מרבית שרי הממשלה, שהסתייגו תחילה מאישור תקציב 2024, התרצו אתמול בסופו של דבר. התברר שהקיצוצים שניחתו עליהם היו מרביתם "עזים", ופקידי האוצר העלימו כמו קוסמים מיליארדי שקלים מ"קיצוצים" אלה.

ברקע דיוני התקציב: אלו הערכות האינפלציה לשנת 2023
הוצאות של כ-210 מיליארד שקלים: מדינת ישראל ניצבת בפתח משבר כלכלי אדיר

שר התיירות חיים כץ יצא מרוצה, ועוד שלשום הודיע שיצביע בעד התקציב. שר החינוך יואב קיש, שעזב את הישיבה בטריקת דלת, הקטין את הקיצוץ בתקציב החינוך מ־860 מיליון שקל ל־300 מיליון, עם תוספת של 280 מיליון שקל למפונים.

שר החקלאות אבי דיכטר הקטין את הקיצוץ בחקלאות מ־860 מיליון ל־280 מיליון שקל. שרת התחבורה מירי רגב יצאה כשמרבית תאוותה בידה, לאחר שהתברר כי רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית, שעלותה התקציבית 360 מיליון שקל, לא תבוטל, וגם יוקצו כ־2 מיליארד שקל לתוכנית לחיבור ישראל ברשת מסילות רכבת מצפון עד אילת.

אף שלשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הובטח שיקבל תוספת למשרדו בתקציב 2024, הקיצוץ שיספוג בתקציב המעודכן לא יהיה משמעותי. לאחר ששר האנרגיה אלי כהן איים שלא לתמוך בתקציב, סוכם שתעריפי החשמל לא יעלו מעבר למדד כתוצאה ממס הפחמן.

אז מאיפה הגיעו כל מיליארדי השקלים ששר האוצר בצלאל סמטוריץ' הסכים לוותר עליהם בהינף יד? איך ימומן תקציב הביטחון, שיגדל השנה ב־24 מיליארד שקל ויגיע ל־99 מיליארד שקל? אז זהו שתקציב 2024 מלא בכוכביות וחורים כפירי מנהרות הטרור בעזה. זה תקציב "סיפורי גרנמייזר".

המע"מ יועלה רק ב־2025 ב־1%, על תנאי, שהוא - אישור מחודש לקראת סוף 2024. הקיצוץ בכספים הקואליציוניים בהיקף 8 מיליארד שקל יהיה מינורי. משרדי הממשלה לא יקוצצו, למעט תרגיל אחד - המשרד לשוויון חברתי של עמיחי שיקלי (שימשיך כשר התפוצות) יועבר למאי גולן.
מכל שאר ההבטחות של שר האוצר יישאר כלום ושום דבר. אז מאיפה יבוא הכסף לכל הטוב הזה? הוא יגיע מהפטנט הנורא של זינוק הגירעון מכ־55 מיליארד שקל, שאמור היה להיות בתקציב המקורי, למספר מבהיל של 140 מיליארד שקל.

הגירעון ימריא לכ־7% מהתוצר, וזה מספר שאמור להבהיל כל מקבל החלטות כלכלי עם יושרה מינימלית. מכיוון שממשלת נתניהו והעומד בראשה הם חסרי אחריות ומצפון, יוצא לדרך תקציב שמעמיד בסכנה מוחשית את דירוג האשראי של ישראל.

סביר שעוד מספר חודשים יובא לאישור הממשלה תקציב 2024 מתוקן. אם השרים בני גנץ וגדעון סער, שהתנגדו לתקציב המופקר בגרסתו המרוככת, לא יתעוררו ויסיקו מסקנות - האחריות תיפול גם עליהם. גדעון סער היטיב להסביר: "ניהול סיכונים כלכלי במצב שבו מצויה ישראל חייב להיות זהיר ושמרני. חייבים לצמצם את גובה הגירעון הצפוי בתקציב מעבר למה שמוצע פה".

אין ארוחות חינם, ואת מחיר הגירעון, בהיקף 140 מיליארד שקל, נשלם בסופו של דבר כולנו בריבית דריבית. ואם לא מחר, אז מחרתיים.