ציור צלבי קרס במרחבים הציבוריים, התנכלויות, איומים וקריאות נאצה נגד יהודים וישראלים הנשמעים בבתי פרלמנט ובקמפוסים שונים באוניברסיטאות היוקרתיות בארה"ב ובאירופה, הם רק חלק מגלי ההדף של המלחמה בחמאס. חמור מכך, הם עדות מצמררת לגל גואה של פשעי שנאה וגילויי גזענות, לאומנות ואנטישמיות מהקשים שפרצו בעולם מאז 1945.

בפעם השנייה בחודשיים: המרכז היהודי בירבאן שבארמניה הוצת ע"י פרו פלשתינים

כך סבורים רבים מראשי הארגונים היהודיים והמוסדות הציוניים האירופיים, לרבות בכירים בארגוני ביון אמריקאיים ובהם כריסטופר וורי, ראש ה־FBI לשעבר. לדידו, בעקבות גידול עצום שחל לאחרונה בכמות פשעי השנאה בארה"ב, קיים קושי להבחין ולבדל בין פעילות אנטישמית לבין פעילות אנטי־ציונית או אנטי־ישראלית.

יתרה מכך, מתקפתו הרצחנית של חמאס על ישראל הובילה לשינוי דרסטי בהיקף ובעוצמת גילויי האנטישמיות הפיזיים והמקוונים, המכוונים נגד ישראלים ונגד רבות מהקהילות היהודיות ברחבי אירופה. פרסומים עדכניים מראים כי מאז תחילת אוקטובר חל זינוק שיא של 1,353% בהיקף התקיפות האנטישמיות שהתחוללו בלונדון, בנוסף לגידול חד של 641% בפעילות האנטישמית ברחבי בריטניה, וצמיחה של 240% בכמות האירועים שבוצעו נגד אישים ומוסדות יהודיים בגרמניה, וזאת לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

אין ספק שנתונים אלה הם רק "קצה הקרחון" וכי מדובר בהתפרצות מדאיגה ובהתפשטות נרחבת של תופעת האנטישמיות בעולם, תוך החרפה מהותית של האקלים הביטחוני העולמי.

התבוננות מקרוב מראה כי השילוב בין תסכול וזעם גובר בקרב קהילות המוסלמים הגדולות בעולם נוכח ממדי ההרג וההרס ברצועת עזה, לבין התגברות השנאה והביקורת הרבה שלהן כלפי תמיכתן של ממשלות ארה"ב והמערב בישראל, הוא "פצצה מתקתקת". פצצה המעצימה את ממדי האיום הטמון בשילוב הקטלני שבין טרור, פשע וגזענות על רקע דתי, לאומי או אתני, העלול להתלקח בכל עת לפיגועים רצחניים בסדר גודל שטרם חווינו.

מאבק עולמי

לא בכדי הסלמת הסכסוך הישראלי־פלסטיני והתעצמות המלחמה בחמאס מעוררות תשומת לב עולמית. לא זו בלבד שמרבית מנהיגי ערב, האקרים ומובילי דעה פרו־פלסטינים קיצונים ברחבי המזרח התיכון מגנים את ישראל ואת צה"ל המוצגים על ידיהם כתוקפן. גורמים אלה ורבים נוספים משבחים את "ניצחונו" ו"הישגיו" של ארגון הטרור, הממוסגר על ידיהם, למרבה האירוניה, כקורבן.

בהפגנות המוניות שמתקיימות בערים רבות ברחבי העולם ובהן וושינגטון, ניו יורק, סן פרנסיסקו, פריז, רומא וקופנהגן, כמו גם קואלה למפור, אוקלנד ומלבורן שבאוסטרליה הרחוקה, מאות אלפי מוסלמים זועמים ובהם תומכי חמאס קוראים להפסקת ההפגזות והמצור של ישראל על רצועת עזה.

