עו"ד מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות, היא לא רק שומרת סף. המאבק שלה בשר הממונה עליה, דודי אמסלם, הוא מאבק של כל אזרח בישראל שהיושר, המנהל התקין ואמירת האמת חשובים לו.

השר אמסלם מנסה כבר תקופה ארוכה להיפטר מרוזנבוים, לא משום שהיא לא ממלאת את תפקידה, אלא משום שהיא פועלת על פי צו מצפונה. בעיניי היא משולה לילד ההולנדי בן ה־8 מספרה של מרי מייפס דודג', שסותם באמצעות הזרת את הפרצה בסכר.

רוזנבוים כבר מזמן לא ילדה, והיא יודעת שסכר המינויים הפוליטיים נפרץ מזמן, אלא שהיא לא מוכנה לתת יד לשחיתות ציבורית גם במחיר מלחמה על התפקיד. היא אישה חזקה עם רקורד מרשים, ואני מעריך נשים כאלה.

המנכ"לית, שעל פי השר דודי אמסלם אינה ראויה לתפקיד, עמדה בראש מחלקת הפירוקים ברשם העמותות, ובראש היחידה לחיוב אישי של נושאי תפקידים ברשויות המקומיות שבמשרד הפנים. היא כיהנה כיועצת משפטית של איגוד התאגידים העירוניים, והייתה הבעלים והמנהלת של משרד עורכי דין. היא בעלת תואר ראשון כפול במנהל עסקים ובמשפטים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, תואר שני בהצטיינות במשפט מסחרי מאוניברסיטת תל אביב, תואר שני במנהל ומדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב, ותואר שני בהצטיינות בנדל"ן מהמכללה האקדמית נתניה.

לא הייתי עוסק באסופת תאריה המרשימים של עו"ד רוזנבוים, לולא אמסלם היה מעז להשמיע קול ולטעון שהיא אינה ראויה לתפקיד. רוזנבוים הייתה מועמדת מועדפת מצד הקואליציה בכנסת לתפקיד מבקר המדינה, יחד עם מתניהו אנגלמן, והחליטה מיוזמתה להסיר את מועמדותה ברגע האחרון.

הפגם היחיד שיש בה, שמעורר את זעמו של השר, הוא שאין בכוונתה לאשר את מועמדיו, שמבחינתה אינם ראויים לתפקידי דירקטורים בחברות ממשלתיות. אמסלם לא מוכן לעבור על כך לסדר היום, ובמחאה אינו חותם על מינויים של דירקטוריונים שאין לגביהם מחלוקת בחברות ממשלתיות גדולות - מה שמשבש את עבודת החברות. התנועה לאיכות השלטון פנתה לרשות ניירות ערך בדרישה להטיל עיצומים כספיים על השר אמסלם בעקבות מה שנראה כעיכוב מכוון במינוי יו"ר דירקטוריון חברת חשמל.

דרישתו של אמסלם להדיח את עו"ד רוזנבוים הגיעה לשולחנו של רב שכונת אחוזה בחיפה, עסקן המפד"ל לשעבר ונציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, שמונה לתפקידו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. הרשקוביץ אמור להגן על עובדי המדינה, אבל הוא תמיד ידע באיזה צד מרוחה החמאה ונמנע מלקבל את ההחלטה המתבקשת – לעמוד לצדה של רוזנבוים.

הרב, הנציב, העסקן הפוליטי לשעבר לא דחה על הסף את בקשת ההדחה, ובחר לגלגל את הדברים לשולחנם של אחרים ולדחות למועד לא ברור את ההכרעה. הרשקוביץ חותר למתווה של פתרון, מבלי שקיים דיון בסיסי בשאלה ממה נובע המשבר, ומדוע בכלל יש להדיח את רוזנבוים מתפקידה.

מיכל רוזנבוים (צילום: אלעד מלכה)
מיכל רוזנבוים (צילום: אלעד מלכה)

בכל שנה נוהג נציב שירות המדינה להעניק פרסים לעובדים מצטיינים בשירות המדינה. לטעמי, המועמדת הבולטת והראויה מכולן היא עו"ד מיכל רוזנבוים, מנכ"לית רשות החברות הממשלתיות, שמהווה דוגמה כיצד נכון וראוי לנהוג בשירות המדינה.

