"בישראל עוסקים בניחושים ובהערכות לגבי השאלה אם איראן ידעה מראש על המתקפה של חמאס. להערכתי, לא רק שאיראן ידעה, גם רוסיה הייתה מעודכנת בדבר התוכנית הרצחנית של חמאס נגד ישראל". כך אמר לי בשיחה שלא לייחוס דיפלומט מערבי ותיק ובכיר באו"ם, הידוע כמומחה בנושאים מזרח תיכוניים.

לקראת התלקחות עולמית? אזהרת המסע החריגה שהוציאה ארה"ב
שחקנית מרכזית נוספת: מדוע סין כל כך מודאגת מההתלקחות בין ישראל לחמאס?

הדיפלומט הבהיר כי "זאת לא רק הערכה שלי, קולגות שלי בבניין מסכימים איתי. שוכחים שלפני כמה שבועות משלחת של בכירים מחיזבאללה ביקרה במוסקבה ונפגשה עם בכירים בקרמלין. השיחות ביניהם לא עסקו במזג האוויר".

מה שעולה מכל שיחה, ריאיון ותגובה בקרב שגרירים ודיפלומטים בכירים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק הוא המסקנה שהמתקפה הרצחנית של חמאס ותוצאותיה בישראל ובעזה נחתו על רוסיה כמתת מהשמיים. בשביל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הדיווחים הקשים, העדויות המצמררות בדבר הברבריות של חמאס, הצילומים של תוצאות הפצצות חיל האוויר הישראלי בעזה, המשבר שבשלבים אלו לא נראה לו סוף – נפלו לידיו של פוטין כמענק מיוחד וכמעט מוזמן מראש.

ראשית, המלחמה שרוסיה מנהלת באוקראינה זה כשנתיים, תוך הפצצות מטרות אזרחיות, ירדה ונעלמה מהכותרות. מישהו זוכר עכשיו שבעקבות חטיפתם של אלפי ילדים אוקראינים והברחתם לרוסיה, הוּקע פוטין באופן רשמי על ידי בית הדין הבינלאומי בהאג כפושע מלחמה?

צביעות לשמה

המתקפה של חמאס העניקה לרוסיה הזדמנות מצוינת להעניק לאיראן תמורה, תודה והערכה מופגנות ומתוקשרות, בתמורה לסיוע הצבאי שהמשטר האסלאמי בטהרן מזרים לרוסיה כעזרה לפשעי המלחמה שמוסקבה מבצעת באוקראינה. הרווח החשוב מבחינתו של פוטין ממתקפת חמאס הוא ניצול התוהו ובוהו שנוצר באזור לצורך הפגנת נוכחות מדינית, התערבות דיפלומטית, וניהול מגעים עם מדינות האזור כגורם בעל השפעה.

בשיחה שהתקיימה בין פוטין לראש הממשלה בנימין נתניהו, דיווח הנשיא הרוסי לנתניהו על השיחות שהוא מנהל עם ראשי מדינות האזור, ועל המגעים שקיים עם מנהיגי איראן, מצרים, סוריה והרשות הפלסטינית. פוטין מנצל את אירועי הדמים בעזה כמנוף להציג את עצמו כמנהיג עולמי פעיל ומעורב מול נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שנוא נפשו.

ראש מדינה שמבצעת זה כשנתיים פשעי מלחמה נגד מדינה עצמאית ונגד אזרחיה, מציג את עצמו כמי שפועל לקידום פשרה ושלום. זו לא בדיחה, זאת מציאות. מציאות שבאה לידי ביטוי מגוחך ונלעג בדיון המיוחד שהתקיים בראשית השבוע במועצת הביטחון. שגריר רוסיה – מדינה שביודעין ובתכנון מוקדם משגרת טילים לעבר מטרות אזרחיות – העלה הצעת החלטה שכללה הפסקת אש. ההצעה לא כללה רמז עקיף של גינוי למתקפת הפתע ולטבח האזרחים הישראלים.

הסכר שהופצץ סמוך לחרסון באוקראינה (צילום: FROM VIDEO OBTAINED BY REUTERS/via REUTERS)
הסכר שהופצץ סמוך לחרסון באוקראינה (צילום: FROM VIDEO OBTAINED BY REUTERS/via REUTERS)

ההצעה שנועדה להיטיב עם מרצחי חמאס נפלה. הצביעו בעדה סין, רוסיה, מוזמביק, איחוד האמירויות וגבון. הצביעו נגדה וסיכלו את ההצעה המגוחכת ארה"ב, בריטניה, צרפת ויפן. והיו מדינות שבחרו להימנע – מלטה, גאנה, אלבניה, ברזיל, אקוודור ושוויץ.

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נשא נאום חריף ובוטה. "חמאס מוּנע מאידיאולוגיה שזהה לזו של הנאצים: השמדתו של העם היהודי ומחיקתה של מדינת ישראל". השגריר אף ציטט מאמנת חמאס, שאותה הוקיע כ"מיין קאמפף של היטלר על סטרואידים".

זאת אותה מועצת ביטחון, נזכיר, שכבר שנתיים לא גינתה ולא התייחסה באופן רשמי לפשעי המלחמה שרוסיה מבצעת באוקראינה. שגריר רוסיה במועצה הטיל וטו וסיכל כל ניסיון של ביטוי נגד רוסיה. אפשר לומר שזה אותו רוצח שיזם הצעת החלטה שמטרתה להיטיב עם מרצחי חמאס. דיפלומט מערבי ותיק הגדיר זאת במילים "הרוצח מנהל את משפט הרצח שלו".

לקחי העבר

מתקפת חמאס והתגובות בזירת האו"ם חשפו התפתחות במאזן הכוחות העולמי. אין זו התפתחות חדשה, אך מדובר במגמה שצוברת תאוצה. נוצר ציר של רשע, קבוצת מדינות גדולות שכרתו ברית ידידות, קרבה ושיתוף פעולה ביניהן – איראן, סין ורוסיה. סין לא כל כך מורגשת לאחרונה, כי ראשיה טרודים במאמצים להציל את כלכלת המדינה מקריסה. אבל סין תומכת בכל צעד ומהלך נגד ישראל.

בניגוד לתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה ולשנותיה הראשונות של המלחמה, כשציר הרשע של גרמניה, יפן ואיטליה פעל ללא התנגדות פעילה – הפעם מול הציר ההרסני של איראן, רוסיה וסין מתייצבת קואליציה נחושה ומלוכדת של מעצמות מערביות, הכוללת את ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה. קואליציה שנהנית מתמיכה ומאהדה של מדינות מרכזיות כמו יפן, איטליה, קוריאה הדרומית ועוד. הקואליציה הזו מאוחדת במטרותיה, שאחת מהן היא בלימת ארגונים נפשעים כמו חמאס וחיסול יכולותיהם לרצוח ולהרוס.