שתומכים במוסד הנישואין הדתי. דווקא משום כך התעצבתי לראות כיצד המשרד מעוות את הנתונים ומטשטש את הקשיים הכרוכים בנישואין דתיים בישראל. במקום לאתגר את עצמו ולחשוב כיצד להשתפר, הממסד מעדיף כנראה לטמון את הראש בחול ולהסתתר מאחורי נתונים כוזבים. זו בטוח לא הדרך הנכונה להתמודד עם המציאות.

ד"ר נתנאל פישר, מרכז אקדמי שערי מדע ומשפט, פורום קוהלת. ד"ר פישר פרסם מחקר מקיף על מצב הנישואין הדתיים והאלטרנטיבות בישראל