בשולי הפגישה הצפויה בניו יורק בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ארה"ב ביידן, שתעסוק בין היתר בחוסר היציבות במזרח התיכון ובשיחות הנורמליזציה עם סעודיה, לזירה הפלסטינית יש תכנית משלה. בזמן שישראל מבקשת לעסוק בנושאים האסטרטגיים החשובים, ובראשם איראן וסעודיה, ההסלמה הביטחונית נמשכת באופן מדורג אך עקבי, וזאת כאשר חלק מהפיגועים אינם נגמרים בהרוגים ישראלים, לעתים רבות בזכות מודיעין מקדים של השב״כ, ובפעמים אחרות במזל או בעקבות רמה מקצועית ירודה של חלק מהמחבלים. בסופו של דבר כל זה לא משנה את התמונה הכללית שמראה כי ההסלמה בזירה הפלסטינית תמשיך להוביל את סדר היום הביטחוני של ישראל גם בחודשים הקרובים, ולכך יש השפעות גם בהתנהלות אל מול האמריקנים.

איראן, סעודיה והמסר בנוגע לרפורמה: כך צפויה להיראות פגישת נתניהו-ביידן

לא פחות משישה פלסטינים נהרגו ביממה האחרונה בעימותים עם צה״ל. בצבא טוענים כי בכל המקרים הללו לא נפגעו אזרחים תמימים, אלא מחבלים שהיו מעורבים בפעולות עוינות נגד כוחות צה״ל ומג״ב. מדובר בארבעה חמושים שנהרגו בחילופי האש במחנה הפליטים ג׳נין, הרוג נוסף שהשליך מטען חבלה לעבר כוחות ימ״ס שפעלו במחנה הפליטים עקבת ג׳עבר, ופלסטיני נוסף שנהרג במהלך הפרות הסדר האלימות על הגדר ברצועת עזה, שבמהלכן שוב הושלכו מטעני חבלה לעבר הגדר.

במחנה הפליטים ג׳נין היה זה מבצע המעצרים השלישי, שבמקרה הזה לא נגמר במעצר המבוקשים, מאז מבצע "בית וגן". המבצע הגדול יחסית נועד קודם כל לאפשר לצה״ל את חופש הפעולה לבצע מעצרים ופעולות לסיכול טרור באופן שוטף, מבלי שיהיה צורך במבצע רחב היקף עם מאות רבות של לוחמים בכל פעילות במחנה הפליטים.

הלחימה בג'נין (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)
הלחימה בג'נין (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)

לאחר שתי כניסות קודמות, שקטות יחסית, היקף הלחימה של המחבלים מול כוחות צה״ל שוב גבר ונרשמה התנגדות באש של ממש. במערכת הביטחון לא חותרים בשלב הזה לעוד מבצע גדול במחנה הפליטים בג׳נין, אבל מנגד מצביעים נתונים שיש בידי מערכת הביטחון על למעלה מעשרה פיגועים שיצאו בהכוונה ישירה או באמצעות מחבלים ממחנה הפליטים עצמו מאז המבצע האחרון, בהם ניסיונות של ירי רקטות, ירי לעבר ישובים בקו התפר ותכנון פיגועים שדורשים תכנון ומרכבות גדולה עוד יותר.

כפי שציפו, בצה"ל מזהים כי ארגוני הטרור במחנה הפליטים פועלים לשקם את היכולות שלהם תוך הפקת לקחים ממבצע "בית וגן", ולכן לאור המצב הזה כוחות הביטחון צפויים להגביר את הפעילות במחנה הפליטים על מנת להשיג את מה שמגדירים בצה״ל כ"יצירת תחושת נרדפות" בקרב הדמויות הבולטות בארגוני הטרור במחנה, וזאת על מנת שיעסקו בעיקר בהסתתרות ובריחה ויתקשו בתכנון פיגועים נוספים או שיפור ושיקום תשתיות הטרור במחנה ומחוצה לו. מלבד פעילות למעצר מבוקשים, יעד חשוב נוסף למערכת הביטחון הוא באיתור של מעבדות נפץ, מאגרי נשק וגדיעת המשך הניסיונות לייצר רקטות מאולתרות ולערוך בהן ניסויים, תוך הפצתן ברשתות החברתיות, כפי שכבר קרה לפחות שבע פעמים בשנה האחרונה.

המשתנה הגדול של השבועות האחרונים הוא שוב רצועת עזה. בצד המלא של הכוס, לא ניתן להתעלם מכך שגם לאחר שישה הרוגים פלסטינים לא נורה אפילו קפצון מרצועת עזה. הנתון הזזה מוכיח שוב את רמת השליטה הכמעט מלאה בשטח של חמאס, שמנתב בשלב הזה את ההסלמה לאזור הגדר. ישראל, מנגד, מבהירה כי לניסיון של חמאס להחזיר את עזה למשוואת הלחץ על ישראל יש מחיר, ובשלב הזה משלמים אותו אלפי פועלים.