אסון 7 באוקטובר וצמד התרחשויות שהגיעו בעקבותיו החזירו אל מרכז השיח הציבורי את הנשכח לכאורה - נושאים שנקברו קבורה פוליטית שנים קודם לכן. הרי ב־6 באוקטובר איש לא העריך שנמצא את עצמנו דנים מחדש בעתיד התהליך המדיני וברלוונטיות של פתרון שתי המדינות, אבל יום אחר כך השתנתה המציאות הישראלית, גם הפוליטית.

נתניהו לבד, גלנט וגנץ בצד: התמונה שהסעירה את הרשת
סקר מעריב: רוב מוחץ לגנץ על נתניהו בהתאמה לראשות הממשלה | הנתונים המלאים

הרבה לפני סוגיית הישארותו (או עזיבתו) של בנימין נתניהו את הזירה הפוליטית, כבר כעת ניתן לקבוע כי הבחירות הקרובות יתקיימו סביב סדר יום שונה באופן מהותי, עם דגש על הסוגיות המדיניות והאזרחיות. הנרטיב הפוליטי הקובע כי "הימין זה נתניהו, ונתניהו הוא ימין" - נגמר ב־7 באוקטובר. במקביל, הסוקרים מזהים תופעה שעתידה להשפיע רבות על המפה הפוליטית העתידית: דעת הקהל נעה ימינה בסוגיות הביטחוניות והמדיניות.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בתוך כך מדובר על תופעת "ההזדמנות השנייה", אשר אותה קיבלו מספר דמויות שעד החודש האחרון חיפשו את דרכם בחזרה להנהגה ללא הצלחה. האחד הוא ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. כל מי ששוחח עם בנט בשנה האחרונה פגש אדם נחוש, מלא מוטיבציה לפתוח את פרק ב' ולחזור לזירה, אך תקוע בהשלכות של פרק א'. בנט שילם מחיר קשה וצפוי על מה שנתפס בקרב בוחריו כ"בגידה במחנה", ובכל הסקרים הפנימיים מצא את עצמו מחוק אצל הציבור הימני־מתון ומרכזה.

האסון, ומלחמת ההסברה שהחלה בעקבותיו, פתחו בפני בנט חלון הזדמנויות שלא ציפה לו. הוא ירד לשטח ברגע הראשון - ולא עוזב את הזירה. הוא מסתובב בין הלוחמים, מבקר פצועים, מגיע לניחום אבלים ומתראיין בלי סוף בכלי התקשורת הזרים באנגלית. הוואקום, שנוצר עוד לפני המתקפה בחלקה המרכזי־ימני המתון של המפה הפוליטית, היום זועק לשמיים. ביום שאחרי - בנט יהיה שם, עם כל הלגיטימציה שהצליח לצבור מחדש בחודש האחרון.

גדעון סער ונפתלי בנט (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
גדעון סער ונפתלי בנט (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

אישיות פוליטית נוספת שקיבלה הזדמנות שנייה הוא ח"כ גדעון סער, שעוד לפני מתקפת 7 באוקטובר כבר הגיע לצומת והחל לחשוב מסלולים שונים. רבים בליכוד ששמרו על קשר איתו התרשמו כי מבין האפשרויות השונות הוא היה מעדיף לחזור לביתו הפוליטי, לליכוד. מה שהפריד עד לאחרונה בין סער לשיבה לליכוד היה הפגיעה הקשה בקרב חברים רבים בתנועה, שלא היו מוכנים לסלוח לסער על כך שהתמודד נגד נתניהו.

אבל המצב הזה התהפך ללא היכר בשבועות האחרונים. מאז שנכנס לממשלה והפך לשר ולחבר הקבינט המדיני־ביטחוני, סער מחזיר לעצמו את הכוח ואת הלגיטימציה בקרב חברי הליכוד ובקרב בוחרי הימין. על פי גורמים פוליטיים המעורים במתרחש, סער לא רק נפגש עם נתניהו כמה פעמים בארבע עיניים, אלא חוזר לתפקיד שהיה לו בצמרת הליכוד שנים לפני המשבר והעזיבה – אחד היועצים הכי משמעותיים של ראש הממשלה, אשר להם הוא מקשיב.

ובאשר לנתניהו? היום, יותר מתמיד, הוא אוחז בכל אחד שנראה לו כמו גורם שאינו עוין, גם אם המניע היחידי של אותו גורם הוא התועלת הפוליטית גרידא. שהרי המפה הפוליטית מסתדרת לה מחדש לקראת היום שאחרי, כולל מפת המנהיגים. נתניהו נאבק בעור שיניו כדי להופיע במפה החדשה ולא להימחק ממנה. בינתיים - ללא הצלחה ניכרת.