הקבינט הביטחוני שהולך ומתפרק החליט לתעדף את המשך הלחימה על פני חיי החטופים עקב דרישת נתניהו. המהלך עבר כרגיל דרך בן גביר וסמוטריץ' שעמדו לאבד את הציבור שלהם במידה שההפוגות היו מובילות להפסקת אש כדרישת ביידן. הלחץ של השלושה הוא נוהל מחטף פוליטי קבוע, כשעכשיו זו המדינה שנחטפה. מהצהרות נתניהו ברור שהוא לא רק החליט לתעדף המשך לחימה על פני שחרור החטופים, אלא הוסיף בלימת מהלכי היום שאחרי.

בין ביידן לבן גביר: מה באמת מנהל את חיינו בימי המלחמה?
מצער ככל שזה יישמע, חמאס וחיזבאללה כופים עלינו הפסקת אש | רן אדליסט

בשלב זה של ניהול המלחמה, כאשר שר הביטחון נפרד ציבורית מראש הממשלה וכך גם איזנקוט וגנץ, המשמעות היא נטרול נתניהו מתהליך קבלת ההחלטות, כאשר הרמטכ"ל פועל על פי הנחיות שר הביטחון שמתואם עם גנץ ואיזנקוט. יש לנתניהו זכות לומר את דעתו ואפילו לכפות אותה (כמו במקרה הדחייה של היום שלאחרי) משום שסירוב פקודה של שר ביטחון עשוי לעלות לו בפיטורין.

ההתעקשות על המשך לחימה היא הימור חסר סיכוי וכל חטוף שידווח על מותו הוא התשובה של סנוואר למהלך של נתניהו. אם נכונה הידיעה שהאצטגנינים המודיעיניים שלנו סבורים שהאיש אכן שקרן ופסיכופט, הכוונה לסנוואר, אזי ברור שאם צה"ל בדרך אליו הוא יהרוג חטופים. אגב, לא צריך להיות פסיכופט ושקרן כדי להרוג חטופים אם המחלצים באים להרוג אותך. מספיק להיות שמשון שהחליט רציונלית "תמות נפשי עם פלישתים".

רק לחץ אמריקאי, הפגנות ענק ומצור על בתי נתניהו וחברי הקואליציה ידחקו אותם לפינת ההחלטות הנכונות. רק כך יוחזרו ההפוגות, החטופים והסיכויים להפסקת אש. וכן, מדובר בכניעה זמנית לתעלולי סנוואר כדי להוציא את מי שניתן ולהתחשבן בהמשך. כוח האש של צה"ל חזק דיו כדי להתמודד עם המשך ההפוגות. המדינה לא תתפרק חרף איומי נתניהו. אולי הקואליציה. מה רע?

כשנשאל נתניהו על הירי ביובל קסטלמן, אפרופו חלוקת נשק לכל דכפין עם אצבע סמויה מכוונת לעבר נערי בן גביר, הוא הגיב בתירוץ האולטימטיבי 'אלה הם החיים'. ניתן היה לשמוע ב'סה לה ווי' הזה את בת הקול של סטואיקן צרפתי משועמם. כמה חוצפה, אטימות ופחד יש באדם שתפקידו העיקרי הוא לשמור על החיים, כשכך הוא מסכם את המעילה בתפקידו, וכמה קונטיינרים של צביעות נשפכו באותה מסיבת עיתונאים כשהוא מסיים ב'יחד ננצח'. יחד? בן גביר ונערי הפרעות שלו מחרימים את צה"ל, גלנט מחרים את נתניהו, סמוטריץ' מחרים את כספי תחזוקת העוטף לטובת גפני ודרעי. ועם אלה ננצח?

מי שטרם הבין מדוע צריך להפסיק את הלחימה ולהתארגן לטובת ממשלה אחרת צריך לספר לעצמו את הסיפור של יובל קסטלמן שנורה על ידי מסוממי האווירה הנוכחית. לא מדובר רק במי שהרג. החייל עצמו הוא תוצר של מדגרת רבנים רעילה. אבל לא הרבנים הם הבעיה של עם ישראל, אלא מי שלא מבין מדוע הסיפור של קסטלמן קשור ללחימה בעזה. זאת תזכורת מחרידה מדוע המציאות מחייבת היפרדות פנימית. בשש אחרי המלחמה כמובן.