קיץ 2023, מחאות חוסמות כבישים ברחובות, סרבנות בצבא, כאוס במדינה, מלחמת אחים – ויו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ מזנק בטיל בסקרים. מספר 2 שלו ברשימה, ח"כ גדעון סער, מזהה את ההזדמנות לשפר עמדות – והשניים פוצחים ביניהם במו"מ על חלוקת הכוחות.

לידיעת חה"כ מיש עתיד: הגיע הזמן לשנות את השיח על טיפול בנפש | דניאל רוט אבנרי
לא רק בלחימה: נראה שהנשיא האמריקאי שואף לפקד גם על ההנהגה הישראלית

רשימת המחנה הממלכתי מורכבת משמונה ח"כים מכחול לבן של גנץ, אל מול ארבעה ח"כים מתקווה חדשה של סער. השני, שחקן פוליטי ותיק ומיומן, דורש לבטל את היחס הנוכחי ולהגדיל את כמות האנשים מטעמו ברשימת המחנה הממלכתי, לטובת כוחו בבחירות הבאות. הראשון מתנגד נחרצות. המו"מ ממשיך להתנהל, והיחסים בין השניים הופכים לעכורים, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה אישית.

7 באוקטובר ופרוץ המלחמה קוטעים באחת את המו"מ הסודי מורט העצבים שמתנהל, אך לא את האיבה הפוליטית והאישית שנוצרה שם. איבה מהסוג שהיו שותפים פוליטיים שהצליחו להתעלות מעליה, והיו שותפים שהיא שימשה בעבורם תחילתה של פרידה סכינאית.

איך שלא מסובבים את הרוח ואת לוח הזמנים, גנץ יהיה הראשון וייתכן שגם האחרון לצאת מממשלת החירום. ממשלת אחדות, שאין בה שום אחדות אמיתית, שאליה הוא נכנס תחת האלונקה כרמטכ"ל לשעבר, עם רמטכ"ל לשעבר נוסף השר גדי איזנקוט, כדי שתהיה לו יד על ההגה בתקופה של מלחמה קשה וכואבת. העם, בדמות הסקרים, מחמיא לו על כך, ובתוך תוכו הוא מאמין שימשיך להחמיא עד ליום הבחירות הבא שסביר שיתקיים ב־2024.

אלא שסער – שמזהה ללא צורך בטיפות עיניים, כמו כל אדם במציאות של המדינה היקרה שלנו – את העובדה שהעם זז ימינה, מייחל להגדיל את כוחו הפוליטי ולא להישאר מספר 2, בצלו של גנץ שממריא. כדי לנסות לסדר לעצמו את המקום הפוליטי הבא, הוא צפוי לפרק את המחנה הממלכתי ולהחזיר את גנץ לראשות כחול לבן.

מצד אחד, הוא יכול להישאר בתוך הממשלה עם תקווה חדשה עד לבחירות הבאות, להמשיך עם שלל מסרים ימניים ולמקם את גנץ משמאלו. מצד שני, באפשרותו לחבור לליכוד, שאולי לשיטתו שכחה את העזיבה המפוארת לצורך הקמת מפלגה יריבה, ואף להתקרב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שסובל מחרמות פוליטיים. עוד ארבע אצבעות בממשלה לא יזיקו לנתניהו כלל בתקופה זו. נהפוך הוא.

היום הזה מתקרב בצעדי ענק ולא יפתיע את גנץ, שבעצמו מחפש במרץ כנף ימנית חדשה ליום שאחרי. אולי לשכנע את משה כחלון לשוב ללוח השחמט הפוליטי, אולי לגייס את בנט כמספר שתיים במקום סער, אולי להוסיף עוד כמה ימניים לרשימה. כל האפשרויות פתוחות עבור מי שרואה את עצמו יושב על כיסא ראש הממשלה הבא.

הרומן הדועך בין גנץ לסער (צילום: איור: איציק סמוכה)
הרומן הדועך בין גנץ לסער (צילום: איור: איציק סמוכה)


מגויסים למילואים

בשבוע שבו ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד דופק את היציאה המביכה השבועית, באומרו כי "אם לא המתקפה ב־7 באוקטובר, היינו בבעיה קשה יותר, למזלנו זה קרה משמיים", הממשלה הציגה מהלך חיובי ומתבקש.

שרי האוצר והביטחון, בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט, הציגו את עיקרי תוכנית "מגויסים למילואים", שנועדה לספק מעטפת כלכלית למשרתי המילואים ולבני משפחותיהם, בתום חודשיים וחצי של לחימה ומציאות מטלטלת. התוכנית מתוקצבת ב־9 מיליארד שקל, שמהם 2 מיליארד מוקצים למתווה השיפוי למעסיקים. היא כוללת מענקים מתמשכים מדי חודש ומענקים חד־פעמיים למשרתים מעל לתקופות של 30, 45 ו־60 יום.

הרחבת קרן הסיוע והפיצוי למשרתי מילואים ובנות ובני הזוג – דרך הקרן במשרד הביטחון וקרן בהיקף של מיליארד שקל לעצמאים בערבות מדינה – היא מבורכת. כוחות המילואים, שלצד הכוחות הסדירים אחראים לעובדה שאנחנו נושמים את האוויר של המדינה שלנו, מוכרחים להיות מתוגמלים בהתאם. לא להיות מוטרדים בעסקים האישיים שהשאירו מאחור, וכן לחזק את בני ובנות הזוג, שלמעשה עושים סוג של מילואים בבית.

כעת מתבקש יותר מתמיד שלמהלך המבורך יצטרפו שחקנים משפיעים נוספים – הרשויות המקומיות, האוניברסיטאות והמכללות ומקומות העבודה הפרטיים. חיזוק כוחות המילואים מוכרח לעמוד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות ברמה המקומית והתעסוקתית. הימים האלה אינם ימים רגילים, בראש סדר העדיפויות והמשאבים צריכים לעמוד משרתי המילואים שמחזקים את ביטחון המדינה, וכאמור דואגים שנוכל להמשיך לנשום את האוויר שלה.

ללגום בועות

בשבת יצוין יום הסודה הבינלאומי. שמחתי ליידע. אף על פי שנתניהו, הפרזנטור הלאומי לשמפניה של הטבע, המליץ לעם "שתו מים" אחרי אותה "התייבשות" מפורסמת, הרשו לי לחלוק עליו – שתו סודה.

העולם מתחלק לשניים. אנשים שרואים במשקה השנוי במחלוקת סמל סטטוס למיושנות ולזקנה, ולאנשים שמכורים לדבר, חלקם עם גנים רומניים. כותבת שורות אלה גאה להימנות עם הקבוצה השנייה, מאמינה שמיתוג מחדש יעשה את העבודה, ומייחלת שמישהו ירים את הכפפה.

האגדה מספרת שסודה מסייעת בהלבנת שיניים ומקילה על כאבי גרון ובטן. אני מספרת שמדובר בעניין תרבותי־חינוכי, בטעם נרכש עם סגולות בריאותיות שעדיף מעוד משקה ממותק, ומגוון את טעם החיים ממים משעממים. בקיצור, שתו סודה – משקה עם אופי.