זה מאוחר, אדוני ראש הממשלה. מאוחר מאוד. העברת את ביטול עילת הסבירות והחלטת להתחיל במתקפת הסברה באמצעי התקשורת האמריקאית. הסברה מאוחרת מדי. נתת ראיונות לתוכנית הבוקר הפופולרית של ערוץ abc, ברדיו הציבורי ובערוצים נוספים. כמובן שלא דילגת על ראיון ל-cnn. בכל הראיונות ניכר מצדך מאמץ מיוחד להסביר את ביטול עילת הסבירות, שלפי הגדרתך היא "עניין מינורי, שולי". טענת שהנשיא ג'ו ביידן הזמין אותך לבית הלבן, ביקור שלדברך יתקיים בספטמבר. חשפת בנימת גאווה שהסדר עם סעודיה הוא בשלבי התקדמות. לכל דברי ההסברה שלך  ולטענות בגל הראיונות שנתת לאמצעי התקשורת בארה"ב היה חסרון, ליקוי, פגם אחד. זה היה מאוחר מדי, מבחינת עבר זמנו. מאמץ הסברתי שלא השאיר שום רושם משמעותי.

אנטישמיות שהפכה לשגרה: ארגונים ומוסדות שונים מצביעים על עלייה בתופעה
מגילת איכה מזכירה: לשנאת חינם יש כוח הרס בלתי עציר | שלמה שמיר
 
האיחור הזה גם עמעם לדעתי את העובדה שבראיונות שראש הממשלה נתן לתקשורת האמריקאית היו התייחסויות שלו להתפתחויות ואירועים בישראל שכללו חצאי אמתיות ופשוט שקרים. יכולתי להביא דוגמאות אך אינני רוצה להלאות את הקורא. (בראיון ל-cnn אמר נתניהו שהוא מעולם לא התערב בפוליטיקה הפנימית של ארה"ב. נו, באמת. אין פוליטיקאי במערב שכל כך התערב בפוליטיקה הפנימית בארה"ב כמו נתניהו. הוא זה שתחת הסכמתו וחסותו, מיט רומני כמועמד רפובליקני לנשיאות קיים מסיבת עיתונאים בירושלים. הנאום שנשא נתניהו בפני מושב משותף של הקונגרס והסנאט היה נאום אנטי הנשיא המכהן אובמה שהרס את מסורת התמיכה הדו-מפלגתית בישראל). 

בכיר יהודי ידוע ומוערך בקהילה התבטא בנימת התבדחות בהגיבו על הראיונות. "הבעיה של ראש הממשלה הייתה שליטתו המצוינת באנגלית. הוא לא כשל בלשונו. האנגלית האמריקאית המושלמת שלו, רק הדגישה והבליטה את ניסיונו הנואש, את השתדלותו הנלעגת להסביר לאמריקאים שהם טועים ושוגים בהערכתם שהדמוקרטיה בישראל בסכנה".

ראש הממשלה "נזכר" בקיומם של אמצעי התקשרות בארה"ב אחרי שבועות ארוכים שממשלתו, התנהלות השרים המרכזיים, היוזמות, ההחלטות הצפויות – הן הנושאים המדווחים בהיקף ובהבלטה חריגים, יחד עם מאמרי פרשנות ודעה שמתארים את הממשלה הנוכחית ותוצאות שליטתה על הפילוג והשסע בחברה בישראל היום ועתיד הדמוקרטיה בסגנון שלילי חסר תקדים בחריפותו.

הפרשן ובעל הטור המפורסם והמוערך תומאס פרידמן פירסם באחרונה שלושה טורים שתוכנם ביקורת נוקבת על נתניהו וממשלתו, כולל התבטאויות שפרידמן מצטט בשמו של הנשיא ג'ו ביידן בקשר להחלטות הממשלה שמאוד בלתי מחמיאות בלשון המעטה. פורסמו לאחרונה בארה"ב גם הצהרות של חברי קונגרס, סנטורים ופוליטיקאים בכירים בגבעת הקפיטול הידועים כאוהדי ותומכי ישראל, שהביעו ביקורת ומורת רוח מהחלטות ויוזמות של ממשלת נתניהו. בכיר יהודי בקהילה הסביר בשיחה עמו, שחברי הקונגרס שהתבטאו נגד נתניהו וממשלתו הם "פוליטיקאים שגאים באהדתם לישראל ובמוניטין שלהם כתומכי ישראל. הם פשוט חשים עצמם עכשיו נבגדים ונפגעים שדווקא נתניהו ושותפיו לקואליציה ערערו ופגעו באהבתם לישראל".

בראיונות שנתן ראש הממשלה לאמצעי התקשורת בארה"ב, הוא השתדל להדגיש שתי התפתחויות צפויות. פגישה שתהיה לו קרוב לוודאי עם הנשיא ג'ו ביידן והערכה גורפת שצפויה התקדמות משמעותית לקידום והשגת נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. על שתי הערכות, התקוות האלו שהביע ראש הממשלה אפשר לומר שהן הנחות מוקדמות מדי שנובעות מהערכות מוטעות. גם אם הנשיא ביידן יקבל את פניו של נתניהו בבית הלבן או בניו יורק בשולי עצרת האו"ם בספטמבר, מבחינת נתניהו יהיה זה "הליכה לקנוסה" – כלומר פגישה לבקשת מחילה מהנשיא (דומה להליכתו של קיסר גרמניה היינריך בשנת 1877 לאחוזת הקיץ של האפיפיור בקנוסה של אז לבקש סליחתו על כפירתו בקתוליות). רק בקשת מחילה מביידן תחדש ותשקם את היחסים הידידותיים בין השניים.

בנוגע לסיכוי של נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, הבית הלבן מעוניין בהסדר כזה שיתרום רבות לחיזוק מעמדה של ארה"ב באזור ויהיה גורם לבלימת השפעת איראן וסין.  מבחינת נתניהו, מדובר במלכודת. התנאים שסעודיה תציב ותדרוש להסדר עם ישראל, הם כאלו שעבור סמוטריץ' ובן גביר הסכמה ישראלית להם היא איסור של ייהרג ואל יעבור. נתניהו ייאלץ להחליט, מה חשוב לו יותר, הסדר עם סעודיה או המשך קיומה של הקואליציה והממשלה שלו. לא קשה לנחש איזו אפשרות תהיה עדיפה לו. 

אין בזירה הפוליטית בישראל, פוליטיקאי שיכול להתחרות עם בנימין נתניהו בהבנת והכרת נבכי ומבוכי הפוליטיקה האמריקאית כולל ניסיון אישי בערוצים לבית הלבן. אין בזירה הפוליטית בישראל פוליטיקאי בכיר שכל כך ערער, שיבש וחיבל את היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב כמו בנימין נתניהו.