מצעד החיים, מאירועי הדגל של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ייערך השנה בשל מגפת הקורונה העולמית בסימן הוקרה לרופאים ולאחיות בשואה, ויתקיים במתכונת חדשנית: המשתתפים יצולמו ויוטמעו דיגיטלית במסלול המצעד המקורי, בין אושוויץ לבירקנאו. בראש הצועדים במצעד הווירטואלי יעמוד נשיא המדינה, ראובן ריבלין. לצידו יצעדו ראש עיריית ירושלים משה לאון, יו״ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג, יושב ראש קק״ל אברהם דובדבני, ורבים אחרים. 

בין שורדי השואה שיצעדו במעד הווירטואלי ניצולים שעברו את הניסויים האכזריים של ד״ר מנגלה ובהן ורה קריגל גרוסמן, רופאים או בנים ובנות לרופאים בשואה ובהם ד״ר רוברט פיניאלי, פרופ׳ גליה רהב ועידית מטות, שלושתם דור שני לרופאים בשואה, וכאלה שניצלו הודות לרופאים ואחיות שהצילו חיים כנגד כל הסיכויים בשואה ובהן אלקה בורשטיין שניצלה על ידי אחות גרמניה.  

כמחווה ל"מלאכים בלבן" בשואה לוקחים חלק במצעד הווירטואלי השנה צוותים רפואיים מבתי החולים סורוקה, איכילוב, שיבא, שערי צדק וממד"א; מארגוני ההצלה והסיוע זק"א ועזר מציון, הרופאים שעומדים בחזית המאבק בקורונה ובהם פרופ' עידית מטות; פרופ' גליה רהב ופרופ׳ נחמן אש; ויו״ר ההסתדרות הרפואית בישראל פרופ׳ ציון חגי. עוד יצעדו עשרות רופאים ואחיות, פראמדיקים ואנשי חסד והצלה, קצינים וחיילים מחיל הרפואה ומפיקוד העורף, מנכ״ל מד״א אלי בין, וחיים פרוינד מנכ״ל עזר מציון שצעד יחד עם אמו, ציפורה פרוינד ניצולת השואה. 

עשרות משתתפים ברחבי העולם צולמו בטכנולוגית הדמיה תלת-ממדית מתקדמת כשהם מניחים שלט זיכרון על מסילת הרכבת בין אושוויץ לבירקנאו, מעמד שנחשב לאחד מאירועי השיא המרגשים של מצעד החיים מדי שנה. 

המצעד ישודר בשידור ישיר לציבור ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, ה-8.4, בשעה 15:00 ולאחריו יתקיים טקס זיכרון וירטואלי. 

"לפני שלוש שנים, כשהשתתפתי במצעד החיים, יחד עם עוד עשרות אלפים: צעירים ומבוגרים, יהודים ושאינם, שורדי שואה לצד חיילי צה"ל – הדהדו בראשי מילותיו האלמותיות של פרימו לוי: 'עשה שהמסע שלך לא יהיה חסר ערך על מנת מותנו לא יהיה חסר ערך'", אמר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שצולם במתכונת החדשה, ויהיה ראשון מדליקי הלפידים בטקס שיחתום את המצעד הווירטואלי השנה. "מצעד החיים, מבחינתי, מעולם לא הסתיים ולא יסתיים. על כולנו מוטלת החובה לפעול להנחלת זיכרון השואה לדורות הבאים, לא לשכוח, לא לתת להשכיח ".

״העובדה שזו השנה השנייה שבה אנחנו לא נצעד במצעד החיים ביום השואה בין מחנות ההשמדה אושוויץ-בירקנאו היא קשה ובלתי נסבלת עבורנו״ מסרו יו״ר מצעד החיים ד״ר שמואל רוזנמן ונשיאת הארגון פיליס גרינברג היידמן. ״יחד עם זאת לעולם לא נפסיק את מלאכת הזיכרון והשנה מצאנו דרך ייחודית לקיים מצעד וירטואלי באופן שיקרב אותנו כמה שניתן לתחושה אותה אי אפשר להסביר במילים. אנחנו נהיה באושוויץ-בירקנאו ברוח ובנפש, ואיתנו מיליוני אנשים ברחבי העולם״, מסרו השניים. 

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג: "מצעד החיים מחבר בין השאול לנצח; מחבר בין מי ששמעו את השואה ממקור ראשון למי שלא הספיקו. בין הדור של שורדי השואה ההולך ונעלם לבין הדור הצעיר שגדל ברחבי העולם כשהוא איננו מכיר ממגע ראשון את סיפור שואת העם היהודי ואת כוח הטרף של הגזענות והאנטישמיות. זו מורשתנו, מאבק בו ניאלץ לקחת חלק כל הדורות, מלחמה משפחתית שעוברת אצלנו מדור לדור".

הסוכנות היהודית חברה למצעד החיים השנה ובאמצעות שליחיה ותוכניות החינוך הרבות בקהילות היהודיות בבתי הספר ובקמפוסים, תפעל לחיזוק הפרויקט בעולם לצד עשרות הקהילות של מצעד החיים העולמי הפרוסים על פני חמש יבשות.

בדומה לפעילות הדיגיטלית של מצעד החיים בשנה שעברה, גם השנה הציבור מוזמן לקחת חלק בקמפיין העולמי ולהעלות שלטי זיכרון דיגיטליים באתר NeverMeansNever.com בשבע שפות. שלטים אלה יוקרנו במהלך יום השואה בבירקנאו וחלקם אף יונחו באופן פיזי על פסי הרכבת. בשנה שעברה כ20 אלף משתתפים מעשרות מדינות (70+) העלו שלטי זיכרון, בהם כל ראשי זרועות הביטחון, יו"ר הסוכנות היהודית, השגריר דיויד פרידמן, השגריר רון דרמר, שחקני ושחקניות התיאטרון הלאומי "הבימה", שלמה ארצי, שחקני בית"ר ירושלים, נבחרת ישראל בכדורגל ובהם השחקן ערן זהבי, שלמה ארצי, מורן אטיאס, עברי לידר ועוד. 

מצעד החיים הוא אחד מאירועי הדגל של יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בימים כתיקונם צועדים בו בכל שנה למעלה מעשרת אלפים משתתפים, בני נוער יהודים ולא יהודים מכל רחבי העולם, שלצידם ניצולי שואה, ראשי מדינות, שרים, מנהיגים דתיים, אישי רוח ותרבות ועוד. עד היום למעלה מ-250,000 משתתפים מ-52 מדינות צעדו על פסי הרכבת מאושוויץ לבירקנאו, כמחווה לאובדן הגדול ביותר בהיסטוריה של העם היהודי והאנושות. עבור אלפי בני הנוער היהודים מרחבי העולם המשתתפים בתכנית החינוכית, המצעד עצמו הוא רק אירוע אחד במסע ארוך, שמסתיים בצעדת התקומה ביום העצמאות בירושלים.