משהו: אחדותנו בפילוגנו

פטפוט עם יהונתן

40 שנה היה ליהונתן גפן מדור באותו מוסף יום שישי של "מעריב", שבו אתם קוראים עכשיו. למדור שלו קראו בתחילה "הצד הרביעי של המטבע". גם לי היה ועדיין יש מדור, "שיפודים", באותו מוסף. בשנה הבאה "שיפודים" יהיה בן 50. לו יהונתן לא היה מפסיק לפני עשר שנים, המדור שלו היה בן 51. כמה חבל שיהונתן הפסיק לפרסם את המדור שלו לפני עשר שנים. היה תענוג לקרוא. הוא כתב כמו שאני אוהב (אז מה אם הוא לא חשב כמו שאני אוהב). נפגשנו אינסוף פעמים במערכת. הוא הגיע פעמיים ושלוש בשבוע, ומיד נכנס לחדר של זאב ושלי. אני מבוגר ממנו בשנתיים אבל היינו הצעירים ביותר במערכת של "סופשבוע" (שקראו לו אז עדיין "ימים ולילות").

אין אפשרות לשחזר שיחות, והנה נזכרתי שפעם אחת השיחה הייתה מתועדת כי היא הייתה במיילים. חיפשתי בנבכי האינטרנט, והתפלאתי לראות שהשיחה הזו לא מחוקה, אף שזה המייל הישן של "מעריב" שלא קיים יותר. השיחה מעניינת, לדעתי, וגם מועילה לקוראים כי היא מכילה מידע, שעכשיו הוא לטובת הציבור, על טיול ראוי ברומא. ב־18 באוגוסט 2013, לפני כמעט עשר שנים, הוא שאל אותי משהו. הנה. מילה במילה.

העלמתי רק דברים פרטיים מעטים:

מייל הראשון עם הבקשה
מאיר אחי לקבר האחים בקרליבך.
לא מצחיק שאנחנו פה אחרי כל כך הרבה שנים, אין כמו הישרדות גריאטרית וי־איי־פי.
וכאן אני כמובן יכול לגלוש לנוסטלגיה אבל זה מתאים יותר לטור...

ועכשיו רומא:
טס ביום חמישי עם הבת הטינאייג'רית האמריקאית שלי נטאשה לרומא, ואחר כך גם לוונציה ולוורונה ששם אני מקושר היטב.
ברומא אני לא מכיר אף אחד ולא הייתי שם מאז שנות השבעים... אשמח אם תיתן לנו כמה טיפים לא תיירותיים וגם אם יש לך שם איזה יהודי מעניין שיכול לעזור לנו בעברית או סתם לארוחת ערב, יכול להיות נחמד אולי.
אודה לך על כל עזרה בעיר שאני לא מכיר.

שלך באמת
יהונתן

עניתי לו:

ליהונתן, האדם היציב בחיי.
מי שהתחסן בעבודה עם ז"ק ובאכילה במזנון מעריב יעמוד בכל דבר. אעביר לך מידע בהקדם. האדם הכי חמוד ברומא לליווי הוא מנחם גנץ, כתב ידיעות היום ובעבר כתב מעריב והיה אפילו בייביסיטר של הבן שלי ברומא. אני רוצה להשיג לך את הטלפון שלו ואולי של עוד מישהו. מה התאריכים שבהם אתה ברומא? איך אתה נוסע לוורונה? אם זה במכונית ובנהיגה, אוכל להמליץ לך על דברים בדרך. אגב, לפני שנים לקחתי את אביב לטיול רגלי קטן ברומא והוא היה נפלא ומתעניין. גם מנחם גנץ היה אז בחבורה.
שלח לי תאריכים. איפה תגור?
בידידות עתיקה, מאיר

יהונתן ענה:
שלום יציב,
אני ברומא מה־22 עד ה־26 באוגוסט במלון בסביבת פיאצה נבונה (נדלג על הפרטים - מ"ע).
בוונציה אני מסודר כולל הזמנה לערב פתיחת פסיטיבל הקולנוע, ובוורונה אני אורח של ראש העיר ואהיה שם רק חצי יום.
כך שברומא אשמח לרומאי כמו גנץ וגם אם תמליץ לי על מסעדה או מקום שלא במדריך התיירים.
ושוב תודה על העזרה אחי,
נפתלי בנט.

