דבריו של הרמטכ״ל הרצי הלוי בפתח ישיבת ועדת חוץ וביטחון אתמול ממחישים עוד יותר את המצב הכמעט בלתי אפשרי בו הוא לכוד בעיצומו של משבר עמוק בחברה הישראלית, כאשר לכל אחד מהצדדים ציפיות אחרות ממנו לחלוטין ולא נראה כי יש פתרון באופק. בצבא מעריכים כי המשבר בצבא המילואים רק ילך ויתעצם. "כל מי שקורא לאי התייצבות פוגע בצה״ל ובביטחון המדינה", אמר הרמטכ״ל והוסיף כי האתגרים הביטחוניים בעת הנוכחית מחייבים אותנו למוכנות גבוהה.

מה יותר משמין - מיץ גזר או פיתה קלה? | מאיה רוזמן עם התשובה
טירוף הברבי: הסמל האמריקאי חוזר וחודר לתודעת דור ה־Z בגרסה חדשה

בדבריו הסביר הרמטכ״ל כי מוכנות הצבא מבחינתו היא שילוב שבין הכשירות ללכידות. שני המושגים הללו הוגדרו כיעדים מרכזיים למעקב של חטיבת המבצעים על מנת לפסק תמונת מצב על המתרחש בצבא. שמירה על כשירות הצבא הוגדרה כיעד ראשון בסדר העדיפויות של הצבא עוד לפני לכידות ואחדות שורות בתוך הצבא, אבל בעוד בנושא הכשירות בצה״ל טוענים שאין פגיעה בכשירות בשלב בכל הקשור לפגיעה בלכידות שעלולה לעורר משברים פנימיים גם בתוך הצבא, הפוטנציאל של מוטיבציה לגיוס והישארות בצבא הקשה לאחר ארבעה חודשים מתוחים. בצה״ל כבר עכשיו מוטרדים מהמגמות המתפתחות.

לעומת גל המחאה הקודם שבו שידרו הרמטכ״ל ושר הביטחון יואב גלנט קו אחד ולמרות הדברים שאמר הרמטכ״ל, הוא מבקש לנהל מדיניות הרבה יותר זהירה מול אנשי המילואים באיזונים עדינים הרבה יותר ונמנע למשל גם אתמול מלהתייחס לאנשי המילואים כסרבנים. זאת, בניגוד למשל לראש הממשלה בנימין נתניהו שמנהל חזית ישירה מול הטייסים כקבוצה וזאת למרות שבשלב הזה טייסי מילואים פעילים לא הודיעו עדיין למפקדיהם כי הם מתכוונים להפסיק לטוס בתקופה הקרובה בשל המשך החקיקה.

בצבא נערכים לכך שבמידה ומגמת ההסלמה תימשך ולא יתקיים שיח פוליטי בין הצדדים בניסיון למצוא פשרות, צפויים גם טייסים וותיקים במילואים להודיע על הפסקת טיסות, למרת שקשה מאוד לאמוד את היקף הפורשים. בניגוד לאיך שאולי ניתן להתרשם מהשיח הציבורי ומהפרסומים השונים בתקשורת על מחאת הטייסים, בכל הקשור לאוכלוסיית טייסי המילואים הפעילים המשרתים בטייסות הקרב, נשמר פרופיל תקשורתי מאוד נמוך ועמימות לעומת גל המחאה הקודם ולפחות עד אתמול בערב לא היה ידוע עדיין על טייס מילואים שעדיין טס בשירות מבצעי שהודיע על הפסקת טיסות.

בצה״ל נערכים לכך שבימים הקרובים ובמידה והחקיקה תעבור בשבוע הבא כן יהיו אנשי צוות אוויר במילואים שיפרשו והמגמה הזו תתגבר גם במערכים אחרים בחיל, אבל כאמור מוקדם לדבר בשלב הזה על מאות פורשים, כאשר קיימות דעות שונות ומגוונות בנושא הזה גם בין אנשי צוות האוויר שמתנגדים לרפורמה המשפטית, ובכל מקרה החלטות בסוגיה זה הן החלטות אישיות ולא קבוצתיות.  

הרמטכ"ל הרצי הלוי נגד מחאת המילואים (צילום: ערוץ כנסת)

את הקושי והבדידות של הרמטכ״ל הלוי להתמודד עם אתגר איתו לא התמודד אף רמטכ״ל מעולם ניתן ללמוד גם מתגובת מחאת המילואימניקים שעד עכשיו הייתה זהירה בלתקוף את הרמטכ״ל, שהיה תחת מתקפה ישירה בעיקר מצד ימין והואשם כמי שנותן גיבוי לסרבנות בכך שאינו מגנה אותה באופן בוטא ואינו הופך שולחנות.

בתגובה לדברים שאמר הרמטכ"ל בוועדת חוץ וביטחון שיגרו אנשי "אחים לנשק" את המסר הבא: "הרמטכ״ל יורה את חציו בכיוון הלא נכון. האחראיים האמיתיים לסכנת האי התנדבות שיושבים במשרדי הממשלה קורעים את העם, מפרקים את הצבא ומסכנים את ביטחון ישראל". הרמטכ״ל כפי שכתבנו נמצא במלכוד שכמעט בלתי אפשרי לצאת ממנו, כאשר מבחינתו ומבחינת הצבא ללא פשרות והסכמות הנזקים רק הולכים ונאספים בקצב מהיר במיוחד ואין כרגע פתרון נראה לעין. 

נראה שאתמול גם שר הביטחון בחר בקו מפויס יותר בפניה ישירה לאנשי המילואים: "מותר להיות חלוקים בדעתנו, מותר להתווכח ולדון, מותר להפגין, אבל אסור לפגוע בשם דעה פוליטית כזו או אחרת בצה״ל. כשם שהמ״פ והמג״ד זקוקים לכל החיילים בפלוגה ובגדוד, כך אני כשר הביטחון של מדינת ישראל זקוק לכל צה״ל, לכל השב״כ והמוסד, לכל האנשים מכל רחבי הציבור שיש בהם על מנת להצליח במשימה המורכבת של הגנה על מדינת ישראל ועל חיי אזרחיה.

בתגובה לדברים הללו בקרב מחאת אנשי המילואים הגיבו מהר: "המפקד, כמו שאתה זקוק לנו, אנחנו זקוקים לך שתעצור את הדהירה לחקיקה דיקטטורית שקורעת את העם, מפרקת את הצבא ומסכנת את ביטחון ישראל. גלה מנהיגות ועצור את הטרוף. בתמונת המצב הנוכחית נראה כי אין מי שיעצור את הסחף בדרך להתנגשות חזיתית שכבר עכשיו גורמת לסדקים עמוקים בצבא ולמשבר חסר תקדים שיהיה קשה מאוד לתקן".