לתמיכה הטוטאלית הבלתי מתפשרת בישראל שהפגינה ארצות הברית במשא ומתן במועצת הביטחון שהניב החלטה בלי קריאה להפסקת אש, יש משמעות מהותית, קריטית וחיונית. היא לא עוררה באמצעי התקשורת בישראל את תשומת הלב הראויה. ההתנהלות של ארצות הברית באו”ם קיבלה בישראל תגובות שביטאו שביעות רצון וסיפוק. כל הכבוד לאמריקה. יפה מאוד מצדו של הנשיא ביידן.

נתניהו ל"וול סטריט ג'ורנל": אלו שלושת התנאים של ישראל לשלום בעזה
השוואות בין גנץ לסינוואר והתנחלויות בעזה: ישיבת הליכוד שיצאה מפרופורציות

מה שלא קיבל את הביטוי ההולם, לא בתקשורת ולא בהצהרות של פוליטיקאים, הוא העובדה שהתמיכה האמריקאית הזאת היא לא רק נכס מדיני קיים בעל ערך בלתי ישוער, אוצר פוליטי יקר בזירה העולמית, אלא זאת תמיכה שמחייבת מאמץ מיוחד, תבונה מדינית ויצירתיות פוליטית במטרה לשמור, לטפח ולהבטיח את התמיכה הזאת לעתיד. לא רק לעת משבר ומצוקה.

הבעיה היא שראש הממשלה בנימין נתניהו, השרים והשרות שבחר ומינה לתפקידים מרכזיים, ההתנהלות של נציגי הקואליציה ודובריה – אינם מזוהים ומוכרים כמי ששמירת, הבטחת וביצור התמיכה האמריקאית בכלל חשובה להם, בלשון המעטה. למרות, ואולי דווקא משום שנתניהו גדל והתחנך בארצות הברית, ה”אמריקאי” מבין ראשי הממשלה שכיהנו בישראל, שאוהב להתהדר כאיש העולם הגדול, הוא זה שבניגוד לראשי הממשלה הקודמים מגלה במקרה הטוב אדישות ושאננות מתריסות מול וכלפי הבית הלבן ובמקרה הפחות טוב, זלזול ויחס של קלות ראש.

נתניהו כראש ממשלה הוא זה שבתקופת כהונתו של ברק אובמה כנשיא ארצות הברית פירק את התמיכה הדו־מפלגתית בישראל שהייתה מסורת רבת שנים בגבעת הקפיטול. נתניהו הפך את התמיכה המדינית האמריקאית בישראל, שהייתה שנים רבות כמעט טבעית, לנושא פוליטי חלוק, טעון, נתון לשיקולים מפלגתיים בזירה הפנימית האמריקאית.

מאז המתקפה הרצחנית של חמאס, בעת שצה”ל מקיים מלחמה נגד הטרור הברברי הנאצי בעזה, נחשף נתניהו לידידות, תמיכה וסיוע חסרי תקדים מצד ביידן ובכירי צמרת השלטון בוושינגטון. התנהלות כזאת מצד נשיא ארצות הברית מחייבת את ראש הממשלה למחשבה מעמיקה שמטרתה הבטחת וביצור התמיכה האמריקאית לעתיד הקרוב, שצופן לישראל מבחנים ואתגרים לא פשוטים.

מה שברור - הממשלה בהרכבה הנוכחי והנוכחות הפעילה של קואליציה ימנית־דתית־קיצונית, מהוות איום מוחשי להמשך התמיכה האמריקאית, באופייה הטוטאלי והבלתי מתפשר שבא לידי ביטוי באופן כל כך גלוי וגאה בהצלחתה של ארצות הברית לסכל הצעת החלטה במועצת הביטחון שכללה תביעה מישראל להפסיק את הלוחמה נגד חמאס. האם נתניהו יעמוד במבחן, באתגר ובמחויבות שנדרשים לשימור, ביצור וטיפוח התמיכה האמריקאית? ימים יגידו.