דברי המתאם לתקשורת אסטרטגית במועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון קירבי, בנושא המאמצים לעסקת שבויים חדשה מעוררים תקווה כמעט נשכחת. לאחר שכשלו ניסיונות הקודמים להתנעת המו"מ, הפעם נראה כי הסוגיה התחילה להתקדם. קירבי אמר היום כי "ארצות הברית לא הפסיקה את המאמצים להחזרת החטופים. מתנהלים מגעים מאוד אינטנסיביים על עסקת חטופים חדשה". לדברי קירבי, ״זאת הסיבה שברט מקגורק, השליח המיוחד של ביידן, ביקר בקטאר בשבוע שעבר״. 

מסתבר כי המגעים שמנהל מקגורק בקטאר מתמקדים במאמץ להגיע לעסקה "קטנה", לשחרור שישה חטופים שמחזיקים באזרחות אמריקנית. הדבר הגיוני ממספר סיבות. מכיוון שלא מדובר ב"עסקה גדולה", אלא במסגרת שניתן לשווק כ"מחווה לארצות הברית", ככל הנראה התנאים של חמאס יכולים להיות מקובלים יותר על הצד הישראלי ולא לכלול את המכשול העיקרי שעד כה הכשיל כל מאמץ להתנעת העסקה: הדרישה לסיום המלחמה, כולל נסיגת כוחות צה"ל משטחי הרצועה וההתחייבות הישראלית לאי חידוש לחימה במשך תקופה ממושכת.

קבינט המלחמה עם היועץ לביטחון לאומי של ארה״ב ג׳ייק סאליבן בקריה בתל אביב (צילום: ללא קרדיט)
קבינט המלחמה עם היועץ לביטחון לאומי של ארה״ב ג׳ייק סאליבן בקריה בתל אביב (צילום: ללא קרדיט)

"עסקה קטנה וממוקדת" היא גם אינטרס אמריקאי מובהק: הישג בתמונת שחרור מהשבי של אזרחים אמריקניים ייחשב לדרמטי לנשיא המתמודד בבחירות הקרובות. הסכם הכנסת התרופות לחטופים יכול להצביע על היכולת של קטאר כמתווכת לגשר בין הצדדים ולהביא הישגים.
אולם, גם אם "העסקה הקטנה" תתקדם, הצלחתה לא תצביע על הבשלת התנאים לביצוע "העסקה הגדולה", קרי - עסקת שחרור כלל או רוב החטופים הישראלים.

שם, הדרישה המרכזית והבלתי מקובלת על ישראל - דרישת סיום המלחמה - בטוח תישאר על כנה. זאת משום שבשלב הנוכחי של המערכה, כאשר צה"ל הודיע רשמית כי הוא צמצם כוחות והוריד את עצימות הלחימה בצפון ובמרכז הרצועה וכעבור מספר שבועות, ככל הנראה, יעשה זאת גם בדרומה - במצב זה אין ליחיא סינואר לאן למהר. למה לו למכור את הקלף המנצח שלו, ביטוח החיים שלו, במגן באנושי במורכב מחטופים - תמורת משהו שהוא פחות משרידותו האישית ושרידות ארגונו?

הדבר היחיד שאולי מסוגל, אם לא לשכנע את סינוואר אז לפחות להביכו - הוא ההצעה שעלתה וירדה בתחילת המלחמה: הצעת העסקה של "כולם תמורת כולם". בשונה מהיחס הישראלי לדרישת סיום המלחמה ונסיגת כוחות, העמדה הישראלית לגבי האפשרות לשחרר את כל מחבלי חמאס תמורת כל החטופים הייתה ועודנה גמישה בהרבה.

יחיא סינוואר (צילום:  REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

על פי גורמים בקבינט, נתניהו לא מתנגד עקרונית לאפשרות של עסקת "כולם תמורת כולם". אם ההצעה תעלה ותפורסם, יהיה לא קל לסינוואר לנמק את סירובו. הוא שבעצמו הגיע למעמדו ולכוחו בזכות עסקת שליט וגם הבטיח לשחרר את המחבלים שממשיכים לשאת את עונשם בבתי הכלא בישראל - יצטרך להסביר מדוע כעת הוא מעדיף את שרידותו האישית על פני חופש האסירים. על כל פנים, נראה שהשיחות שמתנהלות בתיווך הקטארי , מתמקדות ב"עסקה המצומצמת". ובישראל מתעקשים על כך שרק כוח והמשך המלחמה מסוגלים לשכנע את סינוואר לוותר על המכשול העיקרי של כל עסקה עתידית.

הדיווחים על התקדמות המגעים לעסקה מגיעים ברקע המתח הגובר בין חברי הקבינט המדיני-ביטחוני על אופן ניהול המלחמה. אמנם קיימת תמימות דעים באשר לנחיצות של המשך המלחמה בעזה ואיש לא טוען כי דרישתו של סינוואר ראויה לשקילה, אך נושא אחר, המעבר ללחימה מצומצמת ללא השלמת המשימות בצפון ובמרכז עזה מעורר ויכוחים קשים. הדיון ביום חמישי הקרוב צפוי להיות מורכב וקשה ולא בטוח שבסיומו השרים החלוקים יצליחו לקרב עמדות.