הפעם החלטתי לחרוג ממנהגי ובמקום לבקר ולהלין לכתוב מילות הערכה ותודה לרבים וטובים, שביוזמתם ועקב תפקידם אנו שומרים על שפיות מאוזנת ועל מהלך חיים נורמליים בתקופה רבת חתחתים שאנו נמצאים בתוכה.

חטפו אזרחים זרים לאמבולנסים והגיעו לשיפא | תיעוד ממצלמות האבטחה
"הנכס החזק ביותר": הקמפיין הפלסטיני נגד שחרור החטופים הצעירים

אין לי ספק שהראשונים, שראויים להעלותם על נס ולהוקיר ולשבחם הנם כוחות צה"ל, סדירים ואנשי המילואים, כוחות היבשה, האוויר והים. המתקפה האווירית והימית שסללה הדרך לכוחות היבשה תוכננה ובוצעה היטב ופגעה ביעדים חשובים.

חיל האוויר שלנו הוכיח שוב שהוא מחילות האוויר הטובים בעולם. כוח האש, הדיוק המופלא ובמיוחד יכולת השילוב שלו עם כוחות היבשה מהווים שיעור מדהים לכל צבא בתבל. הריכוך האווירי אפשר לכוחות היבשה כניסה בטוחה וחלקה לרצועת עזה.

הטייסים, הנווטים, אנשי התחזוקה והמבצעים, שעדיין עובדים ללא ליאות, מהווים מטריה איתנה לצבא כולו וכדרכם אינם מאכזבים. אליהם חייבים לצרף ולשבח את כל כוחות ההגנה האווירית, ושוב "כיפת ברזל" מפליאה ביכולת ההגנה שלה על אזרחי ישראל.

המטרות ברצועה שחשו את "נחת זרוען" של לוחמי חיל הים הרוסות וחסרות יכולת תפקוד, והן בוצעו על ידי חיילות וחיילי הזרוע הימית, אם מעל ספינות ואם בצורה חשאית על ידי חיילי שייטת 13.

ההישגים היבשתיים, בשלב זה בצפון הרצועה, הם שאפשרו את קידומו של המשא ומתן לתחילת שובם של חטופינו הביתה. חיילים צעירים לצד אנשי מילואים בוגרים נלחמים בתעוזה ובמרץ מעוררי השתאות.

השמדת לשכתו של מפקד חטיבת עזה והשמדת חוליית מחבלים שירו RPG לעבר הכוחות על ידי ירי טנקים של חטיבה 188 (צילום :דובר צה"ל)

אינני יכול להירגע ממחשבות על כי חלק מראשי הארגונים אמ"ן ושב"כ יניחו ביוזמתם את מפתחות הארגונים שבראשם הם עומדים או יאולצו לעשות זאת, והלא הם מטובי בנינו.

אני צופה בתמונות לוחמינו הצעירים, לחלק מהם עדיין לא צמח זקן, ומשתאה מרוח הלחימה, מהאמונה בצדקת הדרך והיכולת להקריב. לכולם מגיעה מכולנו מילת תודה ושבח והערכה עמוקה עד אין קץ.

היערכות מוסדות המדינה לקבלת החטופים, גם היא זכאית למילת הערכה. למרות נסיונות התעתוע של סינוואר וחבר מרעיו, פרטי ההסכם בוצעו והמערכות השונות ביצעו את שהוטל עליהן.

הפתגם "ישראל ערבים זה לזה" התממש הפעם במלואו. גל של התנדבות, עזרה לזולת ודאגה לנזקק שטפו את אזרחי ישראל ומחקו בן-לילה את הקרע ואת המחלוקות.

הפליאו לעשות ארגוני ההצלה הרבים - מד"א, איחוד הצלה, וראויים להערכה מיוחדת מתנדבי זק"א, שעסקו בעבודת הקודש של מיון וזיהוי גופות הקרבנות הרבים.

צוותי זק''א בכפר עזה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
צוותי זק''א בכפר עזה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

אי אפשר שלא לציין את בתי החולים וצוותי הרפואה הניידים שטיפלו ופינו פצועים רבים במסירות ומקצועיות אדירה וכך הצילו חיי אדם רבים. 
הרשימה עדיין ארוכה והיא מכסה שכבות רבות ומגוונות וכוללת רבדים רבים של אוכלוסיית ארצנו. הלוואי שמה שקורה לנו בעת מלחמה, יוותר גם לאחריה. אין ערובה שזה ימשיך, הלוואי ואתבדה.

עם ישראל ומדינתו זקוקים להמשך ולהידוק הקשר, האחדות והערבות ההדדית. מי יתן והנהגת המדינה תראה בקורה בימים אלו דוגמא ומופת גם לעתידנו ותיישם את דוגמאות ההווה גם בעתיד של כולנו.