יכול להיות שמפעילי המכת”זיות של משטרת ישראל הם סדיסטים ולא ידענו את זה? מי שראה את התמונות הקשות שבהם נראים מפעילי מכת”זיות מכוונים סילוני מים אל עבר מפגינים, שיושבים על מעקה אבן שסמוך לכביש מעל האיילון, מבלי שהם מפירים את הסדר הציבורי, ולא חוסמים את הכביש, עלול להתרשם שמפעילי המכת”זיות איבדו את הצפון ואת המצפן.

כל הסבריה של המשטרה מתגמדים לנוכח הצילומים הקשים שנראו על מסכי הטלוויזיה, ומעידים שבמשטרת ישראל משרתים כנראה כמה שוטרים סדיסטים, או שוטרים שאינם ראויים ללבוש את מדי המשטרה. המימרה “תמונה אחת שווה אלף מילים” מהווה נוקאאוט בפרצופה של המשטרה. הטיעונים שמשמיעים דובר המשטרה וקציניה הבכירים שנשלחים להדוף את ההתקפות על המשטרה נשמעים נלעגים ולא אמינים כשרואים את התנהלותם המצולמת של השוטרים.

עימותים בין שוטרים ומפגינים מול בית השר לוין (צילום :מטה המאבק)

היועצת המשפטית לממשלה עו”ד גלי בהרב מיארה הצליחה לסכם במשפט אחד מה שרבים יודעים - “אין מחאה אפקטיבית בלי הפרעה לסדר הציבורי”. למרות שדבריה הגיוניים, הם הקפיצו את ראש הממשלה שהזדרז להשיב לה: “מה שאמרת זה משפט מטלטל”. מה שמטלטל הוא השינוי שחל במשטרה, שנועד כנראה לרצות את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהפך ממבקריה הבולטים של המשטרה למי שמעניק גיבוי מלא לשוטרים שמבצעים בדייקנות את מדיניותו.

מי שעקב אחרי היחסים הקשים שהיו בין השר בן גביר למפכ”ל שבתאי, ידע שלשבתאי אין שום סיכוי לקבל מבן גביר שנה נוספת בתפקיד, שבסמכות השר להעניק למפכ”ל. הדרך שבה שמע המפכ”ל את החלטת השר כשהוא סועד את אחיו בבית חולים בחו”ל, לא הותירה ספק שבן גביר מבקש להשפיל את המפכ”ל. טבעי היה שהמפכ”ל יפסיק לרצות את השר, והשוטרים בשטח יפסיקו להחניף לבן גביר, אבל דבר לא השתנה.

כשניצבי המשטרה מתרשמים שהאיש ששולט במשטרה הוא השר בן גביר, ויודעים שבעוד תקופה קצרה ישב על כיסא המפקח הכללי מפכ”ל חדש שייבחר על ידי השר, חשוב להם לרצות את השר הממונה עליהם, למרות שהם יודעים שאסור לבן גביר להתערב בפעולות המשטרה.

אין ספק שאלימות המשטרה הגיעה בימים האחרונים לשיא. המשטרה טוענת שהסיבה לכך היא התגברות האלימות מצד המפגינים, שגרמה לפציעת שבעה שוטרים, אבל המשטרה לא הצליחה להציג ראיות מצולמות לכך, בנימוק שהשוטרים שהותקפו לא היו מצוידים במצלמות גוף בעת שהותקפו. אני לא רוצה להעלות על הדעת שהשוטרים לא לקחו איתם את מצלמות הגוף כדי שלא יהיה תיעוד כיצד הם נוהגים במפגינים.

בסוף השבוע פוזרו שלטים שעליהם תמונותיהם של שוטרים שנהגו לכאורה באלימות נגד מפגינים. בתחילת השבוע הבהירה הפרקליטות שלמשטרה אין סמכות לפתוח בחקירה בחשד להסתה בגלל פרסום הכרזות ללא אישור הפרקליטות. ניתן להתרשם שלא מדובר בהסתה, אלא בחשיפת פרצופם של שוטרים אלימים לכאורה.