שלשום השתתפתי בכינוס של משפחות החטופים והנעדרים, כחבר צוות המשא ומתן האזרחי מטעם המשפחות, יחד עם חבריי לצוות - עו"ד אורי סלונים, עו"ד רז נזרי, שמשון ליבמן, רונן צור, דודי זלמנוביץ ועוד. כולם בעלי ניסיון וידע, וכולם בהתנדבות מלאה. מדובר בצוות מיומן ובקי, שאמור לפעול לצד הצוות הממשלתי בראשות גל הירש, שאף נשא דברים (וכצפוי, התעלם בדבריו מקיומו של הצוות האזרחי, ולא חידש דבר בנאומו).

הבשורה הנוראה מכל: עיתונאית מעריב שי רגב נרצחה במתקפת הטרור
השיחה מדרעי והודעת הליכוד: מאחורי הקלעים של הניסיון לצרף את ליברמן לממשלה

לצערי, עדיין אין מידע אמין ומחדש ביחס לחטופים. מלאכת זיהוי הגופות עדיין בעיצומה ורבות הן המשפחות שלא יודעות אם יקיריהן חללים או שבויים, והן מיטלטלות בין אבל לדאגה.

התבוננתי בכאב העצום. ליבי יוצא אליהם נוכח הכאב והייאוש. אין לי או לחבריי כל מענה או מסר שיש בו כדי להרגיע או לתת תשובה כלשהי למשפחות הכואבות.

בנימין נתניהו בסיור בעוטף עזה. באדיבות עלה לשרת /לע"מ (צילום :עלה לשרת /לע"מ)

רוח ההתנדבות מאחדת ומקרבת את אלה שרק לפני ימים בודדים היו משני צדי המתרס וטענו לקרע העמוק שנוצר בעם ישראל. כולם מאוחדים בדאגה, בכאב ובתקווה שנראה בקרוב ימים טובים יותר.

המשימה העיקרית, בשלב זה, היא לדאוג ליצור מסדרון הומניטרי, כדי שנוכל להעביר דרכו תרופות ועזרים היגייניים, שכן בין החטופים מצויים זקנים, חולים ותינוקות, הזקוקים לכך נואשות.

חמאס אינו ממהר להשיב, והדאגה רק הולכת וגוברת. בקרב משפחות רבות עולות טענות רבות. למשל, מדוע אי אפשר לזרז את זיהוי החללים, ומדוע לחלק גדול מהן עדיין אין קשר ישיר עם נציג רשמי מטעם הממשלה. בודדים בכנס ניסו לערב ביקורת פוליטית על הנהגת המדינה וממשלתה. הערות אלה נדחו על ידי רוב הנוכחים.

למשפחות צפויה תקופה קשה וארוכה של ייסורים ודאגה, של חיים בין תקווה לייאוש. גם קשה להניח שהן יקבלו תשובות מספקות במהרה.
חטופינו מוחזקים על ידי ארגון ברברי, אכזר וחסר רגישות אנושית. צריך להאזין לדבריהם של הוריו של הדר גולדין, שנאבקים על החזרת גופת בנם למעלה מעשור, כדי להבין מול מי אנו מתמודדים.

חמאס רואה בחטופים שבידיו קלף מיקוח חשוב, והוא ינסה לגבות מחירים גבוהים ממדינת ישראל. צפוי שנהיה עדים לוויכוח ציבורי ערני, טעון רגשית ותקשורתית, סביב סוגיית המחיר.

יצאתי מהמפגש כואב ומאוד מודאג. נראה לי כי הפעם הטיפול יהיה סבוך ומאוד מורכב. למרות הכמות והאיכות האנושית המעולה של מי שהתגייס לטפל בסוגיה, אנו צפויים להיתקל ביריב בלתי אנושי וחסר הגיון צרוף.

העובדה שבין החטופים מצויים אזרחים זרים תאפשר מציאת מתווכים בינלאומיים רבים ומשפיעים יותר על ארגון הטרור. נצטרך רק לוודא שאותם מתווכים ידאגו לכלול גם את האזרחים הישראלים בכל פתרון שיימצא.

העובדה שממשלת ישראל מונה כיום גם דמויות מתונות ובעלות ניסיון רב, מעודדת ומפיחה מעט יותר תקווה נוכח העתיד הקשה הצפוי לנו. ליבי עם המשפחות, וכולנו מייחלים לפתרון מהיר ומספק.

הכותב כיהן כראש השב"כ וכשר