צדק נעשה השבוע, כאשר לראשונה הוגדר מעמד לארוסות חללי צה"ל ואנשי מערכת הביטחון. הצעת החוק של ח"כ אופיר כץ מהליכוד שנכנסה לספר החוקים, תעניק תגמול חודשי, מימון תואר ראשון, טיפול רפואי וטיפולים רגשיים לשותפות לחיים של מי שנפלו למען מדינת ישראל החל מ־7 באוקטובר. "אלו החיים עצמם, לקחתי על עצמי לתקן את העוול הזה", אמר כץ.

קמפיין "אתה הראש אתם אשם" - נתניהו חייב לכם תודה | דניאל רוט אבנרי
כמו בכל שנה: יום האישה מנציח פער תפיסתי מיושן | דניאל רוט אבנרי

במקביל, אם כבר נגענו בחיים עצמם ובתיקון עוולות – כי מה תפקידו של הפרלמנט הישראלי אם לא החובה לקדם את חייהם של האזרחים – דנה השבוע ועדת החוקה, חוק ומשפט ביחד עם הוועדה לקידום מעמד האישה בהצעת חוק לביטול ההתיישנות בעבירות מין. לפי הצעת החוק, על עבירות מין נגד קטינים ובעבירות מין מסוימות שבוצעו בנסיבות מחמירות לא תהיה חזקת התיישנות.

באומץ בלתי רגיל, בזו אחר זו התייצבו בוועדה נשים ששיתפו באירועים הקשים שעברו על בשרן ונפשן בזמן שהיו קטינות, במטרה לבטל את ההתיישנות, המיושנת בפני עצמה. מיה ואתי בן חיים סיפרו על האב האנס, שבמשך שנים ריסק את נשמתן וימשיך בחייו כרגיל בחסות החוק שמגן עליו. ח', שהותקפה מינית בידי קרוב משפחתה, סיפרה שהתוקף הפך למורה בתיכון ומדובר בדפוס של פסיכופת שממשיך ולא נעצר, בחסות החוק שמגן גם עליו.

העברת החוק שמבטל את ההתיישנות תעשה צדק בעבור קורבנות רבים שממשיכים לחיות עם הטראומה הקשה והשלכותיה. יש בכוחו להרתיע תוקפים עתידיים או להפוך אותם לעבריינים רשמיים על כל ההשלכות שבדבר. "הנשים הללו יישארו עם בור פעור ללא החלמה אמיתית, כשהתוקפים עצמם הצליחו להימלט מהדין. זה אות קין למשרדי הממשלה ולכנסת ולכל מי שיש בכוחו לעצור את העוול הנורא הזה", אמרה ח"כ אפרת רייטן מרום מהעבודה, מיוזמות החוק.

אונס הוא רצח של הנשמה. למרות גילויי הבורוּת של מאשימי הקורבן הנוגעים לתלונה מאוחרת שמגיעה רק לאחר שנים, כל איש מקצוע מסביר שטראומות מסוג זה שוקעות לעתים רק אחרי תקופה ממושכת. במקרים הללו ובמקרים רבים נוספים שאינם עולים מעל לפני השטח, לקורבן לוקח זמן להתחזק, להשתקם ובמקרה הטוב להילחם, פשוט להילחם, על כך שייעשה צדק.

חוק לביטול ההתיישנות בעבירות מין בקטינים הינו חוק שראוי לעבור ולהיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. השלב הבא צריך להיות חוק לביטול התיישנות על עבירות מין בבגירים. התוקף הוא שצריך לשבת בכלא, גם אם מדובר בזמן רב לאחר התקיפה המזעזעת – במקום שהקורבן יהיה מי שיישב בכלא מנטלי במשך שנים.

לחגוג או לעצור?

בשעה שאתם קוראים שורות אלה, חגיגות פורים נמצאות בעיצומן, מהקטנות ועד לגדולות. בצל המלחמה כל רשות מקומית בחרה לציין חגיגות פורים בסדר גודל אחר. היו ראשי ערים שהחליטו שהפקות הענק השנתיות בדמות תהלוכות ומסיבות עירוניות יבוטלו, והתושבים יסתפקו באירועים שכונתיים מצומצמים. היו אחרים שהחליטו להשאיר את הדברים כמו בשנים קודמות.

אפשר להבין את ההחלטות לשני הכיוונים. במדינה היקרה והמורכבת שלנו צריך ליהנות מכל רגע של חג, כי במציאות הישראלית ובחיים בכלל השמחה יכולה להסתיים בכל רגע נתון. חגיגות החג משדרות מסר מנצח לאויבינו שמנסים לחסל את קיומנו.

קשה לשמוח בימים שחורים אלה, כשהלב שלנו עם כל כך הרבה משפחות חללים, חטופים ופצועים. החיילים מסכנים את חייהם בעזה השטנית, וכיצד הם היו רוצים שנפעל? נחגוג את החג בשמחה, או שנעצור?

יסלחו לי חגי ישראל האחרים והקסומים, אך חג פורים הוא חג הילדים המנצח. מסיכות, רעשנים, שירים וריקודים. מזיכרונות ילדותי בחג עולים בעיקר התחפושות, משלוחי המנות, האושר והאור בקרב סובביי. לא זכורים לי אירועי ענק שהתקבעו כהתרגשות מפעימה (והייתי בלא מעט). כן זכור לי היטב חג פורים בגיל 10, שבו אירע הפיגוע המתועב בדיזנגוף סנטר בעיר תל אביב שבה גדלתי. רצח של 13 בני אדם, מתוכם חמישה בני נוער ו־125 שנפצעו.

האויבים מאושרים לראות את השמחה שלנו נקברת, וימי חג הומי אדם הם בעבורם מטרות. שנשמח מהלב כל אחד בדרכו, ושמתחת למסיכות ולאיפור נפקח עיניים.

מלכת הפאנצ'ים

אני מעריכה סטנדאפיסטים. הם כותבים, מאלתרים, יצירתיים, חדים ומחזיקים קהל, שבמיוחד בתקופה הזו לא פשוט להצחיק. השבוע זרמתי עם החבר'ה להופעת סטנד־אפ משולבת של סטנדאפיסטית שפחות התחברתי להומור שלה. במופע הזה היא העבירה אותי שיעור בהתפכחות.
בנאמברים שלה על הבמה, כשהיא יורה את האמת על חיי נישואים, היא פירקה לגברים את הצורה. פירוק אינטליגנטי, משובח, עשוי פגז, שמאתגר את כל הנקודות הנכונות. רוויתי נחת. גם על הנשים לא חסרו לה חומרים, אבל היא שמרה עלינו איפה שצריך ויצאה אחות.

בסיום הערב תהיתי איזו דרך מדהימה עשתה ליטל שוורץ המרהיבה לאורך השנים ואיך פספסתי אותה בענק. חברה סיכמה את תהיותיי בפאנץ' משלה: "זו את שהתבגרת, ועכשיו שתיכן ממורמרות באותה מידה".

[email protected]