מכירים את ההבדל בין הר לשר? ככל שאתה מתקרב להר, אתה רואה עד כמה הוא גדול, ככל שאתה מתקרב לשר אתה רואה עד כמה הוא קטן. נראה שהאמירה הזאת נוצרה עבור שר האוצר בצלאל סמוטריץ’, לאו דווקא בשל גודלו הפיזי, אלא בגלל יהירותו והתחושה שהוא יוצר שהוא מבין גדול בכלכלה, ויודע טוב מאחרים מה טוב לכולנו.

ראיתי את מסיבת העיתונאים עם סמוטריץ’, שבה תקף שוב את הכתבים הכלכליים שהם לא מבינים בכלכלה. אלא שהפעם הוא זכה למענה. גד ליאור, הכתב והעורך הכלכלי הבכיר של “ידיעות אחרונות”, ותיק הכתבים הכלכליים, החליט שלא להבליג והטיח בשר את האמת, מה שעמיתיו הצעירים חוששים כנראה לעשות.

ליאור ביטא תחושה קשה של עמיתיו באמצעי התקשורת, לאחר שהגיע למסקנה ששר האוצר אינו מציג נתונים נכונים ואינו דובר אמת. שר האוצר לא אהב שלוש שאלות שהציג לו ליאור. הראשונה, מה עושה משרד האוצר עם הגירעון, השנייה, אם הוא מודאג שחברת דירוג האשראי פיץ’ תוריד את דירוג האשראי של ישראל, ולמה אין במסיבת העיתונאים אף לא נציג מקצועי אחד של האוצר.

קשה להתעלם מהעובדה ששר האוצר שדיבר על מדיניות משרדו, בחר לעשות זאת מבלי לשתף במסיבת העיתונאים את בכירי משרדו, שיתמכו מקצועית בדבריו. יש להניח שסמוטריץ’ עשה זאת משום שבכירי האוצר אינם מסכימים עם דעתו, ולא תומכים בתוכנית הכלכלית שלו.

סמוטריץ’ לא אהב את שאלותיו של ליאור, ואת העובדה שיש עיתונאים שלא מאמינים לנתונים שהוא מציג. אחד ממאבטחי השר התכוון להשתיק את ליאור, ולמנוע ממנו להמשיך את דבריו, אבל השר סמוטריץ’ סימן למאבטח לאפשר לליאור לסיים את דבריו. שר האוצר טוען שבכירי העיתונאים ברדיו ובטלוויזיה לא מבינים בכלכלה, אלא שנראה שמפריע לו שמאז המהפכה המשפטית, העיתונאים הכלכליים אינם מסקרים את הכלכלה הישראלית כשלעצמה, אלא עוסקים בהרחבה בהשפעות שיהיו למהפכה בתחום החקיקה הכלכלית.

לא ברור במה חטאו הכתבים הכלכליים שכן רשות המסים דיווחה בעצמה על ירידה ניכרת בהכנסות ממסים, ובשל הגירעון ההולך וגדל נאלץ הנגיד לחזור ולהעלות את הריבית כשיוקר המחיה הוא אחד הסיבות המרכזיות לכך. שר האוצר חי כנראה בסרט, כשהוא מספר לנו שמצבה של הכלכלה שלנו מצוין. לדעה הזאת לא שותפים לא הבנק העולמי, לא קרן המטבע ולא הכתבים הכלכליים, ולכן קשה להאמין שסמוטריץ’ שמתעלם מהאזהרות, הוא היחיד שבקיא בכלכלה. אם מצב המשק מצוין, כפי שטוען שר האוצר, מדוע שער הדולר היציג קפץ ב־%15 בתוך שנה?

מי שטוען שלחקיקה המשפטית יש קשר ישיר לעליית שער הדולר הוא נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שאותו מינה ראש הממשלה נתניהו. לא רק הדולר זינק. בשיעור הריבית חלו שינויים שצריכים להדאיג את כולנו. באמצע אוגוסט בשנה שעברה עמדה הריבית על 1.25% וריבית הפריים הסתכמה בשיעור של 2.75%. עכשיו שיעור הריבית עלה ל־4.75% וריבית הפריים הגיעה ל־6.25%. אם אתם משלמים כל חודש 1,000 שקלים יותר בעבור המשכנתה שלקחתם זה לא מקרי. אם זה יימשך נשלם הרבה יותר.

לא שכחנו את קופות הפנסיה וקרנות ההשתלמות, את הירידה במכירת הדירות בגלל הריבית, ובריחת הכספים מישראל. נתניהו הוא זה שטבע את הביטוי “יש לנו ארץ נהדרת” והוא צודק. כששר האוצר אומר שמצבנו הכלכלי מצוין, הוא משקר. צריך רק להסתכל על נתונים כלכליים בסיסיים כדי להשתכנע שהכתבים הכלכליים אכן בקיאים בכלכלה הרבה יותר ממנו.