ניצב יורם סופר, עד לאחרונה מפקד מחוז חוף של המשטרה ומועמד מטעם עצמו להיות המפכ"ל הבא של משטרת ישראל, שובץ על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כפרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית. ניצב סופר צריך להגיש לשר הממונה קבלות על הצלחותיו בתפקיד, אבל ספק גדול אם יצליח לעשות זאת.

עיריית ת"א מתבצרת מול "ראש יהודי": "לא ניתן להם לפעול כאילו כלום"
הצטרפות לממשלה על הפרק? פרטים על ביקור גנץ בוושינגטון

על פי נתוני הפשיעה במחוז חוף שעליו פיקד סופר (שהגיע מהמחוז הדרומי), אירעו בשנת 2021 37 מקרי רצח במגזר הערבי, והמשטרה הגישה רק 14 כתבי אישום – 29% ממקרי הרצח בחברה הערבית. כאמור, לפני כן היה סופר מפקד המחוז הדרומי, שכונה אז "הדרום הפרוע".

סופר יתקשה להציג רזומה מרשים. בתקופת כהונתו עלתה הפשיעה בכל הרמות. מדובר בפשיעה חקלאית, בגניבות ובפריצות לבתים. ניצב סופר מכהן ארבעה חודשים כפרויקטור, ואין צורך להיות סטטיסטיקאי כדי להפנות אליו שאלה מרכזית חשובה: כמה מקרי רצח נמנעו וכמה פוענחו? אין ספק שהתוצאה המבישה תעמיד את ניצב סופר בשורה הראשונה של מועמדים לתפקיד המפקח הכללי הבא של משטרת ישראל. עם תעודת שליש כזאת בבית ספר יסודי או תיכון התלמיד לא יעלה כיתה - אבל במשטרת ישראל הכל אפשרי.

אוויר חם

האמירה החריפה שהשמיע ח"כ בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, שיש צורך להחליף את השר בן גביר נכונה - אבל היא קשקוש. גנץ, שביקר השבוע עם חברי הכנסת גדי איזנקוט ואלון שוסטר בצפון, גילה את אמריקה בכל הקשור לפשיעה החקלאית וגביית דמי חסות. גנץ הגיע למסקנה שבן גביר הוא לא האיש הנכון בתפקיד, וגם בכך אין שום חדש. האמירה של גנץ, שדורש להחליף את בן גביר, מיותרת, משום שבנימין נתניהו לא ייתן לגעת בו.

ראש הממשלה והשר לביטחון לאומי נפגשו במלון בקיסריה בסמוך לביתו של נתניהו, לפגישת פיוס לסיום המשבר ולהפגת המתח בין שניהם, על רקע תנאי מאסרם של מחבלים, והדרתו של בן גביר מדיונים מדיניים ביטחוניים. בליכוד מודעים לכך שללא בן גביר לא תהיה ממשלה לנתניהו, ולכן הדיבורים על הזזתו מתפקיד השר לביטחון הלאומי, כאשר לנתניהו אין אלטרנטיבה, היא אולי חלומו של גנץ שלא יתגשם במציאות.

היריקה של בן גביר

איך מתכוונת המשטרה להתמודד עם תופעת היריקות על צליינים שסיירו ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים? הגינוי המאוחר שהשמיע ראש הממשלה נתניהו, באנגלית ואחר כך בעברית, לא יביא לפתרון הבעיה. חרדים שיורקים על נוצרים לא מתרגשים מאמירה של ראש הממשלה ש"ישראל מחויבת לשמור על הזכות הקדושה של פולחן ועלייה לרגל לאתרים הקדושים של כל הדתות". האמירה, שנתניהו היה חייב להשמיע מזמן, חייבת להיות מלווה באכיפה שתיעשה ביד קשה - אחרת היא תהפוך ללא יותר ממכבסת מילים. את האכיפה צריכה לבצע המשטרה, שהשר הממונה עליה לא ביקר מעולם את התופעה.

צעדה ובה יריקות לעבר כנסייה בירושלים (צילום :דוברות המשטרה)

בראיון עם דב גיל־הר בקול ישראל לפני שש שנים אמר בן גביר: "יש מנהג יהודי קדום שכשעוברים ליד מנזר או ליד כומר יורקים, למה להפוך את זה לפלילי?". כשזו דעתו של השר שמפקח על המשטרה, למה צריך לצפות מהשוטרים? את הדברים אמר השר בן גביר כשייצג כעורך דין חשודים שנחשדו במעשים דומים. האם זאת דעתו של בן גביר כשר לביטחון לאומי, שבחר שלא לגנות את התופעה?