למחרת, 20 באוגוסט 2013,
בצהריים ישבתי וכתבתי לו מייל די ארוך שהיה חלקו בגוף המייל וחלקו בקובץ מצורף:
יהונתן, אני מעביר לך מעט מידע, על קצה המזלג. אעדכן עוד כשיהיה לי קשר עם מנחם גנץ. מאיר.

(ובקובץ הוורד המצורף):
יהונתן,
הטלפון של מנחם גנץ אבד לי ואני מנסה להשיג לך אותו ואולי לדבר איתו, להכין אותו.
כולם ברומא בחופש באוגוסט. סמדר שיר תנסה להשיג לי בידיעות אחרונות, ואם יש לך דרך להשיג את הטלפון גם טוב.
אפילו השגרירות סגורה. אבל אמשיך לנסות ולעדכן אותך.
אתה במלון שממוקם באופן נפלא. לידך פיאצה נבונה שהיא מוזיאון בפני עצמו. כל הפסלים במזרקות הם של ברניני, וכל השאר בעולם הוא חיקוי של המזרקות האלה.

אספר לך על כמה דברים מיוחדים ליד פיאצה נבונה: אם תלך מהכיכר - בקצה שלה הרחוק מהמלון שלך - כמה פסיעות בסמטה לכיוון ימין תגיע לכיכרונת שנקראת Piazza Pasqino. שם, דבוק לפינת הארמון, יש פסל רומאי עתיק שכאשר הוא התגלה במאה ה־15 איש לא רצה לקנות אותו כי הוא היה שחוק ושבור. העמידו אותו שם ומאז הוא המדור הסאטירי הראשון בעולם. אנשים היו כותבים סאטירות מחורזות בעילום שם ומדביקים עליו.

סאטירות נגד האפיפיור והאצילים. זה לא היה קל כמו בימינו - אם כותב הסאטירה היה נתפס, הוא היה מוצא להורג. למעשה, עד היום לפעמים מדביקים שם סאטירות. בלי ההוצאה להורג. אם תהיה שם - תצדיע.

הפסל נקרא פאסקווינו (בעצם פסח) כי טענו שהפרצוף המחוק שלו היה דומה לפרצוף של איזה ספר שעבד שם בכיכר באותו שם.

משם מתחיל רחוב בשם Via del governo veccio, רחוב הממשלה הישן. זה רחוב רומאי לרומאים, ובו מסעדות רבות שכולן טובות. אל תאכלו בפיאצה נבונה עצמה כי זה טירוף. וזה לתיירים.

מפיאצה נבונה שאל על: Campo di Fiori. זה קרוב מאוד. יש שוק (גם הוא לרומאים אמיתיים על ידי רומאים אמיתיים) כל יום עד שעה 13:00. במרכז הכיכר הזו יש פסל של ג'ורדנו ברונו. שרפו אותו שם, כי הוא טען שהארץ סובבת סביב השמש. אגב, עד היום הכנסייה מתמרמרת שהקימו (במאה ה־19) פסל לכבודו.

עוד משהו, לכיוון אחר מפיאצה נבונה, אבל מאוד קרוב. הכי טוב זה להתקדם בשאלות לאנשים ברחוב. שאל על: סאן לואיג'י דיי פרנצ'זי, San Luigi dei francesi. זו כנסייה שבתוכה שלושה ציורים של קראוואג'ו. זו הזדמנות לראות את האמנות כפי שצוירה באמת - לא למוזיאון אלא לתוך מבנה. קראוואג'ו הוא צייר חשוב, ייחודי ופרא אדם שנהרג בקרב סכינים לא רחוק משם. שווה לראות. הכנסייה פתוחה וחינם כמובן, אבל סגורה בצהריים מ־13:00 עד 16:00 בערך. הציורים מצד שמאל בעומק הכנסייה. ממילא כולם ילכו לשם ותבין לבד.

אחרי זה תשאל אנשים: Panteon. תגיע למבנה השמור ביותר בעולם מימי הרומאים (הקיסר אדריאנוס, זה שדיכא את מרד בר כוכבא שלנו). תיכנסו. לא ייאמן, ענק, ואפילו הדלתות מנחושת הן מאותה תקופה.

