ישראל התעשתה מהר מההפתעה וההלם של בוקר ה-7 באוקטובר. ראשי ומנהיגי הארצות הערביות והמוסלמיות מתגלים ונחשפים יותר ויותר נבוכים וחסרי אונים. בישראל יש ביקורת וגילויי זעם כלפי הממשלה, ראשה והתנהלותה.  

הפסגה בריאד: "בעזה מתבצעים פשעי מלחמה ומעשי טבח ברברים על ידי ישראל"

ישראל הפכה למדינה של אזרחיה המנוהלת על ידי אזרחיה. צה"ל מפעיל את מלוא עוצמתו ביעילות, מבצע ומקדם את יישום מטרותיו בשטח. ככל שעובר הזמן וחולפים הימים מהמתקפה הרצחנית של ארגון הטרור החמאס, העולם הערבי והמוסלמי נראה יותר ויותר מבולבל, אובד עצות וחושים, תועה. 

לא פעם אחת. פעמיים מאז המתקפה הרצחנית התכנסו ראשי הארצות הערביות למטרת דיונים והתייעצויות בניסיון לגבש תגובה, מענה, תוכנית לתוצאות הקטלניות, ההרסניות שמתקפת החמאס גרמה לתושבי רצועת עזה. פעם ראשונה בכנס שנקרא "פסגת שלום בינלאומית" שהתקיים בקהיר לפני כשלושה שבועות. פעם שנייה בסוף השבוע בכנס שהוגדר "פסגה משותפת לליגה הערבית ולארגון לשיתוף פעולה אסלמי" שהתקיים בריאד.

בשתי הפעמים, שתי הפסגות, הסתיימו בכלום. באפס. אף לא מילה אחת בגנות החמאס. רק ישראל היא האשמה. דיבורים תקיפים. נאומים רוגזים. אפס מעשה. בפסגה הראשונה בקהיר השתתפו גם ראשי מדינות אירופיות. ראשי ממשלות ספרד ויוון, נשיא דרום אפריקה. הפסגה בריאד היתה על טהרת המנהיגות הערבית-איסלמית. במלים אחרות, האפסיות של ההתכנסות בריאד, המבוכה וחוסר האונים שמשתתפיה הוכיחו, העדר כל יוזמה מעשית מצדם, תוכנית סיוע פרקטית לתושבי הרצועה, היו כשל, בזיון וחרפה בלעדיים של מי שמזוהים ומוכרים כנמנים עם המנהיגות הערבית והמוסלמית.

הם נבוכים. החמאס יצר מצב, אסון וקטסטרופה למיליוני ערבים ומוסלמים והם, ראשי הארצות הערביות והמוסלמיות, אינם יכולים לשבת בשקט ולא להפגין את קיומם ונוכחותם. להוציא כמובן את איראן שתומכת בחמאס ומסייעת לארגון הרצחני, כמעט כל משתתפי הפסגה בריאד שונאים ומתעבים את החמאס. אבל אין להם האומץ המוסרי, עוז רוח מדיני, טיפת שותפות למצוקת ולסבל שהחמאס גורם לערבים ולמוסלמים ברצועת עזה כדי לצאת במפורש ובגלוי נגד ארגון טרור ומנהיגיו יורשי הנאצים. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שהשתתף בכנס בריאד, תקף שוב את ישראל במילים חריפות. אבל כל מה שהיה לו לומר לתושבי עזה הנדכאים היה המסר "שיש לחשוף את הנשק הגרעיני שבידי ישראל".

ממש בדיוק הצעת-יוזמה שהערבים קרבנות הטרור של החמאס בעזה מצפים לה. "ישראל צריכה לשאת באחריות לפשעיה", הצהיר נשיא טורקיה. בנוכחותו בכנס הערבי-מוסלמי בריאד האיש נטף שנאה לישראל. נראה שהוא וויתר ונסוג מכוונה לשפר יחסים עם ישראל, שייחסו לו באחרונה.

מי שבעצם נוכחותו הגחיך, הלעיג והשפיל את הפסגה בריאד היה נשיא סוריה בשאר אסד. שליט עריץ, שבמלחמה האכזרית שניהל נגד מורדים שנמשכה למעלה מעשר שנים, הפציץ כפרים וריכוזי אזרחים, הרס וחירב ערים שלמות בסוריה, גרם להרג של מאות אלפי אזרחים סוריים. לפי  דיווח רשמי של האו"ם, כחצי מיליון אזרחים סוריים נהרגו במלחמה שקיים אסד נגד המורדים ובין חמישה לשישה מיליון סויים נמלטו מהמדינה והפכו לפליטים. בארכיון של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, מאוחסנים עשרות תיקים, שכוללים עדויות, צילומים והקלטות  הכוללים פרטים מלאים ומדוייקים של רציחות ומעשי עינויים שהמשטרה החשאית בסוריה ביצעה באלפי אזרחים בהם נשים ילדים וזקנים.

בכתבה מיוחדת ששודרה בתוכנית "60 דקות" של ערוץ סי-בי-אס. הוצגו צילומים של עשרות מתים שעיניהם נעקרו על ידי אנשי המשטרה החשאית בסוריה. רוסיה מעכבת ובולמת משפט נגד נשיא סוריה. הוא זה שדיבר בפסגה בריאד וטען "שהישות הישראלית הפכה תוקפנית יותר והמצב הפלסטיני הפך עלוב יותר".  

את הפסגה הקודמת שהתקיימה בקהיר, סיכם המארח נשיא מצרים א-סיסי: "היא (הפסגה) לא היתה כעשלון אך אין הסכמה בין המדינות". בסגנון דיפלומטי, הצהרה שמודה ומאשרת כישלון. את הפסגה בריאד עדיין אף אחד מיוזמיה וממשתתפיה לא סיכם. אין צורך. עצם העובדה שאיראן, מדינה התומכת באופן רשמי וגלוי בטרור, הוזמנה לכנס בריאד, היא הוכחה חותכת שהיוזמים והמארגנים לא קיוו ולא ציפו מלכתחילה לתוצאה מעשית חיובית. יורש העצר הסעודי בן-סלמאן לחץ את ידו של נשיא איראן ראיסי. ביג דיל. את הרוע שכל אחד מהם מאחל בלבו לשני, קל לנחש.

ישראל איננה צריכה לאישור לזכותה ולחובתה להגן על עצמה. בוודאי שלא מצד ראשי ומנהיגי ארצות ערביות ומוסלמיות שהם שליטים סמכותיים שאינם מכירים בדמוקרטיה. עגום ומתסכל שמהפסגות האלו עולה ומתברר שאין סיכוי, תוחלת וצפייה למשהו מדיני, פוליטי ודיפלומטי כפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני.