יותר מ-3,600 עולים ממתינים למקום שיתפנה באולפן המתקדם של משרד החינוך וחסם השפה מונע מהם להשתלב בתעסוקה במקצועות בהם הוכשרו בחו"ל. רבים מהממתינים הגיעו בשנה החולפת מרוסיה ומאוקראינה על רקע המלחמה. על מנת שלא לחזור על טעויות העבר ולאפשר להם להשתלב במקצועותיהם, יצאה לדרך במרכז לאודר לקידום תעסוקה בנגב ובשיתוף "דיאלוג" בית ספר לשפות של לימודי החוץ באוניברסיטה הפתוחה, תכנית חירום חדשה ללימוד עברית עבור העולים הממתינים לאולפן. התוכנית מיועדת לבוגרי אולפן בסיסי שטרם השתלבו את באולפן המתקדם והיא נועדה למתן כלי שפה להשתלבות בשוק העבודה. 

32 עולים חדשים הצטרפו השבוע בהתרגשות למחזור הראשון של קורס העברית של מרכז לאודר ו"דיאלוג". הקורס הוא תוכנית חירום פילנתרופית שמיועדת לעולים שסיימו אולפן בסיסי (אולפן א') אך בשל העומס על האולפנים אינם יכולים להמשיך במסלול הממשלתי באופן מיידי. התוכנית היא משלימה לאולפן ונועדה להעניק כלים להשתלבות בשוק העבודה. בשנת 2022 עלו לישראל 74,400 עולים חדשים, רובם מרוסיה ואוקראינה על רקע המלחמה והדבר יצר עומסים חריגים ותורים ארוכים לאולפני העברית הממשלתיים. 

"האתגרים הכי גדולים בעלייה הם אתגר השפה והיעדר התעסוקה", מספרת ילנה רוסטובסקי, עולה חדשה מרוסיה שהצטרפה לקורס העברית, "עליתי כי מאז שהתחילה המלחמה אני לא רוצה עוד כל קשר לחיים שהיו לי שם. אני יהודייה וישראל תמיד הייתה בית עבורי. במקצועי עסקתי ברוסיה בראיית חשבון אך ללא ידע בעברית איני יכולה לעבוד במקצוע שלי בארץ". 

"אני לא רוצה לוותר על מקצוע שאני אוהבת ויש לי בו ידע וניסיון עשיר", הוסיפה רוסטובסקי "ולכן חשוב לי ללמוד עברית. לאחר אולפן א' התבשרתי שאין עבורי כרגע מקום באולפן ב', מה שמנע ממני להשתלב במקצוע שלי. אני מודה על התוכנית החדשה ומקווה שהיא תלך ותתרחב". 

התוכנית תתקיים במתכונת היברידית בשתי קבוצות – אחת בזום ואחת בכיתה, על מנת לאפשר לכל אחד מהעולים לשלבה במסלול חייו. הקורס יכלול 15 שיעורים ובסך הכל 90 שעות והמטרה היא לגבש במהלכו את הבסיס השפתי שיאפשר לעולים מקפצה לעולם התעסוקה.

פרופסור מימי איזנשטדט, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה: "האוניברסיטה הפתוחה גאה להיות שותפה בתכנית שמסייעת לעולים חדשים ללמוד את השפה העברית, ובכך להקל את תהליך קליטתם והשתלבותם בחברה הישראלית ובעולם התעסוקה. האוניברסיטה הפתוחה מאז ומתמיד התגייסה למשימות לאומיות וחברתיות, כאשר בראש ובראשונה היא מנגישה את ההשכלה הגבוהה לכל, ללא תנאים מוקדמים, במחקר והוראה איכותיים וטכנולוגית למידה מתקדמות .

תוכנית החירום היא חלק משורת יוזמות של מרכז לאודר לקידום תעסוקה בנגב, מיסודם של נשיא הקונגרס היהודי רונלד לאודר ו-JNF ארה"ב, לקידום העולים. עם פרוץ המשבר באוקראינה החל המרכז להפעיל בשיתוף משרד הקליטה את תוכנית "עולים לנגב", במסגרתה הוא מסייע לעולים חדשים מרוסיה ואוקראינה להשתלב בתעסוקה בנגב ולהקים באזור את ביתם. התוכנית הושקה מתוך תפיסה כי אם תשולב נכון העלייה הנוכחית, היא תוכל לשמש דחיפה דרמטית לציונות וכן לנגב ולגליל. 

"אל לה למדינת ישראל לחזור על הטעויות של קליטת העלייה בשנות ה-90", אמרה טלי צור אבנר, ראש מטה JNF ארה"ב בישראל, "משבר לימודי העברית מונע כיום מעולים רבים להשתלב בעולם התעסוקה במקצועות בהם הוכשרו. רק אם נשכיל כחברה ללמוד מהעולים החדשים ולטפח את עיסוקם במקצועות בהם צברו ידע וניסיון, תוכל קליטת העלייה להוות מקפצה קדימה עבור הציונות ומדינת ישראל. עם התהוות המשבר, אנו במרכז לאודר לא המתנו והשקנו תוכנית חדשה ללימודי עברית, אנו מקווים כי עוד ועוד יוזמות פרטיות וממשלתיות יבואו בעקבותינו ויתנו מענה לעולים".