לצד האשמתה בטבח המוני ובהרג אזרחים בדגש על ילדים עזתים חפים מפשע, המפגינים קוראים לחיסולה של ישראל, וכן ל"שחרור פלסטין". הם משווים את מאבקה בחמאס ופגיעתה בציבור הפלסטיני, לזוועות שחוללו הנאצים באירופה, וכן מגנים את תמיכתו של ממשל ג'ו ביידן בישראל, כמו גם את מעורבותה של ארה"ב במשבר ההומניטרי המתחולל שם.

באחת הצעדות האנטי־ישראליות הגדולות ביותר שהתקיימו בשבת האחרונה במרכז לונדון, המון מוסלמי זועם שנשא את דגלי פלסטין, באנרים של חמאס ושלטי נאצה, אף קרא להרג יהודים ותבע מראש ממשלת בריטניה לדרוש מישראל הפסקת אש מיידית. לא בכדי הצהיר נשיא גרמניה פרנק־ולטר שטיינמאייר, בעצרת בשער ברנדנבורג בברלין, כי זהו מצב "בלתי נסבל שיהודים חיים היום שוב בפחד בארצנו".

בראייה מערכתית כוללת, כבר עתה ברור כי מדובר באחד המשברים הביטחוניים, התודעתיים והערכיים העמוקים ביותר שחוותה ישראל זה שמונה עשורים. זאת בנוסף להיותה נקודת מפנה ושעת מבחן קריטית למנהיגות הישראלית, לכוחה ולמעמדה הבינלאומי של ישראל, כמו גם לעמידות הציבור הישראלי ולחוסנן של הקהילות היהודיות ברחבי העולם.

מדובר בקריאת השכמה מטלטלת וחמורה ביותר עבור המערב כולו, המעוררת מחדש את זוועות השואה לצד חרדות קיומיות לגורלם של מיליוני יהודי אירופה, ארה"ב והעולם.

לא בכדי הצהירה נדין אל־באדיר, עיתונאית סעודית מפורסמת, כי "חמאס איננו חלק מהעולם הערבי". בעודה מוקיעה את ארגון הטרור הפלסטיני, הסבירה העיתונאית כי לדידה "הוא חלק מקבוצה של ארגוני טרור אסלאמיסטיים שהפיצו שקרים ועיוותו את תפיסתו ורוחו של הציבור הערבי".

חרף התבטאות חריפה ונדירה זו, כבר עתה ברור כי בזמן ששיח השנאה ביו־טיוב, בטיקטוק, בטלגרם ובשאר הרשתות החברתיות הולך ומתחזק, יותר ויותר הצהרות תמיכה בחמאס ובטבח הברוטלי שביצע, נשמעות בפומבי מכל עבר.

התבוננות מקרוב אף מראה כי המרחב הדיגיטלי הוא אחת הזירות האסטרטגיות החשובות ביותר שבהן מתנהל כיום העימות בין ישראל לארגון הטרור. מדובר במאבק תודעתי־תקשורתי גלובלי, שבו איראן, רוסיה ובמידה פחותה גם סין, מובילות מהלך שנועד לחזק את "ציר ההתנגדות", ומנגד להחליש את המערב ומערך הבריתות הביטחוניות, ובהן "הסכמי אברהם" בין ישראל, ארה"ב ומדינות ערב המתונות.

"מדינות הציר" מנצלות הן את התקשורת הממלכתית וערוצי המדיה המסחריים שלהן והן את פלטפורמות הרשתות החברתיות המובילות בעולם כדי לתמוך בחמאס, ומנגד כדי לערער את ישראל. כל זאת תוך השפלת ארה"ב, בעלת בריתה המרכזית.

בנוסף, שלוחותיה של איראן ברחבי המזה"ת, ובהן מיליציות שיעיות ותאי טרור פיזיים ווירטואליים בלבנון, בסוריה ובבעיראק, מגויסות כולן למאבק הוליסטי בישראל, לרבות מאבק באינטרנט יחד עם עשרות אלפי חברים פעילים ותומכים בארגוני הטרור העולמי ובראשם דאע"ש ואל־קאעידה, שבעבר היו מסוכסכים עם חמאס.