למשטרה יש בעיה, משום שהחוק אינו לצדה - והיורקים טוענים כי הם אינם יורקים לעבר נזירים, אלא יורקים על הרצפה. גם מנזר הכרמליתים בחיפה סובל מהטרדות חמורות מצד מי שזוהו כמשתייכים לישיבת "שובו בנים", שבראשה עומד הרב אליעזר ברלנד. דרושה יד תקיפה של המשטרה, ושינוי חקיקה שייתן מענה למי שחושבים שניתן להמשיך באותה דרך רק מאחר שזהו מנהג יהודי קדום.

שששווו, מאזינים לנו

היועצת המשפטית לממשלה אישרה למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לעשות שימוש בתוכנת הרוגלה פגסוס לאחר רצח חמישה אנשים בצפון. תוכנת הריגול פגסוס עלתה לכותרות לאחר שהתברר שהיא הושתלה במחשבים ובטלפונים ניידים של חשודים שמשפטם קשור בתיקים ובפרשיות מתוקשרות.

על פי החשד, נעשה ברוגלה שימוש גם נגד מי שלא היו חשודים בדבר. העיתון "כלכליסט" חשף שורה של בכירים שהודבקו ברוגלה, ובהם מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר, עד המדינה לשעבר שלמה פילבר, מנכ"ל בזק כיום דודו מזרחי וראשי ערים שנחשדו בפלילים. מדובר ברשימה ארוכה של אישי ציבור ידועים, שלא ידעו שהודבקו ברוגלה.

התוכנה נמצאת בידי משטרת ישראל, לאחר שנרכשה מחברת NSO ונעשה בה על פי החשד שימוש לא חוקי, כששאבה מידע בניגוד לחוק האזנות סתר. ועדת בדיקה שהקים בעבר היועץ המשפטי הקודם לממשלה אביחי מנדלבליט - ועדת מררי - ערכה בדיקה מדגמית בעזרת שני בכירי שב"כ בדימוס, והגיעה לממצאים שאינם מפלילים איש. הוועדה הגדירה את האירועים כלא יותר מתקלות.

בעקבות סערה ציבורית שלה היה שותף עו"ד פנחס פישלר, החליטה הממשלה לקבל המלצה של שר המשפטים יריב לוין, להקים ועדת בדיקה חדשה, בראשות השופט משה דרורי, שמתפקידה לבחון את אחריות כל הגורמים במשטרה ובפרקליטות. הוועדה החדשה תאסוף מידע גם באמצעים קיברנטיים, מה שלא עשתה הוועדה הקודמת.

מדובר בחקירה שתתמקד בתקופת המפכ"ל יוחנן דנינו, שבה נרכשה התוכנה, וביתר שאת בתקופת המפכ"ל רוני אלשיך - שהתנער בכל הזדמנות מהטענה שהמשטרה מפעילה את הרוגלה, והגדיר את הדברים כ"ספין תקשורתי חלול".

המחירון

זה המחירון החדש שהתפרסם השבוע ב"מעריב". הוא מתבסס על פוסט שעלה ברשתות החברתיות. הפרסום הוא לא פחות מפשיטת רגל מוסרית של מערכת הבחירות לרשויות המקומיות. אם חשבתם שראיתם הכל, המחירון יפתיע אתכם. אם אתם בעלי זכות הצבעה ברהט, כדאי לכם להתאמץ. מי שיביא 500 קולות יהפוך למנהל בית ספר, ומי שיביא 350 קולות יהיה סגן מנהל.

בעזרת 250 קולות תוכלו להפוך לגננת. 100 קולות יצמצמו לכם את החובות לעירייה ב־70%. הפוסט, שאין לנו אחריות למהימנותו, פורסם ככל הנראה כדי לפגוע בסיכוייו של אחד המתמודדים ברהט. אם הוא נכון, גורמי אכיפת החוק נרדמו בעמידה. אם מדובר בפוסט כוזב, הוא משקף את מה שקראנו ושמענו על מה שהציעו בעבר לבוחרים בכמה מיישובי המגזר הערבי.

[email protected]