כבר אתמול גיבשה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל את החלטת הריבית שתתפרסם היום אחר הצהריים, ואחר כך יקיים הנגיד פרופ' אמיר ירון תדרוך כתבים כלכליים. עד לפני שבועיים ההנחה הייתה כי הריבית תרד, לנוכח מצבור הנתונים על ירידה מסוימת באינפלציה והאטה בצמיחה.
אלא שבימים האחרונים השתנה הסנטימנט, ורבים ואני בתוכם, סבורים כי הריבית אינה צריכה לרדת והסיבה העיקרית לכך היא דווקא האינפלציה.

יש המתבשמים עדיין ממדד נובמבר שהיה שלילי בגובה 0.3% אלא שמדד זה מטעה. באופק הקרוב ישנם שני גורמים שעלולים ללבות את עליית המחירים (במיוחד המוצרים הסחירים). הראשון הוא החידוש בעליית מחירי הסחורות עקב התייקרות מחירי השינוע הבינלאומיים והסיכונים לסחר הבינלאומי. השני והחשוב יותר קשור למדיניות התקציבית המופקרת של ממשלת נתניהו.

הממשלה שבורחת מבשורה לא תנקוט צעדים הכרחיים לקיצוץ תקציב 2024 בהנחה שתביא לאישור הכנסת תקציב ולא תברח לישראבלוף של "קופסה תקציבית". היא נוהגת כאילו המלחמה בעזה מנוהלת על ידי הצבא השוויצרי ואינה כרוכה בגירעון תקציבי נוסף של 67 מיליארד שקל. כרגע אין לה כוונה לנקוט צעדים הכרחיים כמו העלאת מסים כפי שהוצעה על ידי בנק ישראל. איך אני יודע את זה? במסגרת שלל דברי הרהב שאמר בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במוצ"ש האחרון, הוא שלל את האפשרות להעלאת מסים בנימוק שאם המסים יעלו ההכנסות יירדו.

בתשובה קצרה זו פטר ראש הממשלה את עצמו מהצורך להתמודד עם אחד האתגרים החשובים במשק. כמובן שהדפסת כסף ללא מקור תקציבי ואפילו ללא מראית עין תהפוך לאחד ממחוללי האינפלציה העיקריים במהלך 2024. ואם זה המצב, ואם הממשלה חיה בשלום עם גירעון של 6% מהתקציב (כ־115 מיליארד שקל) שזה מנוע צמיחה אדיר לאינפלציה, הורדת דירוג האשראי של ישראל היא רק שאלה של זמן.

הערכה זו ניתן לשמוע מאנשי משק רציניים, החל מהבנקאים וכלה בראשי המגזר העסקי והתאחדות התעשיינים (דברים אלו נאמרו לי בסוף השבוע על ידי נשיא ההתאחדות, ד"ר רון תומר). הורדת הריבית בעיתוי הנוכחי תהיה בבחינת מתן פרס למדיניות כלכלית מופקרת. הותרת הריבית ללא שינוי נועדה לשמור על הממשלה מפני עצמה. הנימוקים הפוליטיים לא יושמעו על ידי הוועדה המוניטרית או הנגיד.

הם לא יפגעו בכבוד הממשלה או במה שנותר ממנו אף שאחרי הארכת מינויו בקדנציה נוספת, הנגיד משוחרר מאילוצים כאלה. הוועדה תסביר את החלטתה ברמת הסיכונים הבסיסיים הגבוהה במשק וכי רמת האינפלציה עדיין לא הגיעה לתוואי הממשלתי. אז אם למגזר העסקי או למקבלי המשכנתאות יהיו טענות כלשהם בנושא, הכתובת היא הממשלה.