הכותרת היא המצב בעזה. נסיבות הפסקת האש מחייבות את חשיפת הגורמים שדחפו את המערכת הפוליטית והביטחונית לצאת ל"קרב הכרעה". בייחוד כאשר מחר מזומן לנו מבצע אצבע בעין. חוגגים שיכורי קדושה מנופפים בדגלים בשער שכם ובשכונה המוסלמית בירושלים בתקווה לייצר סוג של פרובוקציה שתחייב את צה"ל להסתער בגלל פרחח ציציות שהשתגע.

פרובוקטור־העל שמסית לקטטה, אבל תמיד בורח, הוא "גורם מדיני בכיר", כלומר נתניהו, שקשר במהלך המגעים להפסקת אש מול ג'יהאד, את חמאס לירי מעזה. צה"ל התנגד לדבריו של הגורם הביטחוני, וחייבים לחשוף מי ייעץ או דחק בנתניהו לכאורה לערב את חמאס. לצורך העניין, כלל לא חשוב מה חמאס עשה, עושה או רוצה לעשות. החשוב הוא האינטרס הישראלי שאומר שלעת הרגישה הזו אין לנו אינטרס להתקוטט עם חמאס.

מטורללי הימין דורשים בגלוי ובקביעות "לעשות סדר ברצועה". אחד הדוברים הבוטים ביותר הוא אלוף במיל' ישראל זיו. לפי פרסומי עבר, הממשל האמריקאי הטיל סנקציות על מדינות שהיו ביחסי מסחר עם זיו, וממשלת ישראל קנסה אותו. בעבר התראיין ל־103FM והסביר אז כי "המצב הנוכחי מאוד מבלבל והוא סוג של מערכת התשה ללא כללים עם פינג־פונג של חילופי ירי".

זו תהיה אחריותה של הממשלה שתקום לשנות אסטרטגית את המצב הזה כי המצב היום הוא כמעט בלתי אפשרי... כשאתה נמצא במערכת שאין לה הסדרה אתה רק מגיב ולא זה שיוזם ולא בונה מהלכים, ומי ששולט על המצב הוא מי שרוצה להפר את התנאים... מדינת ישראל צריכה לקבל החלטה אם משאירים את חמאס או לא.

אי אפשר להתנער עוד מהדבר הזה. צריך לתת הזדמנות להסדרה שמדברים עליה, לקצוב אותה בזמן ולהגדיר שאם זה לא עובד, צריך להכריע את חמאס ואז לכבוש את הרצועה ולנקות אותה לחלוטין ולהעיף את כל מי שנמצא בהנהגה הנוכחית. אך לפני, לייצר עם כל מי שאפשר את האפשרות להחליף את השלטון. בניסיונות אחרים שלנו זה לא תמיד עבד לטובתנו, אך בשלב מסוים חייבים לקחת את ההחלטה הזו".

סיכולים ממוקדים? זיו ענה כי "אנחנו משמידים מטרות יותר מהקצב שהם מספיקים לבנות אותן. גם אם לא יעשו 'הקש בגג', כמה כבר נהרוג? המחליפים בדרך כלל גרועים יותר מהקודמים. לכל דבר כזה יש אימפקט זמני. כך גם למבצעים שלנו ברצועה. אני חושב שצריך להחליט ברמה האסטרטגית אם מגיעים להסדרה או לכיבוש הרצועה. לא להיכנס לפינג־פונג".

בימים האלה זיו מפרשן בערוץ 12. אין כיום שום הסדרה באופק והרעיון לכבוש את עזה נשאר אווילי כשהיה מאז ומעולם. השרה אורית סטרוק מייחלת ליום שבו נחזור לשלוט ברצועת עזה. פרובוקציה מוצלחת תביא את היום הזה.