למגילת איכה, הנקראת בליל תשעה באב בבתי כנסת, יש משמעות אקטואלית ביחס למשבר המתחולל בישראל, המטלטל את החברה באופי ובהיקף חסרי תקדים.

כשהכי קל לחתור לשנאת חינם, צריך לזכור כיצד לפעול אחרת
לכבוד ט' באב: שרידים מימי בית שני בירושלים שאולי לא הכרתם

מגילת איכה הוכתבה על ידי הנביא ירמיהו לעוזרו ברוך, לפני חורבן בית המקדש. חכמי התלמוד מספרים שהמלך יהויקים כעס מאוד למקרא תוכן המגילה. בזעמו הוא קרע את המגילה לקרעים. הנביא ירמיהו לא נבהל. הוא הכתיב לעוזרו טיוטה שנייה, וזאת מגילה איכה הנקראת בימינו.

מגילת איכה היא מניפסט, גילוי דעת פוליטי. הנביא ירמיהו מזהיר בה מפני המצב הפנימי הקשה השורר בירושלים. הוא זועק מרה נגד מציאות של קיצוניות חסרת מעצורים, נגד ההשתלטות של גורמים פנטיים על עיר הקודש.

הנביא מתאר את התוצאות של הקיצוניות שערערו את מעמדה של עיר הקודש וגרמו לבידודה. “איכה ישבה בדד העיר רבתי עם”, הוא אומר ומביע כאבו על ההשלכות של הקנאות: “הייתה כאלמנה רבתי בגוים. שרתי במדינות הייתה למס”.

קרוב לוודאי שהנביא מתכוון בדבריו לגנות את הגורמים הרשמיים בבירה, עסקנים ואנשי ציבור בעלי השפעה, שיזמו מהלכים מופרכים ונקטו צעדים חריגים במטרה להחליש ולחסל מערכות שלטון ישנות. הם, לדבריו, דרדרו את ירושלים לשפל של “הזאת העיר שיאמרו כלילת יפי, משוש כל הארץ?". המצב שבגינו זועק ירמיהו נוצר דווקא בזמן שהדת, היהדות ותורת ישראל היו בפריחה. חכמי התלמוד מסבירים את סיבות חורבן בית שני: “מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חינם” (בבלי, מסכת יומא, דף ט’ ע”ב).

כלומר הישיבות והכוללים היו מלאים בתלמידים, ופעלו מוסדות צדקה וחסד. אך כל זה לא עצר את כיבושה של ירושלים בידי הרומאים, את חורבן בית המקדש. שנאת החינם גברה על כל ביטוי של חיי יהדות, שמירת מצוות ולימוד תורה. לשנאת חינם יש כוח הרס בלתי עציר.

אומנם מגילת איכה מתארת במידה רבה את מה שמתחולל בישראל בחודשים האחרונים, וגם כיום שנאת חינם משתוללת בחברה בישראל. אבל זה לא יביא לחורבן בית שלישי.

בעת שהצבא הנאצי בפיקודו של הגנרל רומל הגיע לאל־עלמיין, פרצה בהלה בארץ ישראל. היה פחד שהצבא הנאצי יכבוש את מצרים ויגיע לארץ ישראל. הרב הראשי של אז, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ”ל, הרגיע את הרוחות. “אין במקורות שום אזכור של חורבן בית שלישי”, אמר. “לא יהיה ולא יקרה חורבן שלישי בארץ ישראל”.