המשק הישראלי נסוג בשיעור אדיר שלא היה כמותו שנים ארוכות, ככל הנראה מאז מלחמת יום כיפור והעשור האבוד שבא בעקבותיו, אז הוא קרס לחלוטין בליווי אינפלציה מטורפת ששיבשה כל מערכות הכלכלה. התמשכות המלחמה מכבידה על המשק וזה הזמן לעשות שינויים יסודיים במכלול התנהגות המשק והחברה כדי להצמיח את המשק מחדש.

גל תקיפות נרחב נגד חיזבאללה בדרום לבנון; טיל נ"ט פגע במבנה במטולה | עדכונים שוטפים
ברקע סערת חוק הגיוס: המספר החריג של מקבלי פטור "תורתו אומנותו"

לכך נדרשת עלייה חדה ביעילות המשקית ובפריון העבודה שחייב לגבור על פריונן הברוך של הנשים בישראל: אצל חרדיות 3.8 ילדים לאישה, אצל ערבים מוסלמים 2.9 ילדים לאישה. יהודים שאינם חרדים 2.5 ילדים, דרוזיות עם 1.9 ילדים ונוצריות 1.6 ילדים לאישה - כך לפי הלמ"ס.

היעילות בשיווי המשקל בין העבודה לתא המשפחתי תוך תרומה אדירה למשק תהיה רק אם נעבור למה שנהוג אצל אומות העולם - יום לימודים ארוך משמונה בבוקר ועד ארבע אחר הצהריים, חמישה ימים בשבוע. אז ניתן הזדמנות לנשים לפתח קריירה ולהגדיל את ההכנסה של התא המשפחתי ולייעל את הפעילות בכל הסקטורים במשק, לא עוד חצאי וחלקי משרות שעלות והזמן להגעה ויציאה ממקום העבודה היא מעין תקורה מכבידה מטורפת, לא כדאית ולא יעילה. מלחמת "חרבות ברזל" היא הזמן לעשות שינוי דרסטי בשעות של מערכת החינוך ובהזדמנות זו להעלות את הכנסתן של המורות והכנסתם של מורים חדשים במערכת. האם אוזנה של הממשלה כרויה לכך?

דירות, נדל''ן (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
דירות, נדל''ן (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

הכנסות המדינה ממיסוי נדל"ן קורסות, חייבים לשקמן כדי להיטיב את מצבה הפיננסי. לכן הענף שדחוף לטפל בו הוא ענף הבנייה שקרס כפי שצוין לעיל. פשוט אין עובדים בגלל המגבלות שהמדינה הטילה על פלסטינים שזו התמחותם. לפי נתונים שהציג החוקר ד"ר חגי אטקס מבנק ישראל, אבל לא בשם בנק ישראל, תעסוקת פלסטינים מיהודה ושומרון ירדה מ-124,000 לפני המלחמה ל-28,000, כאשר עתה באין אישורים גוברת התעסוקה הלא פורמלית של הפלסטינים על חשבון העבודה הפורמלית שנעלמה.

הפתרון לדעתי לסוגיה יהיה באישור מחודש לפלסטינים מיהודה ושומרון לעבוד בישראל, עם בדיקות מחמירות יותר. בסופו של דבר לא מוצדק לנתק מעל 100,000 פועלים פלסטינים ממקור מחייתם ולהכביד על עוניים שעלול להיות מנותב לטרור.

בנימין נתניהו על המלחמה בעזה (צילום: רועי אברהם /לע"מ)

במקביל, חייבים לתמרץ חרדים להיכנס לעבודה בענף הבנייה לאחר הכשרה מקצועית מתאימה בשטח. זה נשמע דמיוני, חייבים לנסות, ממש אין ברירה. אם יפחתו התמריצים לאי-עבודה יגבר הרצון לרכוש מקצוע, גם פיזי. כמובן שצריכים להביא יותר עובדים בעלי מיומנויות בנייה מדרום מזרח אסיה ומזרח אירופה. אם לא ייעשה כך ענפים ייפלו בגלל גלגול שלילי של ההאטה בבנייה למגורים על ענפים סמוכים החיים בצילו של ענף הבנייה - מלט, ריצוף, ערגול ברזל, מעליות ועד אדריכלות ובנקים למשכנתאות.

הטור המלא יפורסם במעריב ביום שישי