הכבוד של יהורם
יהורם גאון הוא לא רק זמר, אלא גם הוגה דעות. הוא נוהג לפרסם פוסטים מייגעים וטרחניים, ואת אחד מהם הקדיש לאהוד ברק, הרמטכ"ל המעוטר ביותר בצה"ל, ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר.

רק כותבים אמיצים כמו גאון מפריחים רמזים, ואינם כותבים למי הם מתכוונים. גאון, שמתמחה כנראה גם ברפואת הנפש, פרסם דברי שירה מרגשים על ברק, מבלי שנקב בשמו. כמאבחן מקצועי הוא נתן לקוראיו להבין שברק לוקה ב"תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח", והסביר בידענות כי "מדובר בתסמונת נפשית מוכרת בתחום הפסיכיאטריה, שמתבטאת בכך שאדם גורם במכוון לפציעה או למחלה של אדם אחר, כדי שניסיונות ההצלה שלו יעידו על טוב לבו ומסירותו של מי שגרם לפציעה".

גאון שואל "האם עדיין לא הבנו שאנחנו הקורבן?". האמת, לא הבנו. המומחה הרפואי גאון משתמש במילים מפוצצות כדי להפגין כביכול בקיאות, וכותב דברי הבל. ההפרעה שהוא מנתח בידענות היא כלשונו "הפרעה פסיכיאטרית שמתאפיינת בחולים שמעמידים פני חולה או כאלה שסובלים מטראומה פסיכולוגית, כדי למשוך תשומת לב או לזכות באהדה".

ברק לא העמיד מעולם פני חולה, לא ביקש למשוך תשומת לב, לא סבל מעולם משום טראומה פסיכולוגית, והוא לא זקוק לאהדתו של גאון. האבחון הרפואי של הפסיכיאטר החובב הוא קשקוש מקושקש. גאון כותב בכל הרצינות ש"הלשעבר" ברק "מנסה לגרום לכל המערכות שלנו לקרוס ולהישבר כדי לבוא ולהושיע אותנו מקריסה".

אינטלקטואל בעל שיעור קומה כגאון צריך לדעת שעל פי חוק איסור לשון הרע, המשמיץ אדם וקושר לשמו אבחונים פסיכיאטריים מבלי שביכולתו להוכיח את הדברים, עלול להיתבע ולפצות בלא מעט כסף.

אם אדם, או הסביבה הקרובה או הרחוקה, מזהים למי "התכוון המשורר", הרי שהוא עבר על החוק - גם אם לא נקב בשם המפורש. אם המאובחן ברק יחמול על חתן פרס ישראל, שבחר לשיר ביום הולדתו של נתניהו, ולא יתבע אותו, גאון יחסוך מעצמו סכום נכבד. אם ברק יחליט ללכת עד הסוף, הגאון ייאלץ לפתוח את הארנק.

אסור לשכוח שגם גאון וגם ברק היו מפקדי סיירת מטכ"ל. רק בהבדל קטן. ברק הוכיח אומץ לב נדיר וזכה באות המופת ובארבעה צל"שים, ואילו יהורם גאון גילם בסרטו את מפקד הסיירת בסרטו של מנחם גולן.

ההרכב הנשי הרוסי פוסי ריוט, והזמרים והיוצרים מיקיס תיאודורקיס, בוב דילן, ג'ואן באאז, ויקטור הרדיה ומרסדס סוסה העזו להילחם מול רודנים ולהשמיע זעקה למען ערכים. השלטון לא אהב אותם, וחלקם אף נרדפו וגלו מארצם. לצדם של הזמרים האמיצים היו אחרים שהפגינו חנפנות, ובכך הראו את פרצופם האמיתי. ההיסטוריה זוכרת רק את בעלי חוט השדרה שמצטיינים באומץ לבם, ובעיקר את אלה שלא נוהגים כשבשבת.

אף לא אחד מהזמרים הידועים קיבל פרס מהשלטון, ואף לא אחד מהם הסכים לקבל את הפרסים שהוצעו, כפי שנהג לאחרונה שלמה ארצי, שבחר לנהוג על פי צו מצפונו ולוותר על כבוד. גאון שר במחזמר ובסרט "קזבלן" את השיר "למי יש יותר כבוד". אין מחלוקת שאין שני ליהורם גאון ברדיפת כבוד, רק חבל שכבודם של אחרים אינו ראוי בעיניו.