החלטת ראש שירות הביטחון שלא לשגר את נציגיו לישיבות אצל השר לביטחון לאומי, נסיעתו הבלתי מאושרת של השר גנץ לארה"ב, הצנחת המזון האמריקאית ללב רצועת עזה ואי־יציאת המשלחת לדיון בהחזרת החטופים – כל אלה יותר מרומזים על העובדה שראש הממשלה אינו שולט בנושאים החשובים העומדים על הפרק.

לקראת הפגישה עם גנץ, האריס מגבירה לחצים: "אנשים בעזה מתים מרעב"
ארה"ב עוצרת את השלמת החנק הכלכלי על חמאס: "רוצים עוד הוכחות מישראל"

אם נצרף לכך את העובדה שטרם התקיים דיון על היום שאחרי ברצועת עזה, והמשמעות היא שצה"ל ייאלץ להישאר שם תקופה ארוכה, אי אפשר שלא להגיע למסקנה שנתניהו מעוניין למשוך את המצב הקיים, שכן להערכתו הוא יאפשר את הארכת כהונת הממשלה הנוכחית וימנע לחצים פנימיים וחיצוניים צפויים.

מצבה הבינלאומי של ישראל הולך ומחריף. ההשפעה שיש למה שקורה בישראל על מצבו של הנשיא ביידן קריטית, ולא תוכל שלא להשפיע על הסיוע הנדיב שארה"ב משגרת לנו. ככל שחולף הזמן, נהיה צפויים להגברת הביקורת ולהחרפת הצעדים, גם מאלה שמגלים כלפינו אהדה.

הוויכוחים וחילוקי הדעות בקבינט, ההחלטות הנובעות מחנופה פוליטית, ילכו ויתגברו, ומידת שליטתו של נתניהו תלך ותתמעט. מצב כזה יגרום לטעויות רבות יותר ולמשברים שלטוניים קשים לפתרון.

פעילות צוות הקרב של חטיבה 401 (צילום :דובר צה"ל)

כבר היום נראה ששרים רבים מרשים לעצמם לקבל החלטות מבלי לקבל את אישור ראש הממשלה או הקבינט. ראשי ארגונים אינם מופיעים לישיבות הקבינט ורבים מעדיפים להימנע ממצבים שבהם ננקטת עליהם ועל החלטותיהם ביקורת, שיש מי שדואג להדליפה החוצה.

ההופעות היחידניות של ראש הממשלה, שר הביטחון והשר גנץ מחזקים את הרושם בציבור, שרבים חילוקי הדעות ואי־ההסכמות ביניהם, וגם האמון בין חברי ההנהגה הולך ומידרדר.

במצב דברים זה, שנראה שילך ויחריף, אין מנוס מעשיית ניסיון אמיתי וכן לאיחוד השורות ולהתפשרות של הצדדים, שכן החרפת המצב עלולה להשליך על מצבנו הביטחוני ועל הלכידות החברתית שלנו, כאשר שני חבלי ארץ מפונים ומולנו מספר רב של חזיתות מאיימות.

הקרע החברתי והשסע האידיאולוגי הולכים ומעמיקים, ואינם יכולים להסתמך על השואה האיומה שחווינו ב־7 באוקטובר. לכידות אמת ושילוב ידיים הם צו השעה. לא תהא תקומה ולא יוכרז ניצחון אם הדברים ימשיכו כפי שהם היום. על ההנהגה, וראש הממשלה בראשה, להוביל מהלכים שייתנו תקווה, שכן המשך הדשדוש הנוכחי מסוכן לחברה שבה אנו חיים ועלול להמיט עלינו אסון שיקשה על התאוששות ממנו.