מלחמות הבוטים

בראייה אסטרטגית כוללת, כבר עתה מסתמן כי שטף המידע המקוון – התעמולה המסולפת, הפייק ניוז ושלל התכנים והמסרים המיליטנטיים – גדול, לוחמני ומסוכן הרבה יותר מכל מה שנראה אי־פעם בעבר. זהו מאבק גלובלי מקוון, כאמור, המשותף למאות מיליוני שותפים וצופים, מוסלמים ואחרים מכל רחבי העולם, הנוטלים בו חלק תוך שהם עוקבים ומשפיעים עליו במקביל.

בדומה לחיילים הנוקטים טקטיקות צבאיות שונות במסגרת המאבק ברצועת עזה, הם עושים שימוש בארסנל כלים אחרים – שיווקיים, תקשורתיים וטכנולוגיים שונים – כגון בינה מלאכותית (דוגמת ChatGPT) ובהם עשרות אלפי בוטים וחשבונות פיקטיביים מסוגים שונים המסייעים בייצור ובהפצת תוכן אנטי־ישראלי. כמו כן, כלים אלו מתרגמים ומשכפלים מסרים לוחמניים, לצד תכנים שקריים, לעשרות שפות, וכן מטמיעים תמונות וסרטוני פייק ניוז ברשת.

כל אלה נועדו להגביר את החשיפה וההשפעה של חמאס על הציבור המוסלמי והעולמי, לפנות אל כל החושים, הרגשות והתחושות שלו, ובתוך כך לעורר זעם, שנאה ואלימות רבתי כלפי ישראל, הרבה מעבר לגבולות זירת העימות בעזה.

התבוננות מקרוב אף מראה כי לא זו בלבד שבתמיכת המעצמות, חמאס מנצל את הזירה הדיגיטלית ועושה שימוש ציני, אינטנסיבי ומניפולטיבי בארסנל כלים מגוון כדי להיאבק ב"ישות הציונית". כבר עתה ברור כי האלימות הקיצונית, הברוטלית והמחרידה שאותה נקט ב־7 באוקטובר, בין היתר בהשראת הטרור המפלצתי של דאע"ש, נועדה לחולל כאוס ושינוי תודעתי עמוק המסייעים במיקוד תשומת הלב העולמית בסוגיה הפלסטינית.

בראייה מערכתית רחבה, אין ספק כי בעבור חמאס, הסנטימנט הפלסטיני הוא חומר נפץ אסטרטגי. בעודו "מנגן רגשית" על תחושות קיפוח, כעס ותסכול עמוק של הציבור בעזה וביהודה ושומרון, וכן מדגיש את שלל המתחים, המצוקות והשנאות של קהילות המוסלמים ברחבי ארה"ב ואירופה כלפי שלטונות החוק במערב – מתעל חמאס את כולם למאבק בישראל.

השילוב בין שלל החזיתות והממדים לעיל, לבין נפיצות הסכסוך הישראלי־פלסטיני והחרפת המלחמה בעזה, מהווה מבחינתו כבר עתה "תמונת ניצחון". היא מסייעת בידו לגייס שלל תומכים וחברים לארגון הטרור, לחולל צונמי של שנאה כלפי ישראל (ועוד במיוחד בשעות משבר קשות אלה), וכן לעודד שיתופי פעולה קטלניים בין ארגוני טרור ופשע שונים, לבין גורמים גזעניים ולאומניים לצד ארגונים ומוסדות אנטישמיים הפועלים נגד ישראלים ויהודים ברחבי העולם. כל זאת זכר לימים אפלים בהיסטוריה וכאינדיקציה לקריסת הסטטוס־קוו והיציבות של "העולם הישן".

הכותבת היא מומחית לגיאופוליטיקה, למשברים בינלאומיים ולטרור עולמי