תמשיכו משם בשאלות ל: פיאצה די ספאניה. Piazza di spagna. על המדרגות האלה הקרויות המדרגות הספרדיות יש תמיד המון צעירים. אולי הבת שלך תיהנה מהאווירה. אבל - בדרך לשם תעברו ב־VIA CONDOTTI, זה רחוב שממש מוביל למדרגות הספרדיות. ברחוב הזה נולדו GUCCI ו־BULGARI, שכותבים את שמם BVLGARI יענו בכתיב לטיני שאין בו U, אבל יש שם גם קפה ששמו קפה גרקו, CAFFE GRECO. בקפה הזה נהג לשבת הנס כריסטיאן אנדרסן והכיסא שלו שמור שם (בסוף הקפה). לא אאריך. אם תוכל להגיע לשער טיטוס,  באיטלקית זה: Arco di Tito, תראו שם את המנורה נישאת בידי שבויי יהודה בתוך קשת השער (מבפנים, בתוך השער, והשער כמובן עומד באותו מקום).

ולבסוף - מסעדה
המסעדה הכי טובה ברומא היא:
ליד ויה ונטו VIA VENETO (הרחוב שבו התרחשה עלילת הסרט "לה דולצ'ה ויטה", וכאן הומצא הביטוי, אבל לא שווה לטייל היום בבתי הקפה של ויה ונטו).
שם המסעדה: "VLADIMIRO" -
RISTORANTE MARCELLO
Via Aurora, 37
Tel. 06 4819467
סגור ביום ראשון. כדאי להזמין מקום.
עליכם לשבת ולהגיד למלצר שהוא יחליט על התפריט. הם יביאו לכם פשוט הכל, ואנא היזהרו מהמנות הראשונות, שיחסלו אתכם אם תאכלו מהן יותר מדי.

הגידו לו: Fa tutto lei, Prego, או הראו למלצר את השורה הזו, והוא יבין. או הסבירו באנגלית שאתם רוצים שהוא יחליט מה להגיש. הוא יגיש הכל - עד הקינוח, מנות ראשונות רבות, חלקן בקערות שמהן תיקחו כרצונכם. אחר כך שלושה סוגי פסטה, בקערה שממנה כל אחד לוקח, ואז גוש בשר צלי, שאתם חותכים ואוכלים. כולל יין, מים, לא תצליחו לגמור. זו ארוחה איטלקית אולטימטיבית. זה צריך לעלות 40 יורו לאדם.
שלך, מאיר

ב-20 אוגוסט 2013
תודה על הקובץ שנראה לי מאוד מועיל עם או בלי גנץ.
בדיוק מקומות שמעניינים אותי ודי והותר לארבעה ימים לרומא, ואם תהיה לי איזו בעיה אטריד אותך בטלפון אם יורשה לנו. יכול להיות שלאביב יש את הטלפון של גנץ המסתורי?
מכל מקום נמשיך לשמור על קשר, יוצא לחופש מהעיתון שמסרב למות, תשים לב שלא ישימו את שי גולדן במקומי.
שלך באמת ובשלום,
יג

תשובתי בעניין נשלחה אל יהונתן למחרת בבוקר:
יהונתן בן דורי הצודק תמיד,
חבל שאני לא יכול ללוות אותך ברומא, הייתי נהנה.
אשתי רותי (ד"ש) אומרת שעלי היה להזכיר שרחוב הקניות בסביבתך הוא VIA DEL CORSO, וזה כי הבת שלך בטח תרצה לראות חנויות. הרחוב הארוך (והישר) הזה הוא בדרך ממלונך לכיוון המדרגות הספרדיות ותחצה אותו ממילא (הכל ברגל. מרחקים של חצי שעה טיול מקסימום). מה שמוכרים בחנויות האופנה הוא בטעם אמריקאי שבעצם העתיק את הטעם האיטלקי ואז האיטלקים העתיקו ממעתיקיהם, אבל בכל זאת - האיטלקים עדיין משפיעים ומקוריים.

מאז שהייתי עורך אמנותי, ועוד כשהגלופות היו ממתכת, פאשלה איננה אפשרות בחיי. בכל זאת - אני לא מצליח לאתר את הטלפון של מנחם גנץ. הפעלתי את ידידי בידיעות אחרונות וגם צלצלתי לשם בעצמי, וגם לשגרירות ברומא, ולקרן היסוד ברומא, ליוסי בר ברומא ועוד. לא רק בשבילך ולא בגלל שזה חשוב, אלא כי אני קונטרול פריק. לא הצלחתי. אני לא מאמין שלאביב יש קשר איתו, זה היה מזמן.

אנשים אחרים שיכול להיות לך נחמד בחברתם לא נמצאים ברומא (ככה זה אוגוסט ברומא). אם אאתר מישהו - אודיע.
אני לשירותך בטלפון בכל רגע ובשמחה.

בטוח שתיהנה. תזרקו מטבע בפונטנה די טרווי, FONTANA DI TREVI. זה מבטיח שתחזרו לרומא.

למקרה שיתעורר הצורך:
"אני אוהב אותך" באיטלקית אומרים TI AMO
ו"אוהב אותך מאוד": TI AMO DA MORIRE,
שפירושו "אני אוהב אותך למוות". ככה הם אומרים.
אבל אם מישהו אומר את זה לבת שלך, תגיד לה לא להאמין לו. הוא איטלקי. הוא משקר יותר מישראלי.
שלך ואיתך, מאיר

ב-30 באוגוסט 2013, שעה 13:23

מאיר שלום,
חזרנו מהארץ של פינוקיו ועזרת לנו מאוד. היינו כמעט בכל האתרים שהצעת כולל שופינג וביקור ארוך בוותיקן כדי להכיר את האויב.
בוונציה הקדשנו יום שלום לביאנלה וזאת הייתה חוויה אמנותית רבת רבדים ומעשירה.

בוורונה נפגשתי עם ראש העיר, גבר צעיר, אלגנטי, ליברל, שאפתן וקשוב, ודווקא מהימין ולא היה נבחר ללא תמיכת הוותיקן. הוא הקשיב לרעיונות שלי על קץ הסכסוך במזה"ת, ונראה לי שניפגש שוב בקרוב, למרות שיותר מאשר הרעיונות השמאלניים שלי ריתקה אותו העובדה המצערת שדיין הוא הדוד שלי.

אם תעבור שם, כדאי לך לפגוש אותו כי נראה לי שהוא יגיע רחוק בפוליטיקה האיטלקית, ובעולם מושלם - כך היה נראה ופועל הידיד יאיר לפיד.
בקיצור היה מסע גיבוש מרתק עם הבת הצעירה שלי, ובגלל הצעדות הארוכות, באותו מחיר גם מסע כומתה.

תודה ושלך באמת ובאהבה ובשלום
יונתן הקטן

ומייל אחרון:

יהונתן האיטלקי שלום,

אם פסעת ברומא ושטת בוונציה, יש לנו יותר חוויות משותפות מאשר אלה שאגרנו במסדרונות בית מעריב הננטשים, ובחדר של זאב האהוב על שנינו.

ידעתי שתעשה שופינג, אנחנו אבודים מול חלונות הראווה של רומא (בטלוויזיה האיטלקית יש סדרה בעלת השם הגאוני "מאה חלונות ראווה" על החיים בקניון. הרי אלה החיים האמיתיים).

אשים לב לראש העיר של ורונה. בעניין פוליטיקה איטלקית, פעם אספר לך על מפלגה איטלקית ששמה הרדיקלים שאני קרוב אליהם. הם מפלגה של זכויות אדם שהשמאל בישראל קטן מול מה שהם חושבים כזכויות אדם (כולל זכות לפורנו ולסמים, זכויות אסירים, זכות להיות חבר בשתי מפלגות ולהקים מפלגה בינלאומית, וכמובן היו בין הראשונים לפעול לזכויות הומואים) אבל הם גם תומכי ישראל עקשנים. המנהיג שלהם, מרקו פאנלה, הוא מעין אייבי נתן. כל הזמן הם שובתים רעב בגלל עוול כלשהו בעולם. קטנים אבל תמיד נבחרים.

בטוח שאיטליה יצרה אלף סיפורים שאתה והבת שלך תספרו זה לזה. אני והבנים שלי עושים את זה כל הזמן (טוב, הם היו איתנו כמעט חמש שנים ברומא).

אגב, איתרתי את גנץ בארץ לפני שנסעת, וגם דיברנו.
תודה שכתבת, פלא שחזרת.

שלך בידידות עתיקה ואמיתית, מאיר.