"לסיפור שלנו יהיה סוף טוב, אנחנו ננצח! אין ברירה אחרת", הכריזה שרית זוסמן על קבר בנה בן זוסמן ז"ל, שנפל בקרב בצפון רצועת עזה. "אנחנו עם שרוצה לחיות ולא כמו האויבים שלנו – שפלים ועלובים, פחדנים, נאצים שמקדשים את המוות. אנחנו נחיה ונשגשג ונבנה". בתוך הכאב הבלתי נתפס על בנה הציגה זוסמן, גננת במקצועה, מנהיגות וגדלות נפש בלתי רגילה בדבריה.

"אף אחד לא חשב שהשכול יגיע אלינו": רב"ט נ' נפרדת מאחותה שנרצחה
כך אסף צה"ל חומרי מודיעין מגופות המחבלים שחוסלו | תחקיר

בדיוק כך עשו השבוע גם הורים שכולים אחרים שבניהם נפלו בקרבות. דדי שמחי,  אבא של גיא שמחי ז"ל, שנהרג בקיבוץ רעים במהלך הקרבות מול מחבלי החמאס, ויחיאל לייטר, אבא של רס"ן משה ידידיה לייטר ז"ל שנפל בקרב ברצועת עזה לפני כחודש. שני אבות שכולים שגם בעת הקשה אישית שלהם, שמים את העם במרכז.

השניים הפיצו מכתב שקורא לאחדות בשעת מלחמה. "נשות ואנשי ישראל מולדתנו, אתם השותפים והשותפות להיסטוריה המפוארת של עמנו ולעתיד מדינת ישראל", קראו השניים. "אלו ימים הרי גורל לעם היהודי ולמדינת ישראל. ימים שבהם יעוצבו מדינתנו והחברה בישראל לעתיד. כולנו מצווים כעת לפעול במשותף להוביל את ישראל לתקומה ולהתחדשות, מתוך המשבר האישי, המשפחתי והלאומי שעברנו. יחד נוכל לכל אתגר, יחד נוכל לכל אויב. נמשיך לפעול למען אחדות העם".

משה ידידיה לייטר ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
משה ידידיה לייטר ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

הורים שכולים, שאיבדו את היקר להם מכל, שמים את עצמם בצד ואת עם ישראל ואת עתידו במרכז. ככה נשמעת לא רק גדלות נפש אלא גם מנהיגות.

מתוק ומר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם הארכה בשנה נוספת של ביטול הפטור ממס על משקאות ממותקים. זו החלטה המנוגדת לעמדת הדרג המקצועי במשרדו, שצפויה להקטין את הכנסות המדינה ממסים, בשעת חירום של מלחמה, וצפויות לה השלכות בריאותיות על הציבור. כן, גם על הציבור שמצביע לסמוטריץ'. אך בעולמו של שר האוצר כנראה שהקלפי קובעת יותר ממאות מיליונים או מבריאות. הקלפי שייתכן מאוד שנגיע אליה בתוך השנה הקרובה.

אחד הדברים שמאפיינים את הפוליטיקה הישראלית הוא החלטות לטווח קצר. פוליטיקאים אמיצים שמוכנים לספוג ביקורת מהציבור שתומך בהם, בתמורה להחלטה ארוכת טווח שתשפיע לטובה ישירות על הציבור הישראלי, אין בשפע. המנטליות הזו של קרדיט מיידי, לא להסתבך עם הבייס, לא לחשוב על ההשפעות לעתיד הרחוק, אלא על הכאן ועכשיו, היא חלק מתרבות ישראלית קלוקלת בדמות יהיה בסדר. היא פוגשת אותנו בתחומים רבים, מענייני ביטחון עד לסוכר ולצבעים הזרחניים במשקה שנכנס לגוף שלנו ושל ילדינו.

סמוטריץ' בוועדת הכלכלה (צילום: אורן בן חקון פלאש 90)
סמוטריץ' בוועדת הכלכלה (צילום: אורן בן חקון פלאש 90)

המס על המשקאות הממותקים, ביניהם גם כאלה שכותבת שורות אלה רואה בהם זבל תזונתי, הוטל בתקופת ממשלת בנט בהמלצה ברורה של גורמי המקצוע במשרדי הבריאות והאוצר. המס הניב לקופת המדינה סכום משמעותי של 780 מיליון שקל והביא לירידה בצריכת המשקאות, על כל המשמעויות הבריאותיות שנגזרות מכך בעבור הציבור. מדובר במהלך שמעבר להשלכה הכלכלית שלו הצעיד את ישראל למעשה קדימה בבריאות ובהרגלי צריכה נכונים. אותה ישראל צעירה, שמבקשת להפוך למדינה מודרנית יותר ובוודאי שבריאה יותר, תצעד כעת עוד צעד לאחור באפיק זה.

יותר ממאה מדינות בעולם מחילות כיום מס על המשקאות הממותקים, והפז"ם העולמי מוכיח כי הטלת המס משיגה את היעדים. העולם, בדגש על המדינות המפותחות, מתקדם בתחום, ישראל כאמור צועדת לאחור. אותה ישראל, שלפי נתוני ה־OECD נכון לשנת 2019 מוצבת במקום השמיני בשכיחות עודף משקל והשמנה בילדים. כמו כן, מהנתונים עולה כי כ־60% מהגברים ו־55% מהנשים בישראל סובלים מעודף משקל. אותה השמנה שהינה גורם הסיכון המשמעותי ביותר לחלות בסוכרת.

הרגלי צריכה מושפעים ישירות מהכיס. העמידה הזו מול המשקאות הממותקים בסופר והחלטה אם לקחת בקבוק אחד, שישייה או לוותר על האירוע הזה, יושפעו בין היתר מההחלטה של שר האוצר; וגם הבריאות, במדינה שמנהיגיה מחויבים להצעיד אותה רק קדימה. תספרו לי על פוליטיקה זולה שנותנת נוקאאוט לבריאות, לכסף ולמודרניזציה.

סקרים, רבותיי, סקרים

מהרמה הלאומית ועד למסיבת חנוכה בגן הילדים, הסקרים השתלטו על חיינו. כך מצאתי את עצמי משיבה השבוע לשלושה סקרים. בתוך חצי שעה. מסיבת חנוכה עם/ללא הורים? סופגנייה לילדה עם/ללא ריבה? ושיא השיאים – האם תרצה סופגנייה לעצמך? אופציות מטרילות לתשובה: ממש לא! מול כן! כן! כן!

הרשו לי להודות מעל דפים אלה, הרחק מהוועד הידוע בכינויו המודרני – הנהגת ההורים, שהלחץ הזה בוואטסאפ להשיב על הכל בזמן אמת מפר את שלוותי המאומצת כאמא. אומנם בסקרים הללו אין מדגמים ומדובר בתוצאות אמת, אך למען בריאותם הנפשית של הקולגות ההורים, מציעה לפצל את קבוצות ההורים מפוצצות ההודעות. קבוצה לחפירות וקבוצה לכותרות.

בכל אופן, אני תמיד בעד ריבה. שיהיה חג חנוכה מאיר!