תרופות שנשלחו לעזה הגיעו לבית חולים בח'אן יונס ולא לחטופים. בימים האחרונים התברר שבבית החולים בח'אן יונס נמצאו ארגזי תרופות שעליהם שמותיהם של חטופים שלא קיבלו את התרופות שלהן הם נזקקים בדחיפות. חמאס לא אישר מעולם שמסר אותן לידי החטופים, ואין בידי איש, לרבות הצלב האדום, הוכחות שהן נמסרו לידי מי שזקוק להן. בשבי חמאס נמצאים קשישים פצועים וחולים, שללא התרופות, חלקן מצילות חיים, ספק גדול אם יצליחו לשרוד.

גלנט: "חמאס מחפשים מחליף לסינוואר, חטיבת ח'אן יונס הוכרעה"
על סף ייאוש: הטקטיקה המזעזעת של חמאס בניסיון להפעיל לחץ על ישראל

במבצע חילוצם של פרננדו מרמן ולואיס הר משביים ברפיח נמצאו במקום שממנו חולצו תרופות שנשלחו לעזה על ידי חברי קיבוץ ניר עוז. חברים בקיבוץ ערכו תחקיר על מצבו הבריאותי של כל אחד מהחטופים כדי לספק את התרופות שחיוניות להצלת חייו. על כל אחת מהחבילות שנשלחו נרשם שמו של החטוף שלו היא מיועדת. התרופות לא הגיעו מעולם ליעדן, ובידי ישראל יש לכך הוכחות ברורות.

חמאס הוא ארגון טרור אכזר, שלא ייחס חשיבות לחיי אדם, לא כל שכן לחייהם של החטופים. מנהיגי חמאס לא ראו מעולם בצלב האדום ארגון סיוע אמיתי. חמאס השתמש באמבולנסים של הצלב האדום להברחת מבוקשים שהתחבאו בבתי החולים בעזה, ועל פי אחת הסברות גם מנהיג חמאס יחיא סנוואר עשה שימוש באמבולנס שעה שנמלט מכוחות צה”ל. הארגונים ההומניטריים שפעלו בעזה היו תמיד בשליטת חמאס. אונר”א לא היה מעולם רק ארגון סעד ותעסוקה שפעל לחלוקת מזון בעזה, אלא בראש ובראשונה ארגון שהופעל על ידי חמאס, ומי שהועסקו בו היו אנשי חמאס.

הסרטון שהציג שר הביטחון לכתבים זרים, ובו נראים עובדי אונר”א שותפים לרצח ב־7 באוקטובר, נועד להזים את גרסתו של מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש, שבחסותו פועל הארגון, שלפיה רק מעטים מעובדי הארגון קשורים לחמאס. הסרטון מלמד בבירור כי עשרות עובדי אונר”א פלסטינים הם מחבלים שפעלו בכסות ארגון הומניטרי וחלקם היו שותפים מלאים לטבח.

פעילי אונר''א משתתפים בטבח  (צילום: דוברות שר הביטחון)
פעילי אונר''א משתתפים בטבח (צילום: דוברות שר הביטחון)

ראש הממשלה נתניהו האשים את נשיאת הצלב האדום שארגונה אינו ממלא את תפקידו ופועל בשליחות חמאס. סימנים ברורים לכך ניתן היה לראות כאשר נציגי הצלב האדום סירבו לקבל תרופות ממשפחות החטופים, כי ידעו שהתרופות לא יגיעו ליעדן. הצלב האדום אינו אשם בכך שלא ניתן לו למלא את משימותיו. הוא יכול לפעול רק כאשר ניתן לו חופש פעולה, ואין לו דרך להיאבק במדינות שלא מאפשרות לו לפעול או מצירות את צעדיו.

במלחמה בעזה מילא הצלב האדום הבינלאומי רק תפקיד של חברת הסעות, כאשר אמבולנסים של הארגון שימשו להחזרת החטופים לשטח ישראל. נהגי הצלב האדום נאלצו לעשות את הדרך לגבול כשהם צריכים להתמודד עם מאות מתושבי עזה, שחסמו את צירי הנסיעה ונתלו על רכבי ההצלה. החטופים שבתוך האמבולנסים העידו כי זאת הייתה הנסיעה המפחידה והקשה ביותר בחייהם.

ראש הממשלה מבטיח לנו ניצחון, אבל ספק אם להבטחה הזאת יהיה כיסוי. חמאס הוא ארגון אידיאולוגי. ספק גדול אם ניתן יהיה לחסל אותו, משום שלא ניתן לחסל ארגון אידיאולוגי. קשה להאמין שבסיום המלחמה חמאס יתפרק מנשקו. דוחות של אגף המחקר של אמ”ן אינם תומכים בדעה זאת, וטוענים שלהבטחות אין ביסוס צבאי.

שאלת השאלות היא מי ישלוט בעזה ביום שאחרי. הממשלה לא הציגה את מה שיהיה בעזה כאשר ישראל תעזוב, כשם שלא הובהר מעולם אם צה״ל יחזור לשלוט בעזה כפי שעשה בעבר. לתשובות לשאלות האלה יש חשיבות רבה, משום שלא ברור איך יתנהלו החיים בעזה, וכיצד יפעלו ארגוני סיוע, דוגמת הצלב האדום ואונר”א, כאשר תסתיים המלחמה.