מאז אותו יום שבת הארור, מדווחים בתקשורת שבכיסיהם של המחבלים שחדרו לישראל נמצאו כדורי קפטוגן או בכינוי ״קוקאין לעניים״. קפטוגן זה סם ממשפחת הסמים הממריצים (stimulants) הפועלים על מערכת העצבים המרכזית. הסם גורם לערנות מוגברת, אימפולסיביות, דיכוי עכבות ובנוסף הוא מייצר תחושת אופוריה ואנרגטיות המאפשרת לפעול שעות רבות בלי לחוש עייפות.

"קוקאין הטרור": זה הסם ששימש את מחבלי חמאס שביצעו את הטבח בדרום

שימוש בקוקאין או סמים ממריצים אחרים נפוץ בארגוני טרור. סם זה שימש את לוחמי דעאש לפני שיצאו לפיגועים. זה ככל הנראה מה שסייע למחבלים להיות בערנות מוגברת במשך שעות ארוכות, ללא תחושת רעב או עייפות. עוד לפני דעאש וחמאס, דיוויזיית הפאנצר של הורמאכט במהלך מלחמת העולם הראשונה ששירתה לאורך המלחמה במספר מערכות עיקריות, בהן המערכה בפולין, המערכה על צרפת והמערכות בחזית המזרחית, תודלקה בסמים ממריצים. הבליצקריג (מלחמת הבזק) של 1940 לכיבוש הולנד בלגיה וצפון צרפת נשען בין השאר על שלושה ימי לחימה רצופים ללא עצירה ״מתודלקים״ בסמי המרצה.

המרכיב הפעיל בקפטוגן הוא פניטילין - ממריץ סינתטי, שהופק לראשונה ב-1960 ופותח במקור לטיפול בהיפראקטיביות, נרקולפסיה (הפרעה נוירולוגית כרונית) ודיכאון. עשרים שינה לאחר מכן הוא נאסר לשימוש והוצא מהחוק כי הבינו שהוא גורם להתמכרות ותופעות קשות נוספות כמו הזיות. אבל הוא נותר פופולרי במזרח התיכון כי קל לייצר אותו והוא זול יחסית לסמים אחרים (דולר או שניים לטבליה). רק לסבר את האוזן - היצוא של הקפטגון מסוריה ב־2020 הגיע ללפחות ־3.5 מיליארד דולר מה שמאפשר לממן פעילויות טרור, אבל זו לא הנקודה המשמעותית. 

הנקודה החשובה היא שבתקשורת פורסם כי הסם הממריץ שנטלו המחבלים, הוא מה שאפשר להם לבצע את מעשי הזוועה האכזריים בקור רוח ובאדישות אבל זה ממש לא מדויק. הרעיון שקפטגון או כל סם ספציפי יכולים מטבעם לעורר אכזריות ופסיכופתיה אינו נתמך בשום מחקר מדעי ולא נזכר בספרות המחקרית. הסם אמנם מגביר ערנות, ריכוז ואימפולסיביות, אבל הסם עצמו אינו גורם לפסיכופתיה או להתנהגות אלימה.

חשוב להבין - סמים כמו קפטגון מעצימים את המצב המנטאלי ומקצינים את התכונות של מי שמשתמש בהם. ההשפעות שלו על ההתנהגות משתנות מאוד מאדם לאדם. סטימולנטים מגבירים ומעצימים את המצב הנפשי והרגשי ההתחלתי. הם לא משנים אופי של בן אדם ובטוח לא הופכים אדם לרוצח אכזר.

כניסת המחבלים לשדרות (צילום: מצלמות אבטחה, שימוש לפי סעיף 27א')

תרופות ממריצות כמו קפטגון פועלות בעיקר על ידי הגברת הערנות, הריכוז והאנרגיה תוך הפחתת תחושות העייפות. למרות שהסמים יכולים לשנות מצב תודעה ולהשפיע על רגשות והתנהגויות, הם בשום אופן לא מייצרים רוע ואכזריות. הם אמנם יכולים להגביר אגרסיות אבל לא כל מי שמשתמש בחומרים ממריצים, כולל קפטגון, יפגין התנהגות אלימה או תוקפנית. 

המשמעות היא שאם אדם באופן טבעי חרד או נוטה לתוקפנות, שימוש בחומר ממריץ כמו קפטגון יחמיר את הנטיות הללו. ואם אדם באופן טבעי הוא חלאה, זה יגביר משמעותית את הטבע שלו. זה לא הסם שהוביל לזוועות, הסם פשוט העצים את הנטיות החבויות של המפלצות.