יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, התריע היום (רביעי), בטקס לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, שערך הקונגרס היהודי האירופי בפרלמנט האירופי בבריסל,  כי "יהודים שוב אינם בטוחים ברחובות אירופה". הרצוג ציין בנאומו כי "בכל הקשור לאנטישמיות, אנו מתמודדים עם אחת התקופות האפלות בהיסטוריה של היהודים באירופה בעת האחרונה". כמו כן, הרצוג קרא למדינות האיחוד האירופי לאמץ את הגדרת האנטישמיות של "הברית הבינלאומית לזכר השואה".



האירוע נערך במעמד מנהיגים מרחבי אירופה, ביניהם נשיא הפרלמנט האירופי אנטוניו טיאני, ראשת ממשלת רומניה ויוריקה דנצ'ילה המכהנת כנשיאה התורנית של האיחוד האירופאי, נשיא הקונגרס היהודי האירופי משה קנטור, שרי חוץ וחברי הפרלמנט האירופי, שגרירים, רבנים ונציגים בכירים של קהילות יהודיות וארגונים מרחבי תבל.



"אני גאה לעמוד כאן היום כחייל של העם היהודי וכיו"ר הסוכנות היהודית, ולכבד את זכרם של ששת מיליון היהודים שנרצחו בשואה. אני עומד כאן היום גם כבנו של קצין בצבא הבריטי שבא מארץ ישראל כדי להילחם בנאצים והגיע עד ברגן בלזן כדי להציל את בני עמו," אמר הרצוג בהתרגשות בתחילת נאומו. 



"היום, במוסד הזה, שנוצר כמבצר כנגד זוועות העבר, אני מבקש להצהיר בקול רם וברור: האנטישמיות באירופה היא משבר שיוצא מכלל שליטה. שוב. ויש לבלום אותה. בכל הקשור לאנטישמיות, מדובר באחת התקופות האפלות בהיסטוריה של היהודים באירופה בעת האחרונה. יש לכך דוגמאות מכל עבר. למרות מאמצי הממשלות, אנו רואים דוגמאות לכך במחקרים ובפעולות הננקטות בימין הקיצוני ובשמאל הקיצוני באירופה, המשתמשים באנטישמיות ככלי פוליטי. התופעה הזאת חייבת להיעצר", אמר הרצוג.



קברים מחוללים בגרמניה. צילום: רויטרס



קברים מחוללים בלטביה. צילום: רויטרס



קברים מחוללים בפולין. צילום: רויטרס



לדבריו, העלייה באנטישמיות באה לידי ביטוי בכל המגזרים של האוכלוסייה באירופה, ללא קשר למצב כלכלי, לשייכות דתית או לגבולות גיאוגרפיים: "איננו יכולים להמשיך ולהתעלם מהעובדה שיהודים שוב אינם בטוחים ברחובות אירופה. לפני זמן לא רב, במוצאי שבת, סייר ראש משלחת הסוכנות היהודית בצרפת, דניאל בן חיים, בשאנז אליזה בפריז, ביחד עם ששה חברי כנסת מישראל, כשהוא חובש כיפה לראשו. הכיפה הזאת תפסה את תשומת לבו של צעיר ברחוב, שפנה לעברו של נציג הסוכנות בכוונה ברורה לתקוף אותו. אלמלא איש הביטחון, שבלם את ההתקפה בגופו, האירוע היה יכול להסתיים בקלות בטרגדיה. את האיום הזה אנו חייבים לעצור. כאשר 90% מיהודי אירופה אומרים שהאנטישמיות גברה בארצם, אנו מבינים שאנו עוסקים במגיפה".



"אני קורא ל -18 מדינות האיחוד האירופי שעדיין לא אימצו הגדרת האנטישמיות של 'הברית הבינלאומית לזכר השואה' - כפי שהומלצו לעשות על-ידי מועצת האיחוד האירופי - לעשות זאת בדחיפות. זהו אינו עניין פוליטי. עלינו לאחד את המאמצים ואת הרצון הטוב של כל האירופים כדי שנוכל, שוב, להתגבר על השנאה ולהניע את החברות שבהן אנו חיים לעבר הקדמה. עלינו ללמד את לקחי השואה, מדור לדור. זו המחווה הגדולה ביותר שאפשר להעניק לזכרם של אלה שבאנו לכבד היום. יהי זכרם ברוך".