מדינת ישראל נמצאת בשלל בעיות קשות. מעבר לכאוס הפוליטי־מדיני, הקשיים הכלכליים ומרוץ הניסיונות לשינוי המארג המשפטי הגורם לקרע בציבור ולתנועת מחאה מסיבית – בולטת ההחרפה הביטחונית המאיימת על שגרת חיי אזרחי ישראל.

כפי שלצערנו למדנו השבוע בפיגוע הקשה בתל אביב, אנו עדים לעלייה מדאיגה במספר פיגועי הטרור, בתעוזת מבצעיהם ובשכלול הכלים שבהם החלו להשתמש – מטעני צד, ניסיונות לירי טילים, מנהרות ומפעלי תעשייה צבאית מקומיים. כל זאת במקביל לירידה דרמטית ביכולת ההרתעה הישראלית ובאובדן שליטה של הרשות הפלסטינית במעוזי הטרור.

צפון השומרון בולט במיוחד ומוביל את מגמת העלייה והתעוזה. לכן נכונה ומוצדקת הפעולה של כוחות הביטחון במחנה הפליטים בג'נין, ובעתיד הקרוב עלינו לצפות לפעולות דומות נוספות במעוזי טרור נוספים.

תיעוד מיוחד מתוך ג'נין

מבצעים כאלה דורשים הכנה פרטנית ומדוקדקת הן מההיבט המבצעי, ובמיוחד מההיבט המודיעיני. זו הפעם הראשונה זה שנים רבות שצה"ל משתמש בכוח אווירי לקידום מטרות מבצעיות ביו"ש, ושימוש זה מונע פגיעות אפשריות בחיילים.

מאז כינונה של הממשלה הנוכחית אנו עדים להחמרת המצב הביטחוני בכל הגזרות. חיזבאללה מקים אוהלים בשטחנו, חמאס מנחה פיגועים באיו"ש, וכמות המפגעים הבודדים בשטחי ירושלים והקו הירוק מצויה בעלייה.

אוזנם ותשומת לבם של איראן, ארגוני הטרור האסלאמיים והאחרים קשובה מאוד לנעשה במדינת ישראל. הוויכוח, הקרע, גלי המחאה הציבורית וחוסר היציבות הפוליטית מהווים זרז ומניע לפיגועים. לכך צריך לצרף גם את הדאגה הבינלאומית לנעשה כאן.

אויבינו מזהים חולשה בנעשה בישראל, וכל עוד חילוקי הדעות והוויכוח הציבורי יימשכו ואולי אף יתגברו, הם מעוּדדים ומלאי מוטיבציה להחריף ולהעמיק את הקרע הפנימי באמצעות מעשי טרור נועזים.

בהסתכלות עתידית זהירה, ניתן לחזות כי אנו צפויים למצבים דומים, ולכן גם ניאלץ להידרש למבצעים דומים. המבצע הנוכחי, למרות תוצאותיו המוצלחות, מוגבל בהיקפו, ואל לנו לפתח ציפיות ארוכות טווח ממנו. העמקת השנאה בקרב הדורות הצעירים הפלסטיניים תגרור המשך מאבק מזוין, ואנו ניאלץ להמשיך לנסות לסכלו.

לסכסוך בינינו לבין הפלסטינים אין פתרון צבאי, וכל עוד לא תועלה על השולחן הצעה לפתרון מדיני, יימשכו המבצעים דוגמת הפעולה בג'נין – וביתר שאת. כל עוד לא תקום הנהגה פוליטית־מדינית שתיזום פתרון, או הסדר, זה ימשיך להיות לחם חוקנו.

יש לזכור כי אנו הצד החזק, ועלינו לבנות את התשתית המוצקה לעתידנו. ככל שנמהר ליזום, כך נבטיח חיים נוחים ובטוחים יותר לנו ולילדינו.

הכותב הוא נשיא חברת CGi למודיעין עסקי ולשעבר ראש השב"כ
[email protected]